Thursday, October 29, 2009

Mereka yang akrab dengan tumbuhan


“The time for planting and the time for harversting do not wait. If you procastinate and miss the planting season, you will have no crop for the whole year. If you miss the harvesting season, you will have crops rotting in the field. If you miss the time for fertilising the crops, you will have a poor harvest for the year”. Chin-Ning Chu, Thick Face, Black Heart, Warner Books, 1992 (hal 204).


Jika kita terjemah, ia mungkin berbunyi begini:


Sesungguhnya masa tidak pernah menunggu kita untuk menanam dan menuai. Oleh sebab itu, sekiranya kerja-kerja menanam tertunda, maka tak adalah tanaman untuk musim itu. Dan sekiranya kerja menuainya yang terlambat, hasil tanaman pasti akan reput di ladang. Kiranya kita tertinggal sewaktu membaja, hasil panen tentu akan merosot.


Sementara Azizi Abdullah, dalam Harga Sebuah Maruah, DBP Kuala Lumpur, 2007 sebuah karya fiksyen yang menggondol hadiah kedua sayembara mengarang sempena perayaan jubli emas DBP menurunkan peristiwa ini:


“Biarkan, fikir Cah. Azmi mungkin tidak tahu mengapa dia tunggu guni padi benihnya di tepi parit.

Azmi tidak tahu dia mahu memberi satu penghormatan kepada benih padi yang hendak bertunas. Macamlah juga menunggu seorang hendak bersalin. Padi benih tentu berbesar hati kalau tahu ada orang menunggu dan menemaninya. Maka sebab itulah Cah sanggup menghabiskan satu malam, jika padi benihnya direndam. Bukan selalu, bisik Cah. Dia cuma buat sekali dalam satu piama.” (hal. 5)


Kita tentu pernah dengar tentang telatah manusia yang bercakap dengan segala makhluk selain manusia. Ada yang menceritakan telatah manusia yang bercakap dengan segala macam tanamannya; dengan padinya, dengan pokok mempelamnya atau dengan pokok-pokok bunganya. Perbuatan yang disengajakan ini, katanya dapat meningkatkan hasil tuaian.


Lalu apa pula kisahnya dengan jadual tanaman seperti yang dinyatakan oleh Chin-Ning Chu? Mereka yang pernah bertugas di skim-skim pengairan dapat bercerita dengan panjang lebar bagaimana peritnya mendisiplinkan para petani agar mematuhi jadual tanaman yang telah ditetapkan.


Pada peringkat awal pelaksanaan sistem tali air ketiga, atau tersier di Kerian Sungai Manik, saya teringat akan telatah En. Ramli Modiran, Pengarah Projek yang saban waktu meminta para petani supaya “membina dan menjaga batas-batas bendang masing-masing!”. Ke mana saja, di mana saja dan bila saja itulah seruannya: “Buatlah dan jaga batas, pak cik-cik, mak-cik!”.


Apakah kita juga menjaga batas-batas kita?




No comments: