Dinsman (Hrkh 412, 9/12)
Kursus
14 sesi lahirkan 10 penulis teater
Peserta yang mengikuti kursus penulisan 14 sesi dalam
tempoh 14 minggu ini ada 15 orang. Tetapi seperti telah saya nyatakan dalam
satu tulisan sebulan yang lalu ( bukan dalam kolum WB), saya mensasarkan untuk
melahirkan 10 orang penulis. Sesuai dengan kursus ini kursus penulisan skrip
drama pentas, maka penulis yang diharapkan akan lahir itu pun ialah penulis
skrip drama pentas/teater.
Tiga orang daripada mereka bukan dari Malaysia. Dua orang
daripadanya dari Bali (Indonesia) dan seorang lagi dari Bangladesh. Entah
mengapa, tiga orang ini awal-awal lagi telah menunjukkan bakat mereka, walaupun
seperti semua peserta yang lain (dari Malaysia) mereka juga tidak mempunyai pengalaman
menulis (yakni karya kreatif). Hanya seorang sahaja mempunyai pengalaman
menulis cerpen, puisi dan esei.
Tiga orang itu telahpun menyiapkan skrip masing-masing
menjelang minggu ke-10 lagi. (Peserta dari Bangladesh menulis dalam bahasa
Inggeris, kerana dia tidak tahu berbahasa Melayu). Dan dari segi nilainya
kedua-dua skrip peserta Bali itu mencapai standard yang diharapkan, yakni
penulisnya boleh diterima sebagai penulis baru di bidang teater. Dan itu terjadi tanpa mereka perlu melalui
proses menulis semula untuk kali kedua setelah skrip mereka dinilai.
Seperti dijelaskan dalam tulisan terdahulu itu, saya
mengambil pendekatan tidak mengajar dalam kursus ini, sebaliknya saya hanya
membantu peserta untuk menulis dan memperbaiki hasil tulisan mereka yang perlu
diperbaiki, agar tulisan mereka mencapai standard karya yang diiktiraf.
Mereka bebas menulis apa saja yang mereka ingin tulis,
dan mereka bebas menulis bagaimana pun yang mereka mahu tulis. Asalkan mereka
menulis, dan yang mereka tulis ialah skrip drama pentas.
Kebanyakan peserta diminta menulis semula dengan
memperbaiki bahagian-bahagian tertentu setelah hasil tulisan mereka (yang
separuh siap atau telah siap sepenuhnya) dibincang di dalam kelas. Namun dua
peserta dari Bali itu tidak diperlukan untuk menulis semula, dan sebuah skrip
dari peserta Malaysia yang diserahkan pada minggu ke-10, juga tidak diperlukan
menulis semula; kecuali beberapa hal kecil yang dicadangkan bagi memantapkan
lagi karya tersebut, termasuk judulnya “Suci Dalam Debu” yang dianggap kurang
sesuai dengan isinya.
Sehingga minggu ke-11 saya belum pasti apakah harapan
untuk melihat lahirnya 10 orang penulis teater baru, hasil kursus 14 sesi 14
minggu ini akan tercapai atau tidak. Selain empat yang disebut tadi, ada empat
lagi yang sedang dalam proses menulis semula, yang saya percaya akan mencapai
standard yang diharapkan itu.
Satu daripada empat yang dalam proses itu ialah dari
penulis yang berpengalaman. Satu lagi dari peserta yang berpengalaman
melibatkan diri dalam persembahan teater, satu lagi dari pelajar undang-undang
yang langsung tak ada pengalaman dalam teater, manakala satu lagi ialah peserta
yang cacat penglihatan, yang juga tidak ada pengalaman teater.
Ertinya sudah ada lapan skrip, hasil tulisan lapan
peserta, termasuk tiga dari luar negara itu. Bagaimana dengan peserta yang
lain? Ada lagi dua skrip yang baru diserahkan dalam sesi ke-11, tetapi belum
sempat saya baca. Jadi tak tahulah lagi apa kedudukan skrip-skrip itu.
Dan ada beberapa orang lagi peserta yang masih belum
menyerahkan hasil kerja mereka, walaupun kursus hanya tinggal tiga sesi sahaja
lagi. Saya tidak menolak kemungkinan ada di antara mereka itu sedang menyiapkan
skrip yang mutunya tidak perlu diperbaiki lagi, seperti yang pernah ditunjukkan
oleh tiga peserta terdahulu itu.
Ini ialah satu percubaan sebenarnya. Membimbing
peserta-peserta kursus penulisan untuk menulis secara praktikal tanpa mengajar
mereka teknik-teknik menulis yang tertentu. Yang pentingnya mereka mesti
menulis, dan rajin menulis.
Ada beberapa orang yang memang menunjukkan kerajinan
menulis, dan bersikap terbuka untuk menerima teguran dan cadangan pembaikan.
Memang pada awalnya terdapat banyak kelemahan dan kesalahan. Maklumlah, orang
yang tak berpengalaman dan tak pernah belajar mengenai penulisan. Apa yang nak
diharapkan?
Tetapi sikap ingin belajar dan bersedia menerima teguran
dan rajin menulis dan menulis lagi itu – alhamdulillah, saya telah melihat
perubahan dan perkembangan yang begitu ketara berlaku di depan mata.
Tempoh tiga minggu lagi yang masih ada itu saya yakin –
10 orang penulis teater atau lebih daripada 10 orang akan lahir. Dan saya pun
mulai memikirkan langkah yang selanjutnya. Setelah 10 orang atau lebih itu
lahir sebagai penulis, dengan skrip masing-masing yang boleh dipentaskan pada
bila-bila masa sahaja – apakah seterusnya mereka itu pasti akan terus menulis
dan menghasilkan karya-karya yang boleh memajukan seni-budaya kita?
Seperti pernah saya timbulkan persoalan sebelum ini –
untuk apakah kita melahirkan 10 orang penulis teater yang baru kalau suasana
dan pengurusan (pentadbiran) seni-budaya kita masih dalam keadaan seperti hari
ini? Skrip-skrip yang sudah ada pun masih banyak lagi yang belum dapat
dipentaskan, bagaimanakah kita mengharapkan skrip-skrip baru akan dapat
dipentaskan?
Inilah persoalan sebenarnya. Bagaimanakah kita
mengaktifkan pementasan teater di negara kita? Persoalan ini telah dibincangkan
selama tiga hari oleh kira-kira 100 orang aktivis teater dalam satu Pertemuan
Teater yang diadakan di Universiti Utara Malaysia (UUM), pada 11-14 Ogos 2006
(anjuran bersama UUM, Istana Budaya dan Teater Elit).
Tujuh tahun telah berlalu. Nampaknya tidak ada apa-apa
perkembangan pun pada teater Malaysia sejak Pertemuan Teater tersebut. Dan
sekarang kita akan menyambut kelahiran 10 orang penulis skrip teater yang baru.
Apakah selepas ini akan ada kemajuan pada teater Malaysia?
Marilah kita berfikiran positif! Okey?
(Penulis boleh juga dihubungi dengan sms
019-7172408)
No comments:
Post a Comment