Monday, August 30, 2010

Di ambang merdeka

Di ambang merdeka


Tidaklah tahu kita bagaimana si tukang karang teks kemerdekaan itu mahu mengarang teksnya kali ini. Apakah bunga-bunga bahasa, bahasa berbunga-bunga nanti mampu membasuh hanyir luka sebuah bangsa?

Atau apakah dia hanya mahu berpura-pura bahawa segala-galanya sangat aman dan ― oleh kerana itu “bos tidak perlu bimbang dan runsing apa-apa”?

Apakah mahu dimatikan nuraninya (jika dia masih memilikinya) lalu menulis untuk bosnya “bahawa sebagai bangsa yang merdeka dan bermaruah marilah kita sama-sama pelihara kemerdekaan ini?”

Kepada hantu raya mana dihalanya ucapan itu?

Berpuluh-puluh kali sudah dia tidak bercakap benar tentang merdeka dan kemerdekaan. Bahawa setiap kali dia berbicara tentang bangsa yang besar dan kebesaran sebuah bangsa, lidah juga terjelir dihalau kerongkong.

Lalu,

Hantu dan jembalang mana yang mahu mendengar ucapan kemerdekaan itu?

Bangsaku, betapa tragisnya jalan cerita kita ― anjung kuasa terus berbicara ‘merdeka’ dan kemerdekaan!’

Hantu dan jembalang manakah yang mendengar ucapan kemerdekaan itu?



Kota Bharu.
30 ogos 2010.


Sunday, August 29, 2010

Petunjuk dari gajah dan kera

Membaca petunjuk dari gajah dan kera, berhempas pulas dengan sekolah bunting



1) Cerita gajah dan kera


Sudah beberapa hari di Kota Bharu untuk membereskan Qiadah bilangan ke tujuh. Malamnya sempat juga bertemu seorang teman, juga seorang pesara. Seperti biasa ceritanya pelbagai dan kami berpindah dari tajuk ke tajuk:


“Satu ketika seekor gajah digunakan oleh penganjur dalam sebuah pertunjukan peringkat nasional. Mungkin gajah dirasakan mampu memberikan kesan yang jauh lebih baik kepada penonton. Mungkin.”

Kami memasang telinga.


“Entah bagaimana, staf yang mengendalikan peralatan audio tersalah pasang@kendali ― muziknya tiba-tiba menjadi terlalu kuat. Gajah yang terkejut, bertempiaran lari dan merempuh apa yang ada. Ramai tetamu ― termasuk para pembesar juga terkejut besar, lintang pukang...larinya!!”


Sejak itu, kata teman ini, Jabatan mengeluarkan arahan bahawa gajah tidak lagi dibenarkan untuk sebarang acara rasmi Jabatan.


Peristiwa yang hampir-hampir sama pernah berlaku di tempat lain dalam acara rasmi yang lain. Bezanya kali ini, ia tidak melibatkan gajah tetapi seekor kera. Kera yang terkejut menerkam para tetamu. Sejak itu kera juga tidak lagi dibenarkan sebagai peserta pertunjukan.


Pengajarannya:


Manusia belajar daripada pelbagai pengalaman. Manusia menjadi lebih bijaksana kerana mampu belajar dan mengambil ikhtibar daripada pengalaman (baik pengalaman orang lain maupun pengalaman sendiri).


Katanya ular dalam lubang yang sama tidak dapat mematuk manusia yang mengambil ikhtibar daripada pengalaman masa lalu.


Manusia lebih kerap memilih untuk bertindak balas. Dalam konteks ini, orang kerap menggunakan istilah reaktif dan pro-aktif.


Kitaran dalam proses kualiti membuat manusia sentiasa berfikir dan berubah menjadi lebih baik. Manusia yang berhenti berfikir lebih bagus pupus. Untuk staf di Jabatan-Jabatan yang tidak tahu mahu membuat apa-apa dalam bulan puasa ini, kita ada satu saranan:


“Bacalah kamus, lebih bagus hafallah maknanya. Bagi yang berpuasa ― tentunya lebih afdhal menghafal Quran.”


2) Pusat serenti dan sekolah bunting sebagai petunjuk


Entah bergurau, entah mahu menyindir, ada yang bersyarah tentang kemajuan yang dicapai pemerintah dengan memaklumkan bahawa di bawah RMK ke sekian-sekian, kita telah membina 10 buah pusat serenti. Dalam RMK terdahulu, cuma ada 4 buah.


Syukurlah: Rupa-rupanya kita bertambah maju. Syukur.



Dan tatkala membaca sebuah akhbar hari ini, kita juga terbaca satu tajuk berita:


“Sudah ada tiga orang yang mendaftar untuk memasuki sekolah hamil...”


Bagaimanakah tuan mahu membacanya? Apakah kita membaca perihal kehebatan para pemimpin kita berfikir, memimpin dan bertindak?


Atau adakah ada sesuatu yang tidak kena dengan fikiran kita sendiri sehinggakan kita tidak dapat fahami apa yang difikirkan dan dilaksanakan oleh para pemimpin kita ini?


Atau, apakah mungkin, ya mungkin “ini ― satu lagi hasil ternakan ― projek kerajaan?’

Mungkin. Yang jelas rakyat jelata semakin pening.


“Celaru...celaru...” kata Haji Kasa, Ulu Tembeling.


“Pening aku...aku pening..” rungut Haji Deraman Sungai Derhaka.


Ya, betul-betul memeningkan.



3) Penutup


Mungkin ramai juga yang akan berkata: Kerja kamu hanya mengkritik. Apakah yang telah kamu sumbangkan?

Itu tak betul, bacalah berapa banyak hujah dan saranan yang telah dibentangkan. Apakah kita pernah ambil peduli atau perhatikan?



Kita tidak pernah peduli kerana kita sentiasa berfikir, “ The government knows best.” ― Seungguhnya, pemerintah kita lebih mengetahui.



Wallahuaklam.




We badly need a nation

We badly need a real united nation ― not only Putrajaya.


1) The beginning of the end

In the beginning it used to be the one and only organisation i.e. UMNO the acronym for “United Malay National Organisation”. Pas was then Umno’s ulamaks, the religious scholars’ group. Dissatisfied with the state of affairs in Umno, that ‘Islamic component’ broke away to form Pas, the Pan Malayan Islamic Party. Yes, the Pas that we see today. That was in the early fifties.

The vital point has always been to capture the hearts and minds of the Malays, something which was very logical then, as it is now. With the banning of Hisbul Muslimin by the British authorities and the declaration of the Emergency ― mainly due to the activities of CPM, the journey of Pas as an Islamic party was more treacherous than ever.

For Pas, it has always been Islam. For Umno it has always been the bangsa (race) followed by the other denominators, including Islam. For the left ― the likes of Rashid Maidin, Ahmad Boestamam, and Chin Peng the vision was a “Merdeka” (free) Persekutuan Tanah Melayu. For Umno it was then “Hidup Melayu” as it is now.

This part of our history makes interesting reading, especially with the return of August, when we celebrate our independence.


2) Moving from the original territory ― the Malays
(Umno needs Islam)


Over the years, Umno has, consistently been labelling Pas as a party fit only for village lebais (religious teachers). There were other colourful labels manufactured and attached on to its arc rival: Anti development, myopic, extremists, over zealous with its Islamic concept etc. Pas however remained unperturbed. Initially such horrendous onslaught especially through its controlled media managed to keep the non-Malay voters at bay.

In spite of such scare tactics on Pas-propagated Islam, Umno realised that for it to be marketable, Umno has to wear Islam; at least the mask. To leave out Islam is to commit a very serious strategic and tactical error which Umno could not afford. Why? It strongly believes that the Islamic tag would help it boost its flagging fortunes. For that: Umno must be seen as the only champion of Islam ― nothing less. And Umno must vehemently grab that portion of the Islamic make-up.

In the eyes of its leaders even that is not sufficient. Umno needs an Islam that is much more progressively superior. How does one make it happen? Just improvise. Improvise Islam so that Umno has a much more advance version or clone of Islam. (That was how we have stumbled into Islam Hadhari, Penerapan Nilai-Nilai Islam” etc)
In other words over the years, Umno discovered that to be relevant, it has to shift and conquer the right territories ― from the solely ‘Malays’ to ‘Malays plus Islam’. Pas on the other hand, remained steadfast to Islam. All it wanted was for Umno to fully embrace Islam. It did not (seem) to really bother if it could rule the nation. Upholding Islam has always been high on its agenda.

Pas knew then, as it knows now, to democratically rule this nation of ours, it has to go beyond the Malays. Pas could not be bothered (then). For Pas ― with Islam everything would be in place. Yes, one might ask: Will such ‘naivety’ find its chance in realpolitik?

As we have seen, with time Umno the secular race-based political party deteriorated from bad to worse. From the original secular nationalistic stance it also embraced into folds cronyism, corruption, power abuse.

What then is the consequence?

Alas, even its brand new versions of everything under the sun from Islam to corruption etc, (Islam-Islam Hadhari), corruption (money politics), subsidies (to the rakyat) and incentives (for the IPPs), ― to list one or two examples) could not keep it afloat. We saw that in PRU12.


The rest is history.


3) What is Umno doing?


The question is: Does it really surprise us if Umno is behaving the way it is behaving now, especially after its debacle in PRU12?

Isn’t it digging deeper into racism, bigotry and the areas unimagined for most sober-headed citizens?

To be relevant Umno has to venture beyond “Hidup Melayu”. To be relevant it has to be very envious of Pas’s Islamic credentials. And for that Umno has always been busy in the workshop ― from polishing its Islamic mask to the antics of haraming non-Muslims presenting themselves in suraus and mosques ― even for those who are in the course of carrying their duties as the people’s representatives. At the same time, it has to show its undivided love (loyalty) for the monarchy although at times, it finds convenient to unmask it.

That’s the one and only Umno which has been ruling us.

Have people been close to its heart? Heart? No, that’s too big a word! Is Umno, as a friend use to ask, genuine?

I agree with the suggestion from some quarters in Pas (Mahfuz, Sallehuddin?) ― it is timely now for Umno to take a break and do its genuine soul-searching. But first, leave that man ― the MAN who rules us for almost his entire life ― from the process.

We badly need a real united nation ― not only Putrajaya.

Can you imagine, in this century:

Some politicians are still (only) dead serious about Malays and Islam. In the process they forgot about the nation and the very reason why we elect them in the first place.

Footnote:

I am writing this piece to educate myself, as a layman ― a rakyat. If you accidentally stumble into it, and find that something is seriously wrong/offensive (including language), please help correct it. That way, together we hopefully would be more ‘enlightened’.




Wednesday, August 25, 2010

Sembahyang pagi para biku


Wat Siam sebagai destinasi penggambaran



Dalam siri penggambaran dokumentari di Kelantan, salah satu daripada lokasinya ialah sebuah Wat Siam@ketik di Tumpat.


Buat pertama kalinya dalam hayat ini, saya melihat dan merasakan dari dekat bagaimana para biku sembahyang pagi.


Dalam novel Siddharta, (Hermann Hesse, Institut Terjemahan Negara Malaysia, Kuala Lumpur, 2007), terdapat sebuah paragraf yang menarik tentang sungai, begini:



“ Pada suatu masa, ketika air sungai naik dalam musim hujan dan menderu dengan dahsyat, Siddharta berkata, “Bukankah sungai memiliki banyak suara, sangat banyak suara, kawanku? Bukankah ia mempunyai suara seorang raja, seorang pejuang, seekor lembu jantan, seekor burung malam, seorang perempuan yang sedang melahirkan anak, dan seorang yang berkeluh-kesah serta ribuan suara lain.”


Siddharta, halaman 116.



Saya tertanya-tanya apakah teman-teman di JPS pernah bertanya tentang suara sungai ini?


Apa khabar Kuala Sungai Pahang?

Apakah sudah kenyang tuan memakan batu?




Sekolah PRU12

Pasca PRU12: Ke mana perginya gagasan satu negara satu bangsa?

Bahagian I: Ramuan perkauman setelah PRU12

Keputusan PRU12: Umno ditolak rakyat


Apa yang berlaku selepas Pilihan Raya Umum ke-12, (PRU12) kini menjadi sebahagian daripada sejarah negara yang tidak dapat dilupakan. Oleh para pemerhati politik, lembar-lembar sejarah itu dicatat dan digambarkan dalam pelbagai frasa@metafora menarik ― paling popular di antaranya ialah ‘tsunami PRU12’ atau ‘wajah politik baru’.

BN/Umno sebagai pemerintah mutlak sejak kemerdekaan kehilangan majoriti dua pertiga di parlimen dan lima buah negeri, iaitu Kedah, Pulau Pinang, Perak, Kelantan dan Selangor. Perak kemudiannya dirampas semula oleh BN/Umno dengan menggunakan kaedah yang sangat kontroversial, sarat intrig politik yang tidak menguntungkan sesiapa kecuali paparan wajah hodoh politik anarki. Sekali lagi demokrasi tewas dan diaibkan oleh kuasa yang dirasuk kemaruk.

PRU12 juga sedikit sebanyak mengingatkan kita bagaimana kuasa besar British diusir dari Persekutuan Tanah Melayu oleh Jepun dalam perang dunia kedua. Kesan psikologi kekalahan British ditangan Jepun itu cukup besar: Rakyat, lebih-lebih kumpulan kiri ketika itu, sedar bahawa British sebenarnya tidaklah invincible (kebal). Ini secara tidak langsung menyemarakkan lagi semangat ingin merdeka dari penjajahan British.

Pengajarannya?

Rakyat yang selama ini dambakan perubahan kian sedar bahawa BN/Umno juga boleh dikalahkan. Rakyat mahu merdeka memilih pemerintah yang jauh lebih baik: Telus, adil, tidak korup, prihatin. Pemerintah yang menghormati undang-undang dan peraturan yang dibuatnya sendiri.


Hakisan sokongan rakyat membimbangkan Umno


PRU12 dengan ketara menunjukkan bahawa orang-orang bukan Melayu telah lari daripada BN/Umno. Itulah keputusan rakyat dalam PRU itu. Bukan itu saja. Kehilangan besar sokongan rakyat, lebih-lebih lagi orang-orang Melayu sangat membimbangkan Umno ― sedangkan Umno sentiasa menghebahkan bahawa Umno itu tulang belakangnya pemerintahan.

Umno sebagai sebuah parti Melayu tentulah gerun melihat tapak asas sokongan iaitu orang Melayunya terhakis sedemikian rupa. Dan Umno tidak boleh kehilangan sokongan yang sedemikian. Kehilangan sokongan orang-orang Melayu kepada parti Melayu sekular ini tentulah begitu membimbangkan pemerintah.



Untuk Umno sejarah PRU12 tidak boleh berulang

Keadaan ini tidak boleh dibiarkan sekiranya BN/Umno mahu terus menerus kekal sebagai pemerintah Malaysia. Semua pihak sedar akan senario ini. Keadaan ini tidak boleh dibiarkan. Untuk memastikan ini tidak terjadi pelbagai kaedah, tipu muslihat, pencak dan silat politik mestilah dilaksanakan.


Kesepakatan intim Pakatan Rakyat tidak menguntungkan Umno. Pakatan yang sihat walafiat sangat bahaya untuk kelangsungan hidup BN/Umno.


PRU12 telah membuktikan bahawa rakyat berupaya bersatu padu walaupun berbeza ideologi.

Senarionya berbeza pada zaman dahulu kala, sangat berbeza. Pada ‘zaman dahulu kala’ musuh-musuh lama seperti Pas dan DAP yang pernah duduk semeja, ternyata begitu mudah sekali dicarik-carik, disiat-siat, diadudomba supaya cepat-cepat berantakan. Mereka yang pada mulanya, begitu berkobar-kobar mahu memberikan rakyat Malaysia pilihan ― sebuah pemerintah alternatif yang jauh lebih baik, ternyata kecewa dan sangat terkilan kerana Pas dan Dap, akhirnya bercerai berai dan membawa haluan masing-masing. Itu sejarahnya.



‘Gempar’ atau menakut-nakutkan rakyat sebagai taktik memecah belahkan pembangkang

Pada zaman dahulu kala juga, Umno/BN sentiasa berjaya― dengan begitu mudah sekali, memecah-belahkan parti pembangkang biar betapa berkobar-kobar sekali pun hasrat mereka mahu bergabung. Untuk berjaya (untuk memecah belahkan pembangkang) pelbagai taktik, teknik dan strategi yang mudah-mudah digunakan. Salah satu kaedahnya ialah meng‘gempar’ rakyat ― biar rakyat betul-betul takut.

Benar. ‘Gempar’ adalah salah satu daripada kaedah yang begitu digemari. Dengan terus-terusan menakut-nakutkan rakyat ― the constant reminder to the Malays that their destiny is always with Umno at the helm, and unless and until the Malays remember that ― perish they would ― maka rakyat terus tunduk dan patuh. Jadi tidak hairanlah kenapa senjata ini yang paling kerap digunakan. Dan pada zaman silam senjata ini ternyata berkesan sekali.


Axiom politik Umno: Melayu punah tanpa Umno


Bayangkanlah betapa maha gagahnya Umno itu sehingga oleh para pembesar Umno ini, telah lama wujud satu ‘axiom politik’ bahawa Umno ini adalah masa depan dan hidup matinya satu bangsa yang namanya Melayu. Entah kitab mana yang menjadi rujukan mereka sehinggakan inilah yang berulang-ulang kali mereka canang.

Bayangkan masa depan satu bangsa itu terletak di tangan sebuah parti politik. Bayangkanlah. Tidakkah ini satu pandangan@gagasan yang cukup hebat? Atau bukankah ini sekadar sembang-sembang politik bangsawan Umno yang telah lama mengelabui orang-orang Melayu? Ya, bangsawan yang sekian lama menguasai lalu memperalatkan Melayu.

Ya, kata mereka untuk melindungi Melayu dan untuk menyelamatkan orang-orang Melayu, Umno mestilah dikekalkan supaya terus memimpin. Malangnya unsur ‘gempar’ the (F) fear factor, ini ternyata masih cukup ampuh. Senjata ini boleh menusuk, boleh mencantas dan boleh juga memancung.


Negara Islam sebagai alat menggempur musuh


Lihatlah salah satu daripada sekian banyak contoh ‘gemparnya’. ‘Gempar’ yang sangat mudah dan sederhana: Jika pembangkang menang, Pas mahu mendirikan Negara Islam. Walaupun begitu ternyata ‘gempar’ ini berkesan. Cukup berkesan sekali. Dan ‘gempar’ ini asalnya ditujukan kepada orang-orang bukan Melayu.

Dalam konteks ini jangan lupa hakikat bahawa bukan semua orang-orang Melayu sepakat dengan idea negara Islam. Oleh sebab itu ‘gempar’ yang lebih khusus untuk orang-orang bukan Melayu, juga digeruni sesetengah orang-orang Melayu.

Ini bermakna ‘gempar’ negara Islam mampu menikam dan juga memancung. Bukankah ini hebat?

Jadi adakah kita terkejut jika rumus-rumus perpaduan zaman silam tidak pernah kekal? CCC adalah satu contoh.


(Bersambung...insyallah)


Monday, August 23, 2010

"Api Cinta", batu api dan

“Api Cinta”, batu api dan sembunyi batu

(Bapa segala batu sudah tidak bertangan)


1) “Api Cinta”


Seorang sahabat akrab Dinsman (kita pinjam kata-kata Hasni) menulis “Api Cinta” yang kini diburu sekian ramai kawan. Kata Hasni kawan-kawannya ramai yang mencari naskhahnya. Pak Samad pernah mencadangkan supaya novel sulung Sutung ini dibicarakan.


Sekarang naskhah milik Dinsman itu sedang dikunyah Razali Endun. Sementara itu Rozan Azen menunggu gilirannya untuk meneliti

.

Kita tunggu apa yang bakal terjadi apabila Uwei membacanya.



2) Batu api


Zaman dahulu kala, nenek moyang kita tidak pernah tahu bagaimana api itu diperbuat atau siapa pula yang memberanakkan api. Mungkin, secara kebetulan mereka melihat api kerana pohon-pohon kering telah terbakar. Kemarau yang terlalu panjang membuat seluruh bumi resah gelisah.


Itu satu teori bagaimana nenek moyang kita melihat api itu marak dan menyala-menyala.

Atau mungkin juga ada bongkah gergasi, bapa kepada segala batu yang reput akarnya telah terbongkang dari induknya, lalu menimpa anak-anak batu dan kerikil. Ya, api telah bermula angkara perbuatan bapa kepada segala kepala bapanya batu.


Oleh pendita Zaaba, ini diperikannya sebagai ‘batu api’



3) Sembunyi batu


Waktu kecil-kecil dulu kekadang kita tersalah terbe (lastik, terde..) ― rupa-rupanya peluru batu kita telah singgah ke cermin rumahnya jiran. Kita pun panik, lalu kabur berselindung di sebalik pokok-pokok pisang di belakang rumah. Malang sekali ikhtiar kita tidak menjadi kerana rupa-rupanya bukan semua mata telah buta.

“Bukan saya...bukan saya ...” kita cuba mempertahankan diri dengan berbohong.

“Tengok tangan kamu. Tu ada tanda-tanda batu. Mai kita tengok poket!”



4) Apakah ikhtibar?


Api, biar pun ― cinta, tetap membakar

Kemarau panjang membakar bumi

Lebih bagus baling tangan, dan simpan batunya.


Marilah kita terapkan ikhtibarnya kepada segala peristiwa di sekeliling kita:


i) Bila ada guru besar yang rasis, di luar sana tentu ada bapanya. Ya, bapa kepada guru besar yang lebih besar ilmu ‘keguruan’ rasisnya.


Siapa? Bapa kepada segala batu.


Maka carilah:


BAPA KEPADA SEGALA BATU ITU yang masih berkeliaran. Oleh itu ― janganlah terlalu menghukum gurunya sebelum kita temui mentornya.


ii) Bumi kita telah lama dilanda kemarau, kemarau yang cukup panjang sehinggakan ia kehangusan. Kita perlukan banjir besar yang cukup besar untuk mengubah pantainya.


iii) Kita semua mesti bekerja keras untuk memulakan kerja-kerja mencipta satu lagi bah besar itu, mulai sekarang.


Bumi bertuah ini pastinya semakin bersih jika sampah sarapnya dinyah dari bumi bertuah ini.


iv) Kepada BAPA KEPADA SEGALA BATU, lebih baik potong tanganmu daripada sembunyi batu.


Kenapa?


Supaya hujah mempertahankan diri menjadi lebih meyakinkan:

Bapa segala batu sudah tidak bertangan.