Dinsman (Artikel
373, 12/4)
Kriteria maju: Pertumbuhan ilmu baru
Kuliah di Surau
Jenaris Kajang malam 6 April lalu ialah yang keenam dalam siri Kuliah Ilmu
Jelajah Budaya Selangor (JBS) yang disampaikan oleh Prof Shaharir Md Zain,
berjudul “Bagaimana al-Quran kini menjadi sumber ilmu”. Kuliah yang disampaikan
selepas solat maghrib itu dihadiri oleh kira-kira 250 orang. Monograf yang
disediakan sebanyak 200 naskah terpaksa difotostat tambah.
Saya mengikuti
hampir semua kuliah dalam siri itu, bermula di Klang, diikuti di Rawang, Tg
Karang, Kuala Kubu Baru dan Sg Besar. Hanya yang di Sg Besar saya tak hadir.
Manakala JBS6 di USJ1 Subang Jaya pada 3 April memang tidak diadakan Kuliah
Ilmu. (Mungkin akan diadakan kemudian).
Ada satu perkara
disebut oleh Prof Shaharir dalam kuliahnya di Surau Jenaris itu, yang sangat
menarik perhatian saya. Ia tidak pernah disebut sebelumnya. Kalau disebut di Sg
Besar itu saya tak tahu. Namun apa pun bagi saya itulah pertama kali saya
mendengarnya. Shaharir mengatakan bahawa pada pendapatnya sesebuah negara itu
dianggap sebagai negara maju bukan kerana pendapatannya tinggi, tetapi kerana masyarakatnya
mampu melahirkan ilmu-ilmu baru.
Kuliah Shaharir
yang dibawa bersama dalam setiap siri Jelajah Budaya Selangor (JBS) anjuran
Seniman Paksi Rakyat (Paksi) itu ialah mengenai ilmu, khasnya ilmu di kalangan
orang Islam. Sebagai seorang sarjana Shaharir terlebih dahulu menjelaskan makna
ilmu dan perbezaannya dengan makna ‘sains’ yang dipelopori oleh masyarakat
Barat, dan kebenaran di dalam kedua-duanya serta perbezaan makna kebenaran di
antara kedua-duanya.
Pentingnya kuliah
Shaharir ini kerana ia membawa penjelasan terhadap suatu perkara yang selama
ini tidak disedari oleh umat Islam di zaman moden ini, iaitu kecenderongan di
kalangan ramai ilmuwan Islam mencari dalil-dalil daripada ayat-ayat al-Quran
untuk membenarkan penemuan-penemuan oleh ahli-ahli sains Barat, yang kebanyakan
mereka (saintis Barat itu) tidak percaya kepada Tuhan.
Shaharir yang
banyak menghasilkan buku-buku sains, matematik dan kepemimpinan itu menjelaskan
bahawa penemuan di bidang sains bukanlah sesuatu yang pasti benarnya; sedangkan
kebenaran yang terkandung di dalam ayat-ayat al-Quran itu adalah kebenaran yang
pasti, kerana ia wahyu daripada Allah SWT. Maka kenapa kita menggunakan ayat
al-Quran untuk membenarkan sesuatu yang belum pasti kebenarannya?
Dan soalan yang
lebih penting lagi: Kenapa kita menggunakan kebenaran al-Quran yang mulia dan
suci itu untuk menyokong penemuan-penemuan sains yang dibuat oleh para saintis
barat yang tidak percaya kepada Islam?
“Sepatutnya kita
menggunakan ayat-ayat al-Quran ini untuk mengkritik penemuan-penemuan sains yang
dibuat oleh saintis bukan Islam itu dan dalam masa sama kita juga hendaklah
mengemukakan penemuan atau penyelesaian kita berdasarkan ilmu-ilmu dari
al-Quran,” kata Shaharir.
Dan Shaharir
bukanlah sekadar bercakap. Dia telahpun membuktikan dan mempraktikkan
cakap-cakapnya itu.
Malam 6 April di
Surau Jenaris Kajang itu saya dapati Shaharir agak berbeza daripada sebelumnya.
Dia bukan sahaja mengkritik dan mempersoalkan sikap ilmuawan-ilmuwan Islam yang
selama ini menggunakan ilmu-ilmu al-Quran secara salah, dan menunjukkan jalan
betul yang sepatutnya diambil; malah dia juga menyeru agar ilmuwan-ilmuwan
Islam mengambil langkah untuk berada di hadapan.
Bukan mentafsir
ayat-ayat al-Quran bagi menyokong dan membenarkan penemuan-penemuan yang dibuat
oleh saintis Barat, tetapi menggali ilmu-ilmu yang masih rahsia di sebalik
ayat-ayat al-Quran itu bagi membuat penemuan-penemuan baru, mendahului para
saintis bukan Islam di seluruh dunia.
Dalam konteks
itulah Shaharir mengatakan bahawa kita tidak akan mencapai masyarakat maju
selagi kita bersikap sekadar membenarkan penemuan-penamuan ilmu yang dibuat
oleh orang lain (bukan Islam). Kita hanya akan mencapai tahap masyarakat maju
sekiranya kita mampu untuk melahirkan penemuan-penemuan baru kita sendiri,
ataupun melahirkan ilmu-ilmu baru.
Shaharir juga
menjelaskan bahawa makna kemajuan dan tahap negara maju itu pun, mengikut al-Quran
berbeza dengan yang difahami oleh kebanyakan orang sekarang. Bukan pendapatan
tinggi yang menentukan sesebuah negara dan masyarakat itu telah mencapai taraf
maju atau tidak. Bagi beliau sendiri, kriteria yang menentukan sesuatu
masyarakat itu maju ialah kemampuan masyarakat itu untuk melahirkan ilmu-ilmu
baru.
Sebelum itu
beliau telah menjelaskan makna dan perbezaan makna ilmu di dalam Islam dan di
dalam tamadun Barat. Di dalam Islam, kata Shaharir, ilmu itu mendekatkan
manusia kepada Tuhan. Maka masyarakat yang maju itu ialah masyarakat yang mampu
melahirkan ilmu-ilmu baru, yang boleh mendekatkan manusia kepada Tuhan (Allah)
Memang Shaharir
menyampaikan kuliahnya itu berdasarkan teks yang telah disediakannya, yang
diterbitkan oleh Paksi dalam bentuk monograf, dan disebarkan kepada khalayak
pada setiap sesi kuliahnya. Namun sebagai seorang sarjana yang kreatif Shaharir
tidaklah bergantung sepenuhnya kepada teks yang disediakan lebih awal itu. Teks
itu hanya panduan sahaja kepadanya, dan supaya menjadi rujukan kepada
khalayaknya.
Barangkali
khalayak di Surau Jenaris itu pun agak berbeza juga daripada khalayak-khalayak
sebelum ini. Terdapat ramai golongan ilmuwan juga di kalangan khalayak surau
itu. Itulah agaknya yang mendorong Shaharir untuk mewarnai kuliahnya seperti
yang saya jelaskan di atas itu.
Apa pun, malam
itu saya melihat Shaharir telah menanam suatu benih yang saya percaya akan
tumbuh dan membesar untuk memberi manfaat kepada umat Islam hari ini. Shaharir
juga telah membuka suatu medan baru untuk kita. Apakah itu dilakukannya sempena
dengan menjelangnya PRU13?
Wallahu-ak’lam!
No comments:
Post a Comment