Dinsman (Artikel 336, 27/8) 13
Hanipa, terokai
lagi hujah Hudud itu
Betul Hanipa! Saya setuju dengan garis
hujahan sdr dalam kolum Prima Facie 13 Ogos, berkenaan undang-undang
Hudud dan penentangan Karpal Singh terhadapnya. Sdr kelihatannya tidak berputus
asa dengan sikap keras dan tegar yang ditunjukkan oleh Karpal, bahkan sdr
menunjukkan sikap yang sangat positif pula terhadap kemungkinan bagi Karpal
untuk menerima kewajaran undang-undang Hudud, lambat laun, suatu hari nanti.
Keluaran berikutnya juga Hanipa masih
meneruskan wacananya mengenai hudud. Tambah meriah lagi isu hudud ini dengan
Nasharuddin yang meracau dan disambut Karpal itu. Tapi itu semua tidak menarik
buat saya, apatah lagi dalam suasana Eidul Fitri. Wacana Prime Facie 13
Ogos itu lebih menarik.
Kali kedualah ini saya menulis dalam
Wacana Budaya bagi menyokong tulisan Hanipa Maidin. Dia pakar dan fasih dan
tahu serba-serbi selok-belok undang-undang. Ada hal-hal yang kita terpaksa
berhenti kerana terasa sudah sampai ke sempadan dan tak boleh nak berhujah
lagi, tetapi Hanipa masih boleh, dan dia tolong mengubah sempadan itu untuk
kita.
Demikianlah saya percaya ramai orang
sudah melihat tertegaknya pagar sempadan harapan untuk Karpal Singh menerima
kewajaran atau bersetuju untuk undang-undang Hudud dilaksanakan di negara ini.
Tak boleh nak berhujah lagi dengan dia. Pegangannya terhadap kewajaran
undang-undang sekular begitu kuat sekali. Kita hanya boleh berharap pendirian
DAP terhadap hukum Hudud akan berubah apabila Karpal Singh sudah tiada nanti.
Tetapi berbeza dengan Hanipa. Dia
masih mempunyai hujah dan rasional yang dapat dikemukakannya lagi kepada
Karpal. Menggunakan rasional dan dalil-dalil yang pernah diterima oleh Karpal
sendiri, yang mungkin Karpal pun tidak menyedari hubungannya dengan kewajaran
dalam undang-undang Hudud, seperti dia pernah membela seorang wanita Islam
untuk berpurdah, dan juga membela Sukma Darmawan untuk dibicarakan di Mahkamah
Syariah.
Kata Hanipa: “Mungkin ramai yang tidak
tahu semasa membela Sukma, Karpal pernah membangkitkan hujah di depan hakim
Mahkamah Sivil supaya kes liwat Sukma dibicarakan di Mahmakah Syariah atas
alasan kesalahan liwat adalah di bawah bidang kuasa Mahkamah Syariah. Hujah
Karpal tersebut menunjukkan Karpal mengiktiraf kewujudan kesalahan jenayah
liwat dalam Islam, sekaligus mengiktiraf Mahkamah Syariah untuk mengadili orang
Islam yang dituduh dengan kesalahan tersebut.
“Justeru menggunakan hujah yang sama,
Karpal sepatutnya melebarkan pengiktirafan beliau untuk kesalahan-kesalahan
jenayah yang lain seperti jenayah zina, minum arak, qazaf, hirabah (merompak)
dan jenayah murtad untuk diadili juga di Mahkamah Syariah.”
Demikianlah – paling pentingnya, saya
melihat jalan yang diterokai oleh Hanipa Maidin itu. Masih ada jalan! Atau
tetap ada jalannya! Hanya kita perlu terus meneroka, perlu mencari
ikhtiar-ikhtiar baru, perlu mendapatkan alat-alat baru untuk menganjak sempadan
lama.
Maka saya pun terfikir – apakah selama
ini kita berusaha ke arah itu? Maksud saya, berusaha secara terancang dan
berterusan meneroka kemungkinan-kemungkinan baru, strategi-strategi baru, agar
dapat membuka minda, kefahaman dan kesedaran pihak-pihak yang selama ini
menolaknya.
Dalam masa yang sama kita juga harus
sedar bahawa penolakan terhadap Hudud itu juga adalah sebahagian daripada
kempen dakyah dan fitnah pihak-pihak tertentu bagi memburukkan dan menempelkan
warna negatif terhadap Islam keseluruhannya, di peringkat negara kita dan juga
di peringkat dunia. Bukan sahaja dalam bab Hudud tetapi dalam hal-hal lain
juga, termasuk seni-budaya dan hiburan.
Maka Hanipa patut meneruskan usaha
ini. Bukan sekadar bersendirian, tetapi bersama dengan satu kumpulan yang pakar
dalam bidang berkenaan, bagi meneroka strategi-strategi dan hujah-hujah baru ke
arah membina kefahaman baru terhadap hukum-hukum Islam.
Barangkali istilah “hudud” itu sendiri
mempunyai stigmanya, yang menyebabkan orang langsung berprasangka negatif
terhadapnya. Maka kalau demikian barangkali istilah itu tidak perlu ditonjolkan
dulu buat masa ini, sebaliknya kandungannya sahaja perlu diungkapkan secara
beransur-ansur ke dalam sistem perundangan yang sedia diterima umum.
Barangkali.
Cara dan pendekatan yang diambil oleh
Hanipa terhadap Karpal Singh itu menunjukkan bahawa di sana terdapat banyak
lagi kemungkinan usaha dan ikhtiar yang boleh dilakukan. Dan dalam konteks ini
saya juga melihat kemasukan atau penghijrahan ramai golongan artis ke dalam
parti PAS akhir-akhir ini adalah juga satu kemenangan penting kepada Islam.
Betapa golongan aktivis seni dan
hiburan boleh berubah sikap dan pandangan mereka terhadap kedudukan seni dan
hiburan dalam Islam. Bahawa Islam tidak lagi dilihat sebagai anti-hiburan dan
anti-kesenian. Walaupun ada hal-hal yang nampaknya masih kabur, tidak menentu
dan agak mengelirukan di sana sini, namun fenomena ini adalah sesuatu yang
menunjuk arah kepada kemenangan untuk Islam. Terpulanglah caraa kita
menyambutnya.
Kena caranya kita menyambut dan meladeninya,
baiklah ia. Dan kalau kita tersalah cara menyambut dan meladeninya, akan
rosaklah ia.
Demikian juga saya membaca kenyataan
baru yang diucapkan oleh bekas seorang menteri Umno yang kita pun tak pernah
terfikir dia akan berubah fikirannya terhadap PAS – iaitu Tan Sri Kadir Sheikh
Fadzir. Katanya sekarang orang Melayu yang terbaik ada dalam PAS. Manakala
dalam Umno tidak ada lagi orang Melayu yang layak untuk menjadi pemimpin.
Nampaknya ada satu gelombang baru yang
sedang membentuk untuk suatu perubahan penting di negara ini, yang berkaitan
dengan PAS dan Islam. Apakah Karpal Singh dan mereka yang sependirian dengannya
akan terus bersikap keras menolak pelaksanaan undang-undang Hudud di negara
ini?
Saya sangat optimis dengan hujah dan
usaha yang dibuat oleh Hanipa Maidin. Bayangkanlah apabila Karpal Singh
mengubah pendiriannya terhadap Hudud!
No comments:
Post a Comment