Monday, October 12, 2009

Zaman Batu I





Ini satu petikan menarik dari sekian banyak peristiwa malang akibat lidah yang tidak bertulang yang tak boleh lagi kita ‘gostan-gostan’! Memang tepatlah pemerhatian orang tua-tua kita bahawa terlajak perahu boleh diundur, terlajak cakap….

Buku Joel Fram and Sandra Salmans ini, mereka namakan “A slip of the tongue: Offhand remarks that derailed high-powered careers” diterbitkan oleh Running Press, 2005.

“Houston, We Have a Foot in our Mouth….

In 1989, the Houston City Council was debating renaming the city’s airport after Mickey Leland, an African-American congressman who had recently been killed in a plane crash in Ethiopia while on a mercy mission. “Just as well name it ‘Nigger International,” joked long-time councilman Jim Westmoreland to someone nearby- little suspecting that his quip was being captured on tape. Westmoreland later insisted that he had said “Negro International,” but voters either didn’t believe him or didn’t see much distinction. They voted Westmoreland out of a job in the next election, in favour of a perennial loser.

Maybe they should honour Westmoreland by naming the airport “Keep-Your-Racist-Mouth-Shut” International.”

(Halaman 75 dan 76)

Kalau kita terjemah bebas, ia mungkin begini jadinya:

(Nota: Mula-mula, apa agaknya peribahasa yang paling dekat maknanya dengan perbuatan ‘memasukkan kakimu ke dalam mulut itu’? Selain dari terlajak perahu, kita juga sering mendengar orang tua-tua berpesan, sebab pulut santan binasa…Ya, mungin itu yang ini sesuai dengan idiom di atas.)

Houston: Ini semua sebab pulutmu…

Tahun 1989, Majlis Perbandaran Houston berdebat untuk menamakan semula lapangan terbang Bandar Raya itu Mickey Leland, seorang ahli kongres Amerika keturunan Afrika yang baru terkorban dalam nahas kapal terbang di Ethiopia, semasa dia terlibat dalam misi kemanusiaan. Jim Westmoreland seorang ahli lama Majlis bergurau dengan seorang Hamba Allah di sebelahnya dengan kata-kata berbau penghinaan@perkauman ” Elok saja kita namakan, ‘Nigger International.” Malang sekali buat Houston, kata-kata itu telah dirakam. Walaupun Houston menyangkal keras bahawa dia mencadangkan “Negro International,” para pengundi tidak percaya ataupun tidak mempedulikan itu semua. Houston kalah. Dia dikalahkan oleh seorang calon yang tidak pernah menang-menang selama ini.

Kepada Joel Fram and Sandra Salmans, pihak Majlis sepatutnya menamakan lapang terbang tersebut “Lapangan Terbang Antarabangsa Tutup Mulutmu Wahai Sang Rasis”


Sebagai penutup, ada satu soalan:

Apakah semua ini mungkin terjadi di negara-negara yang belum cukup bertamadun atau yang masih separuh masak taraf ketamadunannya? Atau apakah di negara-negara yang tahap demokrasinya itu masih di zaman batu atau hanya separuh masak, apa mungkin orang-orang sekapal dengan Houston akan dihalau keluar oleh sistem@rakyat?

Atau apakah para wartawanlah akhirnya yang didapati tersalah…ya, tersalah rekod.

Lalu, apakah kita mahu menangis atau ketawa?