Thursday, November 18, 2010

Seni dan mesejnya


Pak Salleh, pemantun reformasi. 

Teman kita sesama Paksi, (Seniman Paksi Rakyat)  dan BB, (Budayawan Bertindak), Pak Salleh HMS di Tambun,  Ipoh gemar dan dikenali dengan acara berpantun, biasanya pantun-pantun reformasinya.  Mengikut pengalaman, setiap kali adanya PRK, Pilihan Raya Kecil, Pak Salleh akan muncul dengan pantun-pantunnya,  yang siap dijilid untuk dibacakan dan diedarkan kepada khalayak.

Setelah sekian lama Pak Salleh menyepi dan tidak berpantun, semalam ― melalui pesanan ringkasnya, Pak Salleh tiba-tiba berpantun. Begini pantunnya:

“ayam masuk dalam reban
berlaku setiap petang
parti perkauman elok dihumban
‘Kampung Warisan’ mereka tentang”


Pak Salleh mnejual pantunnya di mana saja, termasuk dalam kenderaan.  Biasanya Hasni Abaslah yang akan menjawab.  Semalam tak ada Hasni, maka pantun itu pun saya jawab ― begini:

di sana adinda di sini darling
siang malam diajak berbual
apa diharap kepada maling
xxxxk ayam pun mereka jual

ii.

Pak Salleh belum menjawab pantun di atas,agaknya mungkin dia masih lagi terkejut.  Pagi ini lewat blog ini,  kita ingin menjual lagi serangkap pantun kepada Pak Salleh HMS:


di sini ipoh,  sana pun ipoh
‘ipoh mali’ mestilah bagus
di sini rengkuh sana pun kapuh
apakah ini penyamun tarbus?

iii.

Kalau diikut standard kualitinya pantun yang baik/bermutu yang pernah dijelaskan oleh Cik Ismail Restu, teman kita dalam ASASI, (Angkatan Sasterawan Nasional Kedah),  pantun begini belum cukup tinggi nilai seninya. 

Alangkah baiknya jika Cik Ismail Restu tulis barang sebaris dua untuk menjelaskan kepada kita ciri-ciri yang disebutnya, sebuah pantun yang baik dan bermutu itu.

Bolehlah  kita nikmatinya bersama.


1 comment:

محمد صالح ابو بکر said...

Jawapan Pantun

I
Bila marah roti dibaling
Ini budaya isteri sombong
Politik UMNO elok dibaling
Dengan rasuah poket menggelembung

II
Pergi memburu dapat napuh
Bila disembelih memancut darah
Pertahanan UMNO makin rapuh
Kepada Taghrut mereka berserah

HMS Abu Bakar