Friday, April 19, 2013

Kelantan dalam sidang serantau





Dinsman (Artikel 374, 19/4)
Mengangkat Kelantan dalam sidang serantau


Beberapa orang kawan mengajak bantu mereka berkempen untuk PRU-13 yang sekarang ini sedang rancak di mana-mana. Bukan selepas Parlimen dibubarkan 3 April itu tetapi lebih awal lagi daripada itu. Berceramah, berforum, berpuisi dan sebagainya. Ada yang saya terima dan ada yang tak dapat diterima kerana sebab-sebab tertentu.

Walau bagaimanapun kepada mereka kebanyakannya saya nyatakan bahawa tidak ada kempen yang lebih berkesan boleh saya lakukan melainkan melalui buku yang sengaja saya terbitkan sempena PRU ini, iaitu Kelantan 22 Tahun Bukti Kejayaan.

Dulu sempena PRU-12 saya terbitkan buku 100 Fakta Kelantan Mengubah Malaysia. Alhamdulillah, bukan sahaja ia banyak digunakan dalam kempen tersebut tetapi saya menerima maklum balas daripada beberapa orang yang menceritakan keberkesanan buku itu hingga dapat mengubah sikap dan pendirian beberapa golongan pengundi.

Buku Kelantan 22 Tahun Bukti Kejayaan ini pun alhamdulillah, telah banyak disambut melalui majlis-majlis pelancaran dan bicara buku. Dalam siri membincangkan kandungan dan mesej buku ini dengan kawan-kawan, timbul pula idea untuk mengangkat apa yang saya sifatkan sebagai “produk bermutu yang telah dihasilkan oleh kepimpinan Tok Guru Nik Aziz”, iaitu Kelantan sebagai model pentadbiran negara Islam itu – untuk dilihat kualitinya di peringkat antarabangsa.

Idea ini telah banyak kali timbul dalam perbincangan dengan kawan-kawan. Puncanya? Kebanyakan mereka terkejut apabila dikatakan bahawa Kelantan adalah model terbaik pentadbiran negara Islam, dan ia juga adalah pentadbiran negara yang terbaik di dunia pada hari ini. Betulkah? Mereka bertanya. Kau ni serius ke?

Kalau bukan Kelantan, negara mana lagi dalam dunia sekarang yang pentadbirannya boleh kita terima sebagai model pentadbiran Islam terbaik pada hari ini? Tanya saya, menyebabkan mereka terdiam sambil memikirkan jawapannya, dan akhirnya mengakui tidak ada.

Kebanyakan mereka juga mengakui tidak menyedari wujudnya banyak perkara mengenai pentadbiran Islam di Kelantan seperti yang dipaparkan dalam buku Kelantan 22 Tahun itu. Dan mereka pun kehairanan mengapa selama ini mereka tidak menyedarinya.

“Kerana kita tidak mahu mengambil tahu,” kata saya. “Tok Guru Nik Aziz telah bersusah payah membina sebuah pentadbiran Islam, melaksanakan setiap yang diperintah oleh Allah dan Rasul-Nya dalam pentadbiran negeri; sedangkan kita nak mengambil tahunya saja pun kita malas. Itulah sebabnya.”

Padahal ‘Model Islam Mentadbir’ di Kelantan itu adalah suatu model pentadbiran yang bertaraf dunia – hujah saya lagi. Seperti saya tegaskan dalam buku itu (hal.91): “Dunia hari ini sedang mencari-cari sesuatu yang dapat menyelamatkan tamadun manusia, yang kini sedang menuju kehancuran. Dan ‘Model Islam Mentadbir’ yang telah dibangunkan oleh pimpinan Tok Guru Nik Aziz di Kelantan itu adalah suatu Formula yang dapat digunakan untuk menyelamatkan tamadun manusia hari ini.”

Dan demikianlah, menyedari bahawa Kelantan yang ada sekarang itu adalah suatu produk Islam kontemporari yang sangat berkualiti, saya cuba menimbulkan kesedaran ini pada setiap kesempatan yang ada. Tak kiralah di mana pun dan dalam majlis apa pun, sehingga kawan saya Kassim selalu menyindir – ‘Dinsman dengan Tok Guru Nik Aziznya,’ katanya.

Memang ya, betul, saya seperti obsess dengan perkara ini. Mengapalah ulama, cendekiawan dan para ilmuwan Islam di negara ini tidak menyedari akan suatu hakikat yang wujud nyata di depan mata ini! Kita lebih mudah terpesona dengan sesuatu yang diketahui secara tidak jelas, yang wujudnya jauh di Turkey atau di Iran sana; sedangkan yang di depan mata kita ini adalah jauh lebih baik!

Sekarang ini musim berkempen pilihanraya. Bagi saya inilah bahan kempen yang terbaik untuk PAS. Maka seperti biasa, dalam satu pertemuan dengan seorang sahabat pada suatu pagi Ahad 14 April lalu, saya timbulkan lagi perkara ini. Sahabat ini seorang tokoh yang aktif bergerak dengan beberapa badan NGO peringkat serantau dan antarabangsa. Dengan mudah sahaja dia bersetuju. Ya, mari kita angkat perkara ini ke dalam suatu persidangan serantau.

Persidangan serantau ini akan melibatkan tokoh-tokoh akademik dan penulis yang berpengetahuan luas dalam bidang berkenaan dari negara-negara seperti Indonesia, Thailand, Filipina, Kemboja dan Brunei, disamping Malaysia. Buat masa ini persidangan itu dirujuk sebagai “Persidangan Model Kerajaan Islam Dulu dan Kini”.

Persidangan ini tidak sahaja akan menumpukan perbincangannya mengenai pentadbiran negeri Kelantan di bawah kepimpinan Tok Guru Nik Aziz, tetapi akan melihat juga ciri-ciri pentadbiran di negeri-negeri Islam zaman lampau seperti Acheh di kurun ke-16, Kesultanan Melaka, negara Islam Patani, Campa dan sebagainya.

Mungkin terlalu awal untuk saya hebahkan lebih lanjut mengenai persidangan yang dicadangkan akan dibuat di Kuala Lumpur pada minggu pertama Julai 2013 ini. Tetapi saya begitu teruja dengan prospek persidangan ini, kerana mengharapkan ia akan menimbulkan kesedaran yang lebih luas terhadap pentingnya “negeri Islam Kelantan” itu, untuk dilihat sebagai model sebuah pentadbiran yang patut dicontohi oleh umat Islam di seluruh dunia pada hari ini.

Mahu saya kalau boleh tentulah sebuah persidangan antarabangsa yang melibatkan wakil-wakil daripada Amerika, London, Jepun, Iran dan sebagainya. Tetapi sedar juga bahawa perkara ini masih di peringkat awal, dan tokoh-tokoh ilmuan di negara kita sendiri pun hanya beberapa kerat sahaja yang menyedarinya. Maka eloklah ia dimulakan di peringkat rantau kita ini dahulu

Inisiatif ini pun dibuat, setakat ini, tanpa pengetahuan pihak kerajaan negeri Kelantan. Tetapi memang mereka akan dimaklumkan. Apa pun, cukuplah dulu maklumat untuk setakat ini. Sekarang musim orang berkempen untuk pilihanraya. Seorang AJK Paksi dikatakan turut bertanding. Tetapi sewaktu saya menulis ini namanya belum diumumkan lagi.



No comments: