Sumber: The Malaysian Insider
Dinsman (TMI siri 8, 7/12)
Di
manakah skrip-skrip itu hendak dipentaskan?
Sambil membimbing peserta-peserta kursus penulisan skrip
drama pentas selama 14 sesi (14 minggu) itu saya pun terfikir-fikir juga –
untuk apa skrip-skrip drama pentas (teater) hendak dihasilkan banyak-banyak
kalau pementasannya masih sukar untuk dilaksanakan, disebabkan pihak kerajaan
masih enggan memperuntukkan bajet yang munasabah diperlukan untuk itu?
Tetapi saya meneruskanlah juga tugas membimbing itu. Dan
alhamdulillah, beberapa orang sudahpun menunjukkan bakat yang sangat
memberangsangkan. Maksudnya kalaulah kita memerlukan skrip baru untuk
pementasan, beberapa buah skrip yang dihasilkan oleh peserta kursus ini
sudahpun layak untuk diangkat dan dipentaskan. Karya Ayieat Farid itu misalnya,
pasti akan meletupkan sesuatu yang boleh menggegarkan masyarakat kita hari ini.
Demikian juga dengan karya Kassim Muhamad, walaupun akan menghadapi masalah
dalam hal teknikal dari segi pengarahannya.
Sebuah rumah itu tiba-tiba tidak lagi menjadi rumah
manusia, tetapi rupa-rupanya rumah para syaitan, dengan sang Atok itu bapanya
syaitan, walaupun tidak ada lakonan atau mekap yang meniru syaitan, dan tanpa
sekali pun disebut kata ‘syaitan’ dalam skripnya. Hanya kepala saya yang
membacanya merumuskan demikian. Maka saya tak bersetuju dengan judulnya “Suci
Dalam Debu”. Tak sesuai. Farid perlu berikan judul yang baru. (Tapi itu hanya
cadangan. Pilihan tetap pada Farid.)
Malah bukan dua itu saja skrip yang bagus. Ada lagi.
Karya-karya peserta dari Bali (Indonesia) dan Bangladesh (dalam bahasa
Inggeris) itu pun boleh dipentaskan. Demikian juga monodrama “Uri” karya Nik
Norimani, dan beberapa buah lagi – dari Firdaus dan Amera Yusof, semuanya boleh
dipentaskan. Cuma soalnya di manakah skrip-skrip itu hendak dipentaskan?
Nik Norimani mungkin tidak akan menghadapi masalah untuk
mementaskan “Uri”nya, kerana drama itu hanya memerlukan seorang pelakon sahaja.
Dan kalau ada sedikit bajet lebih, bolehlah dimasukkan juga penyertaan beberapa
orang Korus bagi memeriahkan lagi persembahan itu.
Namun faktor paling pentingnya ialah Nik Norimani itu
sendiri; walaupun masih belajar di tahun akhir Universiti Malaya, dia sudah
menjadi seorang aktivis teater yang sangat aktif, dan sudah banyak terlibat
dengan pementasan, sebagai sinografer, pereka cahaya dan juga berlakon.
(Pementasan teater saya “Pengisytiharan
Abul ‘As Menantu Nabi” di Kota Bharu 15 Mac lalu, dialah sinografernya).
Makanya tentulah dia tahu di mana dan bagaimana boleh mendapatkan penganjur
untuk pementasannya.
Dan kalau saya masih di usia sedang aktif selepas
universiti dulu saya pasti teruja untuk mementaskan karya Panji Wilimantara
dari Bali yang berjudul “Apa Jadinya?” itu. Sebab apa? Sebuah karya yang
kelihatannya mudah dan simpel, berlatar hutan, gubuk usang dan anak sungai di
hutan, tempat dua insan sang bapa dan anak lelakinya tinggal dengan berburu dan
menangkap ikan, lalu mereka bercakap soal mengapa manusia perlu kahwin.
Ternyata Panji pelajar wayang kulit ini walaupun katanya belum ada pengalaman
menulis tetapi gayanya mencipta dialog-dialog yang begitu segar bersahaja
membawa nada humor bersama makna yang filosofis Hindu itu – saya seperti tidak
mahu percaya bahawa “Apa Jadinya?” adalah skripnya yang pertama. Mitos
Jaratkaru yang dimasukkan dengan unsur-unsur teatrikal itu pasti mampu
mengangkat skrip ini menjadi satu persembahan yang menarik.
Nah, itulah dia, kursus penulisan skrip teater 14 minggu
yang sedang saya bimbing sekarang ini membuktikan bahawa kita sebenarnya tidak
bermasalah dalam penulisan skrip, kalaulah kita benar-benar menginginkan dan
memerlukan kepada skrip, untuk pementasan. Kita sebenarnya mempunyai ramai
orang yang berbakat. Kita boleh melahirkan ramai lagi penulis skrip teater yang
boleh menghasilkan karya-karya bermutu dan boleh memberi nafas yang segar
kepada dunia teater.
Hanya satu masalah dan halangan besar dalam dunia teater
kita yang belum dapat kita atasi, iaitulah masalah kesedaran pihak pentadbir
dalam kerajaan atau pihak yang berkuasa dalam negara kita sekarang terhadap
pentingnya aktiviti teater dan perlunya diperuntukkan sejumlah bajet yang
mencukupi bagi mengaktifkan aktiviti teater.
Itulah masalah kita yang sebenarnya dalam dunia teater di
Malaysia hari ini. Untuk meng-hasilkan skrip yang bermutu nampaknya tidaklah
begitu bermasalah. Yang bermasalah ialah untuk mementaskannya, kerana
skrip-skrip itu perlu dipentaskan. Dan itulah perkara yang sering saya ulangi
kepada peserta-peserta tersebut: “Mesti ingat dalam kepala sewaktu kita
menulis, bahawa tulisan kita ini adalah untuk dipentaskan, untuk dilakonkan di
atas pentas, dan ada penonton yang menonton lakonan cerita yang kita tulis
ini.”
Pesanan tersebut penting, untuk memandu pemikiran dan
kreativiti penulis skrip. Makanya dalam sesi-sesi perbincangan pun hal
bagaimana sesuatu skrip itu hendak dipentaskan selalulah dibangkitkan, hingga
seringkali juga saya perlu mengingatkan, begini:
“Kita ini penulis skrip. Kenapa nak fikirkan sangat soal
bagaimana adegan itu hendak dipentaskan. Itu kerja pengarah. Biarlah pengarah
yang memikirkannya. Susah atau senang hendak pentaskannya, boleh atau tak
boleh, itu bukan urusan penulis. Penulis hanya menyediakan bahan untuk
direalisasikan ke atas pentas oleh pengarah. Kalau ia tak boleh dibuat hari
ini, belum ada orang yang tahu bagaimana hendak membuatnya, tak mengapa, suatu
hari nanti pasti akan ada orang yang boleh membuatnya. Tulis saja. Jangan
bataskan imaginasi kamu.”
Dalam skrip Farid misalnya, Habil menghentakkan kepala
ibunya berkali-kali dengan seketul batu besar. Kata seorang peserta dalam
perbincangan: “Biar kepala itu hancur berkecai.” Bagaimana membuat itu? Biarkan
sang pengarah yang memikirkannya. Biarkan itu menjadi cabaran kepada pengarah
yang akan mengarah skrip itu nanti.
Demikian juga dengan skrip Kassim Muhamad. Terdapat
beberapa adegan yang tak siapa pun tahu bagaimana hendak menunjukkannya di atas
pentas. Tetapi tak mengapa – kata saya. Masalah itu boleh difikirkan kemudian.
Sekarang tuliskan saja, kalau itu idea yang hadir dalam kepala.
Begitulah, sebuah teater itu prosesnya pasti akan
mengalir menuju kepada pementasan. Maka pementasan itu mesti ada. Tak dapat
tidak. Dan pementasan memerlukan peruntukan kewangan yang mencukupi, sedangkan
teater yang bermutu itu di mana-mana pun di dunia ini bukanlah produk yang
boleh dikomersilkan. Ia mesti dibiayai oleh pihak kerajaan atau pihak-pihak
yang kaya (korporat, yayasan, individu filantrofis) dan tidak mengharapkan
keuntungan dari wang yang dibelanjakan untuk teater.
Tetapi kita tidaklah pula boleh menunggu saat yang
bertuah itu. Apa-apa yang boleh kita lakukan sekarang perlu kita lakukan
sekarang. Kalau kebetulan ada bakat-bakat di bidang penulisan yang boleh
dibimbing dan diangkat menjadi penulis, kita lakukan; kerana di situ pun
mungkin ada tenaga-tenaga ampuh seperti Nik Norimani itu, bersama
kawan-kawannya, yang mampu menemukan jalan bagi memungkinkan teater selalu
dipentaskan.
Kassim Muhamad juga sudah banyak kali terlibat dalam
kerja pementasan, mengkhusus di bidang pengurusan, (di samping menulis esei,
cerpen dan puisi). Hanya kali ini secara serius dia mahu menulis skrip teater.
Dan kebetulan melalui kursus ini dia menghasilkan sebuah skrip yang sangat
menarik. Mengangkat sang ular menjadi suatu watak yang melengkapkan kehidupan
seorang anak muda yang berwawasan besar. Tetapi sang ular berwawasan lebih
besar, hingga akhirnya berlaku pertembungan dan pertarungan yang dahsyat.
Tentulah dia pun inginkan karyanya yang luarbiasa itu
dipentaskan, untuk melihat sejauh mana kreativiti dan teknologi boleh saling
membantu bagi mencipta sebuah karya seni yang berbeza dan menarik.
Nampaknya, seperti yang memang selalunya pun begitu,
penulis tidaklah selesai kerjanya dengan sekadar menghasilkan skrip sahaja.
Mereka perlu juga terus berusaha semampunya, bagi membawa hasil karya mereka
itu ke hadapan penonton.
No comments:
Post a Comment