Wednesday, July 11, 2012

Rahmat


Skrip terbaru Rahmat


Rahmat termenung. Sebenarnya dia lagi bingung.  Mereka telah ‘meminta’nya mengarang skrip yang baru.  Skrip terbaru lengkap dengan nota pesanannya sekali:  Pementasan kali ini mestilah lebih cemerlang daripada cerita Suak yang derhaka di Perak itu.  ‘Paling’ terbaik, ia mestilah setanding dengan rempuhan kapal terbang Al-Kaedah di WTC.    

Skrip?  Rahmat perlu bayangkan jalan cerita dan arahan lakonan yang mahu dipersembahkan.  Dia perlu fikirkan siri aksi@lakonan yang mahu dilakonkan dan juga kata bual yang mahu diucapkan oleh pelakon atau para pelakonnya.  Paling penting,  Rahmat sudah dapat bayangkan arahan-arahan pementasannya.   Ya, bagaimana pula dengan pentasnya?  Apakah lakonan itu dipentaskan solo seperti Adam di Chow Kit Road atau pun seperti lakonan Sabri Yunus sebagai Kaab dalam MKDT, “Menunggu Kata Dari Tuhan”  atau pentasnya kali ini mestilah di tengah-tengah laman pentadbiran terulung negara?  Apakah tembak menembak itu berlaku di dewan orang ramai sepertimana yang berlaku di negara-negara luar?  Tidak syak lagi selain para pelakonnya, orang yang paling mereka andalkan untuk mengarahkan dan menghidupkan lakonan adalah Rahmat,  Sang Sutradaranya.

Rahmat teringatkan skrip silamnya.  Misalnya apabila terdengar sok-sek orang ramai bagaimana begitu ramai manusia mampu memasuki@disumbatkan ke dalam sebuah kenderaan, Rahmat membuktikannya dengan mementaskan lakonan semula dengan bantuan sekumpulan laskhar profesional.  Rahmat masih teringat akan latarnya dunia nyata tatkala Suak dipentaskan.  Ketika itu Datuk Bendahara sedang tenat sekali.  Maksudnya, ketika itu pemerintahan Bendahara sedang tenat sekali.  Partai Islam sedang mengasak kuat kiri dan kanan, depan dan belakang  kubu partinya Datuk Bendahara.  Dan Datuk Bendahara memerlukan ruang untuk bernafas dan menyerang semula.  Maka Rahmat pun diperintahkan untuk menghadap.  Rahmat beruntung kerana saat itu, Amerika dan sekutunya begitu gah sekali memburu Al-Kaedah.  Rahmat memutuskan untuk tumpang sekaki.  Lalu diciptanya Suak yang cukup terkenal  itu.   

Ada lagi yang masih segar di kepala Rakmat.  Apabila orang ramai bertanya kenapakah anak muda belasan tahun sampai ditembak mati di Shah Alam, di antara bukti yang Rahmat keluarkan dan pamerkan di depan tv milik Lelaki Anaknya Yatim adalah parang kontot.  Maka berkatalah di antara penonton yang tidak kontot,  kecuali xxaknya:  “Ya, anak muda sekarang sememangnya semakin ganas”.  Rahmat cukup lega mendengar tanggapan-tanggapan yang  sedemikian rupa. 

Rahmat juga teringatkan Memali.  Dalam Memali,  visual perempuan orang tua yang mengayun-ayunkan parangnya masih lagi berbekas dalam otaknya walaupun itu adalah peristiwa silam.  Bagi Rahmat,  tv di bawah jagaan Anak Lelakinya Yatim itu begitu berselera sekali mahu menggambarkan aksi terus menerus@langsung  seorang perempuan tua.  Aksi seorang perempuan tua yang lagi bernafsu, terhuyung hayang mahu memusnahkan sebuah pasukan keselamatan yang sudahpun bersedia dengan tombak dan lembingnya.

Kata mereka lagi, persembahan Rahmat kali ini mestilah mampu meyakinkan seluruh penduduk bahawa kampung halaman kita sedang dalam bahaya yang cukup besar.  Ada garuda, namanya agak pelik Pakatan Rakyat  yang bakal menyerang istana.  Maka Rahmat pun terfikirlah watak sepasang orang kurang siuman yang mahu membunuh Datuk Bendahara di Bukit Seguntang.

Ya, akan kugunakan watak-watak orang kurang siuaman ini, fikirnya.

Sebelum kita berhenti , ini ada satu peringatan.  Tuan janganlah sampai terkeliru.  Rahmat di sini bukanlah sahabatku Rahmat (Sampah Seni) yang digusur Sang Penguasa Myanmar tempoh itu.  Ini Rahmat (ya, sama seperti Awang Tidak Selamat itu) Sang Sutradara ulung negara, pegawai penjaga keselamatan Datuk Bendahara.


     



No comments: