Mengembalikan kewarasan
dalam berfikir
Katanya salah
satu kaedah untuk mengawal keadaan ialah dengan menubuhkan institusi. Kata yang empunya hujah lagi, kawalan diperlukan kerana pelbagai sebab; salah satu daripadanya ialah untuk menjaga
ketenteraman awam. Ambil contoh
Kritianisasi yang khabarnya sangat mengancam orang-orang Melayu itu. Katanya orang-orang Melayu menjadi keliru,
tidak tenteram, takut dan bimbang kerana anak-anak mereka bakal
diKristiankan. Ini bukan masalah
baru. Pada zaman dahulu kala, terdapat
ramai orang Melayu di kampung yang tidak mahu menghantar anak-anak dan
cucu-cucu mereka ke sekolah-sekolah mubaligh (missionary schools) kerana
bimbang diKristiankan.
Sejak zaman
dahulu kala lagi (masalah) kebimbangan diKristiankan ini tidak pernah berhenti
dan masalah ini sentiasa saja dicerahkan kepada masyarakat. Semasa memuncaknya isu perebutan nama Allah,
ada yang berkata memang terdapat bukti bahawa Injil solar diedarkan, air azimat
disuguh kepada yang tidak berwaspada dan seorang mufti pula mendedahkan ribuan
telahpun dimurtadkan. Untuk mengukuhkan lagi hujah, ayat-ayat Quran dibaca,
dikupas dan didedahkan supaya seluruh masyarakat menjadi peka akan bahaya besar
diKristiankan. Pendek kata, bahaya diKristiankan itu nyata dan oleh kerana
itu, jangan ada sesiapa yang mahu menidakkannya.
Pentas pun
didirikan. Para pelakonnya telah lama disiapkan,
hanya menunggu saat dibawa keluar supaya pertunjukan dapat berlangsung dengan
secepat mungkin. Semua episod yang
seolah-olah membayangkan ‘usaha-usaha murni’ untuk memelihara kesucian akidah orang-orang
Islam ini telahpun kita tontoni. Kita
telah saksikan ‘pertempuran terbuka’ yang sengit dan meluas oleh segelintir
orang-orang Melayu yang katanya pejuang Islam.
Akhirnya, kita telah saksikan muncullah
cadangan supaya diwujudkan sebuah institusi khas, katanya polis akidah.
2.0
Rata-rata ibu
bapa di negara kita cukup bimbang kerana anak-anak mereka tidak terampil dalam berbicara. Mereka sangat bimbang apabila sampai saatnya
nanti, anak-anak mereka gagal mempamerkan apatah lagi meyakinkan para panel
penemuduga bahawa anak-anak mereka itu boleh berbicara, menyampaikan pandangan,
berhujah dan mempertahankan hujah. Sudut
yang sering menjadi tumpuan sorotan ialah bahasa Inggeris anak-anak mereka
diragui.
Katakanlah seorang
anak orang Asal memilih untuk berbicara dalam bahasa Senoi kerana dia selesa
berbicara dengan lidahnya sendiri. Semasa
ditemuduga maka panel pun bertanyalah, antara lain tentang alam pengurusan silang budaya,
perancangan strategik atau pun teori dekonstruksinya Derrida dll dan semuanya
dijawab dengan penuh yakin dan lancar oleh si Anak orang Asal ini.
Sebelum
melangkah keluar, terdengar oleh si Jiban anak Jantan bisikan seorang panel penemuduga,
“He doesn’t even utter a word of English!”
Sebelum memutarkan
tombol pintu sebelum keluar, sambil berdiri tegak penuh hormat, Jiban memutarkan
badannya 180º seraya berkata, “ Yes sir, you want to test my knowledge for the
job or do you want to see if my English is impressive enough?”
3.0
Dua episod di
atas adalah gambaran, mungkin benar mungkin juga khayalan, untuk renungan
bersama.
Gambaran bagaimana
kita, rakyat Malaysia itu melihat dan mengunyah sesuatu isu@masalah. Apakah kita tidak boleh berubah?
No comments:
Post a Comment