Thursday, January 21, 2010

Teknologi, memori dan jerat pelupa



Banyak juga yang menarik yang boleh kita pelajari daripada seorang maverick. (dalam bahasa kita, sebuah kamus edisi pelajar memberikan maksud ‘seorang yang tidak menghiraukan tradisi atau adat kebiasaan’). Mutakhir komennya tentang filem Cameroon, ‘Avatar’ dan kisah bangsa Amerika yang katanya mendarat di bulan.

Salah satu episod yang sukar dilupakan di zaman maverick ini ialah bagaimana kaca tv, (tentunya milik kerajaan waktu itu mana ada swasta-swastaan atau tv kabel macam sekarang) menunjukkan imej seorang wanita tua menghuyung-hayang dengan parangnya. Oleh tv itu, dikatakan itulah ancaman paling besar para penjahat dan penentang kerajaan yang sah.


Masih ingat? Ya, Memali...


Imej perempuan tua yang berjalannya pun sudah terhuyung-hayang, masih lagi jelas di dalam kepala kita. Tak percaya, cuba tanyakan mantan menteri penerangan ketika itu. Sehingga ke saat ini, orangnya masih lagi seorang menteri penuh kabinet yang serba Satu itu.


Tatkala mengamat-amati pertunjukan slaid dari kamera kecil, masih ada imej yang menarik perhatian. Imej ini kekal, sama seperti masih kekalnya gambaran wanita tua yang terhuyung-hayang itu. Siapakah yang boleh melupakan peristiwa yang tidak boleh kita lupakan?


Bulan Mac tahun ini, atau lebih tepat lagi pada 7 Mac 2010 nanti, akan genaplah setahun peristiwa yang oleh sesetengah budayawan dicapnya tidak begitu berbudaya. Agaknya, semacam budaya yang rendah.





No comments: