Saturday, December 1, 2012

aku, nya dan rezeki



aku, nya, rezeki dan kau yang kurang cerdik.


Tanpa perlu bersusah payah, merengkuh kudrat membanting tulang, segala habuan itu sudahpun terhidang di depan mataku.  Lihatlah berapa banyak yang sudah kuperolehi tanpa perlu meregang walaupun sesaraf kelingking.  Dengan memetik lidah, ternyata telah puas kutemboloki segala rezeki ini sepuas-puasnya.

Tanpa sekelumit pun rasa silu itu, kujelaskan kepada khalayak kenapa dan bagaimana aku berada di posisi ini dan kenapa tanpanya aku tak mungkin di sini. Ya, aku hadir di kedudukan besar ini kerananya.  Untuk itu tugasku mestilah tepat dan jitu.  Aku wujud untuknya dan kerananya.

Kau tahu, betapa tidak cerdiknya kamu tidak meraup rezeki terpijak dan berlambak-lambak di depan matamu.  Ya, betul.  Hanya yang kurang pandai membiarkan limpahan rezeki di depan mata itu diratah orang lain.  Memang salahmu memilih menjadi tidak cerdik.


No comments: