Friday, September 11, 2009

Patronage@pelindung, 'koneksi' dan tarbiah dalam mobiliti masyarakat

Kalau tidak salah ingat, salah seorang ilmuan yang kerap bercakap tentang kebobrokan politik patronage (politik pelindung) ialah Chandra Muzaffar. Demikianlah pandangan seorang pakar bidang.

Sementara Syed Husin Ali dalam bukunya “Orang Melayu: Masalah dan Masa Depan” Harakah, edisi bahasa Melayu, 2008, antara lain menulis begini di bawah tajuk kecil, “ Mobiliti sosial dalam masyarakat, halaman 101.”

“Pada umumnya kelihatan bahawa faktor yang terpenting sekali yang mempengaruhi mobiliti dalam masyarakat pada masa ini ialah pelajaran dan politik; dan kedua-dunya diperolehi melalui pencapaian dan tidak semestinya warisan. Mobiliti tersebut boleh berlaku dalam generasi yang sama atau generasi yang berlainan.

Walaupun diakui bahawa mobilti wujud dan ada peluang untuk orang bawah naik ke atas, namun pada hakikatnya peluang ini adalah sangat terbatas kepada bilangan yang kecil sekali. Dalam generasi yang sama, peluang bagi anggota daripada lapisan atasan untuk memperkukuhkan kedudukan mereka sendiri adalah lebih baik daripada anggota dari lapisan lain.”

Seterusnya, Syed Husin menurunkan contoh berikut:

“Misalnya, seorang bekas menteri atau pentadbir kanan dalam kerajaan dengan mudah sekali boleh diberikan saham-saham kosong dan dijadikan pengarah syarikat asing atau tempatan dan dalam badan berkanun atau separa kerajaan. Dengan demikian mereka berpindah daripada satu peranan kepada peranan yang lain, dengan tidak menurunkan kedudukan mereka dari lapisan atasan.” Kalau saudara belum membacanya, bacalah. Ia cukup menarik.

Dan Azizi Abdullah dalam blognya, http://aziziabdullah.blogspot.com menulis tentang kepapaan yang masih mencengkam ramai manusia kelas bawahan. Ya, kelompok manusia yang rata-rata tidak memiliki sebarang talian ('koneksi', kata orang Indonesia) apatah pengaruh untuk keluar dari lingkaran setan kepapaan ini.

Kalau begitu, apakah heran kita melihat Nik Aziz Nik Mat, misalnya menjadikan kerja-kerja mentarbiah rakyat Kelantan itu sebagai salah satu tugas dan peranan yang tidak pernah ditinggalkannya? Katakanlah mereka yang pernah meningkat mobiliti sosialnya ini sering ditarbiah oleh pemimpinnya yang bukannya dari kelas catak serukin, cakap-tak-serupa-bikin, demikian istilah Pak Samad, pemimpinnya yang amat yakin dengan pahala-dosa, apakah segala masalah yang kita hadapi sekarang ini menjadi sedemikian kronik? Ya, kronik seperti sekarang ini.

Dan tatkala itu apa masih ramai lagikah pegawai-pegawai kerajaan yang sudi dan merelakannya? Ya, diperalatkan.








3 comments:

lawan.us said...

terimakasih atas informasinya ini dsangat berguna?// oyap low mw lihat ada sesuatu di website saya munkin berguna?

Anonymous said...

sdra kasim,
jangan tulis tergantung. kami terpinga-pinga.
perjelaskan lagi tapi jangan terlalu panjang.
azizi abdullah

Anonymous said...

Sdr. Azizi,

Terima kasih kerana memberikan komen. Mudah-mudahan 'posting' yang akan datang tidak membuat pembaca terpinga-pinga.

Sekali lagi, terima kasih.

Barajiwa