Thursday, April 2, 2015

Kami tentu, kau ikut!





Tunjukkan, usah ceritakan
(Show, don’t tell)


Ini sebuah pesan (maxim?) bergeliga yang sering diulang-ulangi supaya digunakan apabila seseorang penulis itu menukangi sesebuah karya sastera, misalnya cerpen atau pun novel. Sang penulis disarankan supaya TIDAK memberitahu pembacanya, misalnya bahawa sang protoganisnya marah, dengan bertempik, “ Kamu ini melampau! Sudah melampau!!”  Katanya rumus kaedah bercerita yang lebih berkesan ialah dengan menunjukkan bahawa sang protoganis itu sedang marah sekali. Bagaimanakah caranya untuk menunjuk bahawa sang protoganis marah? Kita turunkan dua buah ‘skema’:

(i) Raja Negara Antah Berantah murka, baginda ditegur

Sang Raja murka yang amat sangat kerana Baginda ditegur secara terbuka bahawa perbuatannya meraikan serta meraya acara agama lain itu tidak dibenarkan oleh peraturan yang termaktub dalam agama rasmi negara. Maka apabila tiba saat santapan Diraja, Baginda telah TIDAK menghadirinya kerana si juru tegur diletakkan semeja dengan Baginda.  Episod ini boleh dilukis dengan penuh rinci ― mimik muka, perbuatannya, gerak badan dan sebagainya.

(ii) Raja Negara Antah Berantah ogah (tidak mahu) bergambar dengan tetamunya

Baginda memilih untuk TIDAK mahu bergambar secara beramai-ramai kerana ― pada pandangan Baginda ― pakaian yang dipakai oleh para tetamu Baginda kelihatannya kusam, tidak lengkap dan tidak ceria. Pendek kata, pakaian para tetamunya menyakiti dan menyakitkan hati Baginda. Jadi Baginda tidak mahu bergambar beramai-ramai walaupun secara tradisi itu telah dilakukan sejak sekian lama. Sekali lagi,  episod ini boleh dilukis dengan penuh rinci ― mimik muka, bahasa badan, perbuatannya dan sebagainya.

Nah, itu ceritera tentang “don’t tell but show”


2.0 “Akulah yang beritahu isi gelas itu!”  

Kisah “ I tell them” ini pernah penulis sentuh entah beberapa ketika dulu iaitu saat-saat berleluasanya tragedi-tragedi pukulan maut pada musim-musim pilihan raya ― lebih tepat ― di ambang setiap pilihan raya, tatkala pihak Oposisi yang tak punya apa-apa kecuali gigi dan lidah dan tempat-tempat terhad untuk berceramah (itu pun kekadang digusur sang punya kuasa) sering sekali dikerjakan oleh media dan sang penguasa. Ya, saat dan ketika itu.  Saat dan ketika segala media, baik cetak maupun radio-tv, mutlak milik Sang Penguasa dan IA boleh melakukan apa saja dengan media yang dikuasainya itu.  Sekarang ini walaupun penguasaan media oleh sang penguasa tidak banyak berubah, namun  kehadiran media sosial dan media baru kerap kali dan kerap juga membuat sang penguasa sedikit kewalahan menanganinya.

Apakah kisahnya “I tell them” itu? Kisah suatu pagi dalam sebuah akhbar berbahasa Inggeris telah terpampang semuka penuh, muka sang pemimpin utama Oposisi, (kelihatannya) asyik sekali mereguk; mereguk sesuatu dari gelas berpinggang ramping seperti pinggang kerengga, dalam acara yang istimewa pula.  Imej pemimpin utama parti Oposisi, sebuah parti Islam yang tersohor itu,  mengangkat gelas istimewa ke bibirnya adalah mesej khas untuk para pengundi Islam.

Ada pemberita dari luar negara yang agak bingung dengan episod seperti ini, lantas bertanya:

“Apakah masalahnya” (“What’s the big deal?”)            
  
Anda tak nampak? Dia peminum!  (“Can’t you see, he drinks!”)
      
“Bagaimanakah mereka (para pembacamu) tahu apakah isinya?”

“ I tell them!” jawab pemimpin besar Pihak Yang Berkuasa.


Moral ceritanya?

Bolehkah dipakai lagi ― untuk selama-lamanya ― konsep, prinsip dan amalan “ I tell you” ini dalam mengurus kesejahteraan rakyat termasuk dalam dalam hal-hal agama?

Bolehkah ― mereka tentukan segala-galanya ― kita hanya dengar dan patuh? (they dictate, we just follow?)




No comments: