Sunday, January 6, 2013

Seni-budaya dan keseimbangan sosial



Dinsman
Seni-budaya dan keseimbangan sosial

Supaya hidup kita ini tidak ditentukan, tidak dikuasai dan tidak dipermainkan atau diperalatkan oleh orang politik – itulah tujuannya mengapa kita perlu kepada seni-budaya. Antara tujuannya. Ada tujuan lain lagilah. Tapi untuk perbincangan ini kita akan lihat tujuan ini dulu. Untuk mewujudkan keseimbangan. Supaya tidaklah seluruh masyarakat hanya tertumpu dan ditumpukan kepada perkara politik sahaja.

Dan politik hari ini – seperti yang dapat kita lihat – adalah perebutan kuasa, manipulasi kuasa, penipuan untuk kuasa, dan penyelewengan kebenaran untuk kuasa. Seolah-olah hidup ini tiada lain melainkan mengenai kuasa. Dan itu pun macam sejenis penyelewengan aqidah jugalah, ‘kan? Apakah kita pun sama-sama bersyubahat dalam penyelewengan itu?

Memang bukan seni-budaya sahaja yang boleh melahirkan keseimbangan yang dimaksudkan (keseimbangan sosial?). Agama juga boleh, pendidikan juga boleh, kehakiman juga boleh, profesionalisme pun boleh, ilmuan juga boleh, malah sukan juga dikatakan boleh untuk melahirkan keseimbangan itu. Apa pun, tidak mengapalah, asalkan ia aktif dan berfungsi mewujudkan keseimbangan.

Tetapi kalau kita perhatikan realitinya, saya kira sukan tidak boleh berfungsi untuk mewujudkan keseimbangan ini. Lihat sajalah apa yang berlaku dalam negara kita. Sukan tidak ada keupayaan untuk mengimbangi kuasa politik, bahkan ia pun dikuasai oleh orang-orang politik. Lagipun, capaiannya agak terhad. Komponen intelek di dalam kandungannya terlalu kecil, sedangkan komponen itu yang diperlukan (dalam konteks ini).

Dan mengapa kita tiba-tiba bercakap mengenai keseimbangan ini? Kita bercakap mengenai keseimbangan kerana masalah yang kita hadapi dalam kehidupan hari ini, terutama di Malaysia, iaitu keterlaluan berpolitik. Kita membiarkan dan menyerahkan segala-galanya kepada politik. “Kita” di sini siapa? Budayawan, ilmuan, ulamak, pendidik, profesional, pentadbir, wartawan, dan juga mahasiswa. Golongan ini pernah mengalami zaman kelesuannya mulai sekitar era 70-an, selepas Merdeka, lalu sedikit demi sedikit menyerahkan urusan kehidupan masyarakat seluruhnya kepada orang politik.

Politik di Malaysia waktu itu (khasnya zaman Mahathir) dan sehingga kini pun keutamaannya ialah kuasa. Memang definisinya bukan itu. Definisinya membawa makna yang positif. Tetapi kita tidak merujuk kepada definisi perkamusan itu. Kita merujuk kepada realiti, dimana politik ialah mengenai kuasa-menguasai. Maka dikuasainyalah segala-galanya dalam kehidupan di Malaysia, termasuklah kehakiman pun, ilmuan pun, profesionalisme pun, dan pendidikan pun. Malah agama pun hampir-hampir juga tunduk kepada politik. Nasib baiknya sedikit kerana politik parti PAS itu meletakkan ulamak sebagai kepemimpinannya.

Kerana adanya politik parti PAS-lah, saya kira, maka politik di Malaysia menjadi agak baik sedikit, seperti keadaannya hari ini. Bukannya baik apa, baik kerana mereka memberi sedikit ruang kepada agama untuk berfungsi, sehingga menyebabkan politik Umno pun terpaksa hormat sedikit kepada agama. Kalau tidak, mungkin keadaan menjadi lebih teruk disebabkan agama tidak dapat berfungsi memberi sedikit keseimbangan yang diperlukan itu.

Namun, disebabkan PAS juga adalah parti politik, kecenderungannya untuk mengutamakan kepentingan politik itu tidaklah dapat ditiadakan. Makanya agama pun tidaklah dapat berfungsi sepenuhnya untuk kewujudan keseimbangan yang dimaksudkan.

Memang Islam itu sendiri tidak mengasingkan politik dan agama. Betul. Tetapi sejauh manakah orang-orang PAS dapat menghayati ajaran Islam yang tulen itu? Sejauh manakah para pimpinan PAS sendiri, di pelbagai peringkat, dapat menerapkan ajaran Islam tulen itu di dalam praktis kepemimpinan mereka? Seperti saya katakan tadi, kecenderungan untuk lebih mengutamakan kepentingan politik itu menyebabkan mereka pun turut mengganggu agama daripada berfungsi dengan baik (dalam konteks yang dimaksudkan ini).

Kehakiman, profesionalisme, pendidikan dan ilmuan pula telah kehilangan fungsi masing-masing disebabkan manusia begitu sekali terpengaruh dengan nilai kebendaan (materialisme). Padahal merekalah yang diharapkan menjadi benteng bagi mempertahankan akhlak dan nilai-nilai murni kemanusiaan; yakni seperti yang diajar dan ditunjukkan oleh Nabi Muhammad (saw). Akhlak yang berteraskan pada amanah itu, hampir-hampir tidak dikenali lagi pada hari ini. Bayangkanlah itu!

Komersialisme atau kapitalisme begitu kuat dan rakus mewarnai sistem dan nilai kehidupan moden, dengan segala agensinya dan alat-alat canggih-manggihnya yang wujud hampir di mana saja itu, seperti telah memadam terus makna akhlak dan amanah dalam kamus kehidupan hari ini.

Tetapi apakah itu hasil daripada politik kita yang keterlalauan? Tentulah tidak, ‘kan? Ada banyak faktor yang menyumbang ke arah itu. Keadaan ilmuan, agamawan dan budayawan kita yang lesu dan menyerah itu – adalah sebahagian daripada faktornya.

Demikianlah – maka saya melihat kepada seni-budaya dengan penuh harapan. Tetapi mengapa seni-budaya? Mengapa tidak kepada yang lain-lain itu – agama, pendidikan, kehakiman, profesionalisme, ilmuan? Mengapa seni-budaya?

Mudah saja jawapannya. Kerana seni-budaya adalah bidang yang saya tahu lebih daripada yang lain, dan saya tahu bagaimana membuatnya, dan memang saya sedang membuatnya. Yakni tidaklah saya sekadar berkata-kata (menulis) tetapi lesu dan menyerah juga, tanpa berbuat apa-apa.

Dan demikianlah maka saya pun telah mengungkapkan kata ‘tekad budaya’ (cultural will), agar ia berdiri teguh di samping ‘tekad politik’ (political will) yang selalu dijulang sebagai suatu prasyarat untuk perubahan itu. Mana mungkin hanya ‘tekad politik’ sahaja yang dipercayai kuasa dan pengaruhnya, padahal ‘tekad budaya’ juga tidak kurang gelombang semangatnya yang lebih berakar. Sebagaimana ‘tekad politik’ boleh melakukan perubahan, ‘tekad budaya’ juga boleh melakukan perubahan.

Mungkin tekad budaya tidak punya kuasa untuk menguasai seperti tekad politik yang boleh menguasai pentadbiran dan kewangan sesebuah negara, tetapi ia (tekad budaya) mempunyai kuasa dan pengaruhnya yang tersendiri, yang tidak kurang juga nilainya seperti kuasa dan pengaruh dari tekad politik itu.

Hanya sedihnya dominasi pemikiran politik itu telah begitu kuat dan mencengkam, hingga orang-orang budaya sendiri pun rupa-rupanya tidak kenal lagi dengan ‘tekad budaya’nya sendiri, tidak kenal lagi dengan keupayaan diri mereka sendiri. Memang ini agak menyedihkan; dan kerananya beban ikhtiar kita pun menjadi berganda.

Namun, berganda atau tidak bukanlah soalnya. Kita perlu melakukannya. Semampu kita. Agar kita tidak bersyubahat dalam penyelewengan (yakni penyelewengan kebenaran untuk kuasa politik itu). Dan inilah yang saya bersama kawan-kawan dalam Seniman Paksi Rakyat (Paksi) sedang lakukan sekarang.

Mungkin seni-budaya yang kami lakukan agak berbeza sedikit daripada yang selalu dibuat oleh pihak lain. Mungkin. Kerana memang tidaklah semua apa yang dikatakan seni-budaya itu sesuai dengan tujuan dan maksud yang dinyatakan di awal perbincangan ini. Ada yang sesuai, dan ada yang tidak sesuai. Kita akan berbincang lebih lanjut lagi nanti. Insya Allah!


(Rencana ini telah disiarkan dalam Utusan Pengguna mutakhir Nov- Disember 2012).  Sila dapatkan naskhah anda.




No comments: