Friday, October 9, 2009

Pemikiran besar bernama justifikasi

Alahai justifikasi..alahai.


Apabila ia telah diisytiharkan sekadar “kesalahan teknikal” semata-mata, saya jadi teringat kepada seorang teman di JPS, Jabatan Pengairan dan Saliran Malaysia yang pernah mengungkapkan bahawa “segala-gala di dunia ini boleh kita justifikasikan, jika justifikasi yang kita mahu.” Begitulah telatah manusia, benang yang bayah kuyup direndam air kumbahan pun mahu ditegakkan dengan justifikasi. Betapa benar kata-katamu itu John!

Mungkin semua itu adalah strategi. Oleh sebab itu peduli apa dengan kata nista dan cemuhan seluruh alam ini? Ya, peduli apa? Bukankah itu strategi kita? Mencalonkan seorang mantan Menteri Besar yang ada masalah ‘teknikal’.

Mari kita teliti sebuah kisah silam yang juga menceritakan tentang strategi. Setelah membacanya, marilah kita sama-sama ketawa terbahak-bahak.

“ Setelah itu, maka tersebutlah perkataan Patih Suatang dengan Patih Ketemenggungan mengambil anak kerbau yang baik, lagi sasan rupanya. Setelah sampai pada lima hari, maka medan Periangan pun diperbaiki orang; maka anak kerbau itu pun dikurungnya, tiada diberinya menyusu. Setelah genap tujuh hari, maka segala rakyat pun bersaf-saflah di medan daripada kedua pihak itu. Maka penggawa yang tiga itu pun berjanjilah ia dengan Patih Suatang dan Patih Ketemenggungan, adapun janjinya, “ Jika kerbau Sang Nata Majapahit alah, kami sekalian orang Jawa memakai kain cara perempuan sampai ke mata kaki, dan jikalau kerbau tuan-tuan alah hendaklah tuan-tuan takluk kepada Sang Nata Majapahit.” Maka sahut Sang Suatang, “Baiklah,”

Maka dilepaskannyalah kerbaunya oleh orang Majapahit. Maka kerbau itu pun seperti singa mencari lawannya. Maka kerbau itu pun bermainlah di medan. Maka anak kerbau itu pun dilepaskan oleh Patih Suatang. Maka ia pun sangat lapar dahaga, lalu ia menyerbu seperti kilat menyusup ke kerampang kerbau besar itu mengisap buah pelir kerbau besar itu tiada lagi dilepasnya. Maka kerbau besar itu pun berpusing-pusing tiada lagi ia berdaya, hendak menanduk sukar karna di bawah ke kerampangnya. Maka ia lari ke sana ke mari itu pun tiada juga dilepaskannya buah pelirnya oleh anak kerbau itu. Maka kerbau besar itu pun menjerit-jerit mengguling-gulingkan dirinya.

Maka alahlah kerbau Ratu Majapahit itu. Maka sorak orang pun gemuruh seperti tagar...”

‘Hikayat Raja Pasai’, diusahakan oleh Russell Jones, Penerbit Fajar bakti Sdn. Bhd (1987).

Apakah rakyat jelata di Bagan Pinang juga akan menjadi anak kerbau bulur yang kekenyangan justifikasi?

Doa kita sentiasa bersama seluruh rakyat Bagan Pinang. Seluruh rakyat Malaysia, tertunggu-tunggu akan mesej yang jelas.



No comments: