Kitol, Hang Nadim,
Allah, Kangkung dan kangkungisme
(Kisah Raja
Lawak dan falsafah kangkungismenya)
Kitol, Nadim,
Allah dan Kangkung itu nama khas yang membawa makna-makna tertentu kepada
setiap manusia Malaysia. Mungkin ada manusia
Malaysia yang memahami ke-empat-empat watak ini dengan begitu jelas, sejelas-jelasnya,
luar dan dalam. Mungkin ada yang memahami setiap satunya sebagai
watak yang memiliki ciri-ciri tertentu. Dengan
kefahaman ciri-ciri tertentu itu, maka seseorang itu mendapat gambaran tentang
nama-nama khas di atas. Kefahaman ini
membuat seseorang manusia Malaysia itu mendapat gambaran tentang siapa, apa,
mengapa, kenapa atau di manakah nama-nama ini pernah ditemui dalam kehidupannya.
Tahap kefahaman seseorang manusia Malaysia
tentang Kitol, Hang Nadim, Allah dan Kangkung bergantung (tergantung?) kepada
pelbagai faktor dan latar belakang seseorang manusia Malaysia itu. Dia ‘faham’ kerana dia telah membaca,
mendengar, melihat, berbincang atau pun
kerana dia pernah disurahkan tentang nama-nama ini. Tak kurang pentingnya seseorang manusia
Malaysia itu faham watak-watak ini kerana dia pernah berfikir, menyoal, bersekolah
dan telah disekolahkan tentang nama-nama khas ini. Dia memiliki kefahaman itu setelah misalnya
membaca Tarikh Ramadan, Yusuf Qardhawi atau pun setelah membaca, menghadam dan
bersetuju penuh dengan kenyataan seorang manusia Malaysia bernama Mufta.
Apakah yang
kita tahu tentang nama-nama khas ini?
Atau paling tidak, apakah yang ‘umum’ yang kita ketahui tentang Kitol,
Nadim, Allah dan Kangkung? Mari kita
ambil satu contoh, Kitol. Sejak zaman
Melayu Melaka lagi, para Kitol ini sudahpun wujud, menjalar, merayap-rayap dan berkeliaran
ibarat kangkung. Kitol itu mamak yang menyerap, menyamar,
menjalar dan muncul sebagai seorang Melayu jati umumnya kerana dorongan dan bertujuan
memiliki pengaruh, kuasa, pangkat dan kekayaan dunia. Kaedah dan taktik Kitol ini berjaya kerana
orang-orang Melayu, secara total sebagai satu kelompok, menerima Kitol kerana Kitol
telah berjaya meMelayukan dirinya secara total. Orang-orang Melayu sukakan Kitol kerana Kitol
telah menjadi Melayu sepenuhnya, malah Melayu melebihi 100%. Oleh kerana kepercayaan total ini, akhirnya orang-orang
Melayu mengangkat Kitol-Kitol ini sebagai ketua-ketua kabilah mereka. Apa lagi yang kita ketahui tentang Kitol? Kitol itu licik orangnya, seorang cerdik yang
hebat dalam menyalahgunakan kecerdikan demi untuk mencapai niatnya hidup di
dunia ini.
Sebenarnya kita
boleh saja mentafsirkan Kitol itu dari pelbagai sudut tafsiran, bergantung
kepada pengalaman, pemerhatian dan pemikiran kita masing-masing tetang manusia Melayu
dan kefahaman mereka tentang Kitolisme ini. Sebenarnya di antara empat nama di
atas, seorang kawanku lebih teruja dengan Kangkung. Mengikut cerita kawanku ini, Kangkung ini cerita
rakyat, cerita dari mulut ke mulut oleh datuk nenek dan moyangnya sejak dahulu
kala lagi, cerita tentang watak Kangkung yang merakyat. Inilah ciri yang paling penting dan jelas
tentang Kangkung. Bukti jelas bahawa
semangat merakyat itu sentiasa wujud di sekeliling kita. Mengikut kawanku ini, ‘bukti’ betapa merakyatnya
Kangkung itu dapat dilihat dalam nama-nama khas seperti Cempaka, Kenanga,
Bawang Merah atau Bawang Putih yang kita temui dalam kalangan orang-orang
Melayu. Katanya lagi, begitulah world
view orang-orang Melayu sejak zaman dahulu kala bahawa yang merakyat itu diakrabkan
lagi oleh orang-orang Melayu sebagai sebahagian dari hidup dan kehidupan mereka
sehinggakan zuriat mereka pun dinamai sedemikian rupa. Inilah ‘bukti’ nyata
bahawa orang-orang Melayu amat kasihi watak-watak yang dikasihi dan dekat
dengan rakyat. Anak-anak orang-orang
Melayu diberikan nama berdasarkan apa yang dilihat akrab dan menjalar di
sekitar mereka. Begitu asal usul adanya Kangkung
itu. Kawanku ini menambah: Kangkung lahir
dari keluarga yang merakyat dan sangat akrab dengan rakyat. Oleh kerana terlalu kasihkan watak-watak
merakyat Kangkung ini, maka kita pun temui watak-watak Melayu tulen; watak-watak Melayu tulen yang bangun untuk bertempik
sorak bahawa Kangkung itu jangan sampai dihina.
Jangan mahu menempah nahas! Jangan
sampai dihina Kangkung sekiranya ‘Malaysia yang bukan Melayu’ tidak mahu
peristiwa 13 Mei itu diulangi sekali lagi!
Begitulah luar biasanya otak dan watak Kangkung.
Atas sebab
musabab yang beginilah, maka aku tidak lupa akan kisah Kangkung dan kangkungime
yang dibawa oleh kawanku itu, termasuk kangkungisme dalam hal-ehwal beragama. Namun satu soalan masih berlegar-legar dalam
kepala: Apakah seluruh hidup dan kehidupan
Malaysia sudahpun mencapai tahap Sang Raja Lawak dan falsafah kangkungismenya?
No comments:
Post a Comment