Saturday, May 4, 2013

PERNYATAAN MEDIA GERAKAN INTELEKTUAL RAKYAT (GATERA)



PERNYATAAN MEDIA GERAKAN INTELEKTUAL RAKYAT (GATERA)


Gerakan Intelektual Rakyat (GATERA) melihat kejadian-kejadian keji dalam Pilihanraya Umum Ke-13 ini semakin membimbangkan, resah  dan merusuh hati. Kempen PRU 13 sudah menjadi satu pertarungan yang membelakangkan nilai-nilai luhur manusia. Pihak yang diamanahkan dan dipertanggungjawabkan untuk memastikan keadilan dan kejujuran dalam menjalankan pilihan raya sudah semacam semakin lesu, terbiar, terpinggir dan dipinggirkan.

Kejadian menayangkan video lucah, membakar poster dan iklan, menyimbah cat pada rumah dan kenderaan, pergaduhan antara petugas parti politik dilihat seolah-olah sudah menjadi perkara normal pula. Bahkan dalam akhbar dan televisyen, saban hari kita disajikan dengan berita-berita melampau-lampau berat sebelah, sabotaj parti politik daripada pihak-pihak tertentu. Ini tidak termasuk lagi adegan mengugut oleh sebahagian parti politik kepada rakyat dan pihak-pihak tertentu.

Pada masa yang sama berita penangkapan dan penghukuman yang setimpalnya kepada pelaku-pelaku atau pelakon-pelakon segala kekejian yang sebahagiannya disenaraikan di atas  itu  tidak pula kedengaran.

Rakyat berhak mendapat berita yang benar, keadaan yang adil dan mengundi dengan penuh rasional dan dalam suasana aman. Budaya politik yang melampaui batas ini mestilah dihentikan segera!

Oleh itu GATERA menyeru semua warga menolak calon dan parti yang tidak menghargai nilai-nilai luhur dalam berpolitik ini.


DR. SHAHARIR BIN MOHAMAD ZAIN
Ketua GATERA
(Gerakan Intelektual Rakyat)


Pernyataan Media 2 , 4 Mei 2013.


No comments: