Tuesday, January 21, 2014

Pengalaman Wacana Pemikiran Reformis (The Discourse of Reformist Thought) ADUN Pas






Sumber: http://beta.malaysiakini.com/news/252154

'Jais criticism faced backlash from PAS allies'


Selangor PAS lawmaker Saari Sungib says he has been critical of the Selangor Islamic Religious Department (Jais), but faced backlash as a result, including from his colleagues.

“When I was in the (state) assembly, I was quite critical of Jais and I was always reminded, ‘YB, if you want to comment do it behind closed doors. Don’t comment openly.’

“So this is the tradition - the belief that once you are the bastion of Islam, you cannot be questioned. You are protected by the authorities.

“Whenever I put a motion to debate about Jais, I was reprimanded. I was criticised,” said the Hulu Kelang assemblyperson.

As an example, Saari (left) said he had proposed an emergency motion to debate Jais’ controversial arrest of former Perlis mufti Asri Zainal Abidin in 2009 for giving religious talks without tauliah (authorisation) at his home.

However, the motion was rejected by the then speaker Teng Chang Khim. Saari said the reason given was that it was against the wishes of the sultan, whereas reports of the time quoted Teng saying that the matter was not urgent enough.

He added that Jais’ interpretation of Islam is increasingly narrow and this is being echoed by Umno, and he expressed hope that PAS would not follow suit.

Saari was speaking while officiating the launch of two books yesterday, ‘Contemporary Islamic Discourse in the Malay-Indonesian World’ by National University of Singapore visiting fellow Azhar Ibrahim, and ‘Wacana Pemikiran Reformis (The Discourse of Reformist Thought)’ by Islamic Renaissance Front (IRF) chairperson Ahmad Farouk Musa.

In his speech, he quipped that he is likely to receive backlash from his party for officiating the launch of the two books filled with progressive ideas, as well.

“As I have learned, any PAS leader who participated in IRF events - commenting and writing prefaces to a book - will have a difficult time in PAS, from the PAS members.

“I think my turn will come next week,” he said, drawing laughter from the audience of about 30 people.


KOMEN:  Marilah kita DOAkan diNYAHkan keJAHATAN


Sebelum seluruh Malaysia kita dibakar dan terbakar oleh api perkauman-agama yang sengaja digaul dan SATUkan supaya menjadi lebih berbisa sehingga sekaligus menjadi lebih mudah terbakar dan membakar,  Malaysia perlulah waspada.  Dan kewaspadaan ini perlulah diterjemahkan ke dalam bentuk tindakan.  Merungut, memprotes dan bergumam seorang diri hanya baik untuk diri sendiri.

Kita berpendapat inilah saatnya para pemimpin masyarakat dalam segala bidang muncul di tengah-tengah khalayak untuk bertindak melawan perbuatan membakar emosi kaum dan agama.  Segala bentuk perbuatan yang JAHAT tapi terancang perlu dilawan supaya kita semua tidaklah binasa kerananya.  Dalam konteks ini, para pemimpin politik yang sejati akan bangun untuk menyatakan pendirian dan membetulkan keadaan kerana dalam kiraan para pemimpin politik bukan dari kelas KANGKUNG, Malaysia yang aman sentosa itu JAUH lebih utama daripada bilangan undi yang bakal perolehi dalam PRU14 nanti.

Marilah sama-sama kita berdoa mengikut kepercayaan kita masing-masing dengan penuh ketulusan agar sebarang kerja jahat dimatikan.  Buat kita yang Islam, setiap Jumaat kita hadir untuk mendengar pelbagai bentuk syarahan, baik syarah yang benar, syarah yang separuh benar dan juga syarah yang tidak benar@rekaan disyarahkan ke telinga-telinga kita.  Namun di antara dua khutbah yang sepatutnya membawa rahmat buat seluruh jiwa raga itu,  terdapat peluang untuk ‘kita-kita’ yang bersembahyang setiap Jumaat,  berdoa.  Katanya slot doa ini tersangatlah makhbul.  Oleh itu marilah kita semua doakan dinyahkan keJAHATAN dan didatangkan RAHMAT ke bumi Malaysia kita.  Biarlah diNYAHkannya buat selama-lamanya keJAHATan.  Amin.




1 comment:

Phuah said...

" Abim kesal apabila perkara sensitif yang dijaga dengan tertib oleh kerajaan dipermainkan sewenang-wenangnya untuk meraih sokongan tanpa memikirkan risiko yang berlaku."

Apa sebab perkara perkara sensitif hanya berlaku di Negeri-Negeri di bawah kerajaan negeri PKR ? PKR perlu adakan satu strategi yang berkesan dengan secepat mungkin untuk menentang ; mungkin adakan satu " sodality march '?