Thursday, April 26, 2012

Tidak berkata benar


Tidak berkata benar.

Untuk renungan bersama, kita petik sesuatu tentang TIDAK berkata benar. 

“Lying is not only saying what isn’t true.  It is also, in fact especially, saying more than is true and, in the case of the human heart, saying more than one feels.  We all do it, every day, to make life simpler.”  

Albert Camus, The Outsider, Penguin, 1982 (terjemahan Joseph Larendo) dalam Afterword, hal 118.

Silalah teliti novel ini.  Kupasan batin yang cukup menarik, cukup menarik perihal Meursault, anak yang tidak bersedih meratapi kematian ibunya.   


2.


Kadang-kadang terfikir juga,  dari ribuan novel dalam bahasa Arab misalnya, tentu saja ada buah fikiran menarik yang boleh dimanfaatkan bersama oleh mereka yang buta bahasa Arab, seperti saya. Sebenarnya kita turut mengharap anak-anak muda kita yang sudahpun mantap bahasa Arabnya, atau bahasa Perancisnya, atau pun Germannya agar mereka sama-sama tampil ke alam maya ini.  Silalah ke depan, kerana kita ingin mendengar detik nurani kalian setelah membaca sesuatu yang menarik dalam pelbagai bahasa.  Inilah salah satu caranya untuk kita semua perangi pegangan karut bahawa ilmu itu mestilah dalam bahasa Inggeris.

Kita percaya,  Malaysia bakal menjadi jauh lebih gagah, jika seluruh rakyatnya bersatu dan berkongsi pengalaman.  Dan salah satu kaedahnya ialah dengan menggalakkan rakyatnya bersatu dalam budaya perkongsian bahan bacaan.

   
3.

Apa pun,  jangan sekali-kali lupa pada janji bersama kita:

DEMI KEMERDEKAAN NEGARA INI
DEMI ANAK CUCU KITA:

AYUH, KITA SEMUA:
KE DATARAN MERDEKA
28 APRIL 2012.


No comments: