Tentang
kangkung, satu jawatan PKNS dan Islam yang tidak diterjemahkan
“Abim kesal
apabila perkara sensitif yang dijaga dengan tertib oleh kerajaan dipermainkan
sewenang-wenangnya untuk meraih sokongan tanpa memikirkan risiko yang
berlaku."
Apa sebab perkara perkara sensitif hanya berlaku di Negeri-Negeri di bawah kerajaan negeri PKR ? PKR perlu adakan satu strategi yang berkesan dengan secepat mungkin untuk menentang ;mungkin adakan satu "sodality march “?
Apa sebab perkara perkara sensitif hanya berlaku di Negeri-Negeri di bawah kerajaan negeri PKR ? PKR perlu adakan satu strategi yang berkesan dengan secepat mungkin untuk menentang ;mungkin adakan satu "sodality march “?
January 24,
2014 at 6:59 PM
Di atas ialah
komen Mr Phuah dalam blog http://barabarajiwa.blogspot.com,
yang diakhiri dengan saran supaya diadakan semacam pawai perpaduan untuk
menyatakan sikap secara terbuka berhubung ‘isu-isu sensitif’.
Semalam di
Rawang ramai sahabat dan kawan rakan berpeluang bertemu dan berkumpul walaupun
sebentar. Saat berkongsi duka bersama
Sdr Dinsman kerana pemergian buat selama-lamanya isteri tercinta arwah
Norlalila binti Mohd Yunus memberikan kesempatan kepada diri saya menilai
perjalanan hidup yang sementara ini. Dan
semasa talqin dibaca, ada menyelinap
mengusik jiwa. Yang datang mengusik berulang-ulang
kali dalam benak ialah tentang sekujur tubuh, tubuhku sendiri terbaring di dalam
liang lahat yang sempit. Apakah aku
sudah bersedia menghadapi saat-saat seperti itu?
Bersediakah aku?
Seolah-olah mahu menjawab soalan ini maka berkatalah Nordin Kaab, “ Sim, soalannya
sudahpun bocor, buatlah persediaan yang secukupnya”. Sahabatku yang akhir-akhir ini sedang asyik
dengan program latihan Spoken English via eBiznya menambah dengan penuh
semangat, “Bagiku, kemenangan sebenarnya
tidak akan dicapai dan hidup kita tak banyak berubah sehinggalah kita, termasuk para pemimpin, turun berjemaah!” Rupa-rupanya Kaab masih lagi sempat memberikan
nasihat walaupun para hadirin, termasuk Ridhuan Idris, Ehsan, Termizi, Hasni Abas
dan Rozan di tanah perkuburan Islam Kuala Garing, Rawang kerap bercakap perihal
betapa ramai yang ‘sangat resah’ dengan apa yan sedang berlaku sekarang ini.
Kepada Rozan, Pak
Samad menyatakan bahawa ramai resah dengan apa yang sedang berlaku. Ya, masakan tidak. Ada teman yang ragu-ragu bertanya, “apakah yang mahu mengganti itu sudah cukup bersedia
untuk memerintah? Kelihatannya, mengurus sebuah jawatan PKNS pun sudah kelam
kabut! Lalu bagaimana mahu mengurus
Malaysia?” Mungkin soalan seperti ini dilontarkan
kerana yang hadir di tengah-tengah kami ialah sosok ‘anak muda politik’
(demikian Pak Samad semasa menyapa Rozan).
2.0
Komen-komen
seperti ‘ABIM kesal’ dan ‘mengurus sebuah jawatan PKNS pun sudah kewalahan’, dan pelbagai
ulasan mengenainya sedikit sebanyak memberikan gambaran tentang isyarat dan pemerhatian
para sahabat, kawan rakan terhadap suasana kehidupan sekeliling yang menyelubungi
mereka. Ia menceritakan tanggapan para
teman ini terhadap kehidupan kita secara umum; kehidupan kita yang tepu dengan pandirisme
yang nyata. Cerita-cerita pandirisme
yang ditonjolkan di sebalik pelbagai episod kangkung dan perkara-perkara yang
berkaitan dengannya. Pendek kata, ia menceritakan dunia Malaysia dari kaca mata
teman-teman. Cerita dunia resah Malaysia
dari sudut pandanag teman-teman yang resah.
Maka apabila
Dinsman berkata dia juga menulis tentang ‘kangkung’ tapi oleh kerana ‘kesibukan’
memanjang yang sekian lama mencengkam, tulisannya tentang kangkung itu belum juga
selesai digarapnya. Lalu bertanyalah
Dinsman apakah kangkung ini masih lagi relevan?
Saya berpendapat bahawa sejak satu kelompok profesor tertentu itu dikangkungkan,
maka kangkung tidak akan pergi dengan begitu dalam kehidupan kita. Kangkung ― sama ada dibelah atau pun dikerat-kerat
― bukan saja sekadar cerita helah, taktik, atau pun strategi Hang Tuah semasa mahu
melihat wajah Maharaja Cina yang perkasa itu, tapi kangkung kekal sebagai metafora
Malaysia. Metafora sebuah kepandiran.
3.0 Islamlah jawapannya?
Buat mereka
yang yakin bahawa ini semua terjadi kerana kita sebagai rakyat menolak Islam,
kita turunkan petikan ini untuk renungan bersama:
“Islamism,
Institutions, and the Rule of Law
All THIS
brings us to the question of whether, in power, Islamists could in fact bring about
the rule of law. As the case of Iran
shows, a government organized in the name of Islam can be as constitutionally
corrupt as a secular autocracy and so many find itself equally unpopular with
its citizens. If the Islamists cannot
deliver political justice, they will define themselves discredited like their
predecessors. Yet, if the Islamists can deliver on their promise of justice, it
seems more than possible that a return to some form of shari’a governance could
spread throughout the Arab and Muslim
worlds”.
Noah Feldman, The
Fall and Rise of Islamic State. Princeton University Press 2012:147.
No comments:
Post a Comment