abu yang
digeruni
Pada dini hari
Raya Korban 1434 hening ini, teringat kepada ABU@abu.
ABU itu boleh
dikenali sebagai akronimnya Asia-Pacific Broadcasting Union atau boleh dan sering
juga dibaca dengan cara yang agak nakal oleh para pembangkang di Malaysia ― “Asal Bukan Umno”.
ABU itu ramad,
pepatah Arab yang membawa maksud tuan rumah yang sangat pemurah sehinggakan
rumahnya sentiasa berdebu@arang kerana sering dikunjungi tetamu. Mohon betulkan sekiranya pemahaman ini salah.
ABU itu sebuah
nama indah dalam budaya Arab dan juga budaya Melayu. Maka kita pun temuilah ABU Bakar Al-Siddiq,
seorang sahabat dan juga bapa mertunya Nabi Muhammad S.A.W. Almarhum bapa mertuaku bergelar Abu Bakar
Darus.
Kalau ikut
cerita ibuku, nama sebenar yang diinginkan untukku oleh arwah Tok Taib Itam ― datukku di sebelah arwah ayahku, Abu Qhosim dan bukannya Kassim. Khabarnya Tok Taib begitu terkesan dengan kelebaian
Lebai Abu Qhosim di Kampong Batu Lentang, Tikam Batu, Sungai Petani, Kedah,
maka aku pun sewajarnya dinamakan, sebaik-baiknya sedemikian. Malang sekali ternyata yang ada hanyalah
Kassim tanpa keLebaiannya.
Semasa bersekolah
di Katholieke Universiteit Leuven, Belgium sahabat-sahabat Arabku di dalam
IMSAL (International Muslim Students’ Association Leuven) seperti Brother
Sallehuddin (Sudan) dan juga Brother Abu Qhosim (Mesir) menggelarku Qhosim
tanpa ABU.
Tatkala
menziarahi jenazah mendiang mantan bos dan sahabat JPSku, Ir. Poh Thuan Poon di
Gereja Methodist, Trinity Church, Petaling Jaya, Herald Krishna menjelaskan
bahawa mayat mendiang akan dibakar keesokannya.
Ertinya Puan Poh dan kedua anaknya akan membawa pulang abu mendiang. Maka abu akan menjadi sebahagian daripada hidup
dan kehidupan keluarga mendiang Ir. Poh Thuan Poon. Kudoakan mereka diberikan kekuatan tanpa
kehadiran Ir Poh itu.
Citra gerunnya
terhadap abu ini tidak akan lengkap jika cerita abunya mendiang yang melawan
penjajah British dan didokong oleh pejuang Regimen ke 10 yang Melayu-Islam-dan-Komunis
seperti Rashid Maidin, Abu Samah dan Shamsiah Fakeh (sekadar menyebut satu dua
nama) itu tidak disentuh. Agaknya
Setiawan bakal pekat legamnya jika abu itu dibawa pulang. Bayangkan betapa
besarnya orang itu ―
abunya pun digeruni.
Akhir sekali, coba
kita kaji makna sebenar dan tersirat sebuah pepatah Melayu, “Menang jadi arang
kalah jadi abu” itu. Rupa-rupanya yang
namanya arang ― yang
telah menang itu ternyata masih lagi tersangat dan begitu takut sekali kepada
abu ― walaupun
abu ternyata telah ‘kalah’! Bukankah ini
cukup luar biasa?
Ah, sebelum nokhtah
terakhir kuketik, mari kita turunkan beberapa sedutan menarik cerpen ABU,
Harakah cetak bilangan 1885, halaman F16 karya sahabatku dalam Paksi, Razali Endun:
Ketika dibawa
keluar balang itu dari rumahnya, polis bertanya apakah yang berada di dalam
balang itu?
“Abu” jawab
Nyonya Tan.
Polis
ternganga mulutnya. Ada yang merungut
seolah-olah diperbodohkan oleh Tok Penghulu.
“Mahu dibawa
ke mana?” soal pegawai polis.
“Mahu
dihanyutkan di laut,” jawab Nyonya Tan.
Mulut polis
terlopong lagi macam mulut terowong Smart yang ternganga luas.
No comments:
Post a Comment