Saturday, June 18, 2011

Si Bebal Pandir




Syed Hussein Alatas dalam bukunya, “Intelektual Masyarakat Membangun”  Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur,  2009 telah menceritakan kepada kita tentang orang-orang yang bebal dan pandir.     

Kata Syed Hussein Alatas:

“Bebalisme merupakan sikap yang terdiri dari berbagai-bagai perangai yang manifestasi akhirnya termasuk ketidaktahuan, lamban, acuh tidak acuh dan keras kepala yang membatu, sebagai ganti dari usaha yang gigih. Walaupun tersebar luas di seluruh dunia, namun gejala paling ketara terdapat di negara-negara kurang maju.”  (hal. 34)

“Ciri-ciri orang pandir yang utama ialah (1) tidak mampu mengenali permasalahan (2) jika diberitahukan permasalahan itu kepadanya dia tidak mampu menyelesaikannya (3) tidak mampu mempelajari apa yang diperlukan (4) tidak mampu mempelajari seni belajar ; dan (5) biasanya dia tidak mengakui kepandirannya. “ (hal. 46)

“Biasanya orang pandir akan menonjol pada saat genting.  Di sini kita tidak berbicara tentang orang tolol biasa tetapi orang pandir yang terselindung di sebalik penyamaran ― anggota parlimen, menteri kabinet, peguam, doktor, sejarawan, ahli ekonomi dan ahli sosiologi yang kedudukannya sebagai orang pandir agak terlindung daripada latihan dan pendidikan yang diperolehinya. “ (hal. 46).

ii.

Dalam muka depan “Sinar Harian” hari ini terpampang berita berikut:

Suruhanjaya Pilihan Raya tidak tunduk pada tuntutan BERSIH. 

SPR TUTUP PINTU.

“Semua pihak tidak setuju demonstrasi, tetapi mereka memilih kaedah tersebut; macam mereka ada agenda lain.  Jadi tidak guna lagi bincang.”

Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof.

iii.

Entah kepada siapakah cakap-cakap seperti ini diarahkan oleh seorang maha pembesar seperti ini.

Yang jelas segala batu batan, hutan dan laut ― dan segala hidupan sedang tertawa terbahak-bahak kepada segala yang bebal lagi pandir ini.