Sumber: http://gatera.my/kegagalan-morsi/
August 23,
2013 · oleh Maszlee Malik · dalam
Artikel
Kegagalan Morsi
Dr Maszlee
Malik
(diterima
GATERA 7 Ogos 2013)
Sehingga tarikh makalah ini ditulis, semenjak penggulingan presiden pilihan
rakyat Mesir, Dr Mohammad Morsi pada 3 Ogos yang lalu, lebih 300 nyawa
terkorban, lebih 2000 yang lain cedera, manakala lebih 1700 individu ditahan
tanpa bicara termasuk presiden Mesir yang pertama dipilih secara demokratik,
Dr. Morsi itu. Bagi ramai pihak di Mesir, mereka melihat konflik yang berlaku
adalah rampasan kuasa pihak tentera yang disokong oleh golongan Tamarrud
(تمرد Pemberontak, iaitu gerakan pemberontakan menentang kerajaan Morsi-Ikhwan)
daripada rakyat Mesir yang telah memberikan pengabsahan (legitimasi) kekuasaan
kepada Morsi dan kabinet yang telah dibentuknya. Bagi pihak tentera dan Tamarrud
pula, penggulingan Morsi merupakan satu langkah demi menyelamatkan sistem
demokrasi yang telah dicabul oleh Morsi dan kumpulan Ikhwanul Muslimun
(IM) dengan beberapa tindakan mereka yang telah mencemarkan mandat yang
telah diberikan oleh rakyat kepada mereka.
Maka, untuk menjustifikasikan hujah mereka yang telah menyebabkan
perhimpunan kemuncak mereka pada 30 Julai yang lalu, dua isu utama
ditimbulkan, pertamanya kegagalan Morsi untuk memulihkan keadaan sosio-ekonomi
Mesir, dan yang keduanya, usaha licik Morsi dan Ikhwan untuk membolot
semua kuasa di Mesir (Ikhwanatu Misr atau meng-Ikhwan-kan Mesir)
untuk menegakkan agenda radikal mereka yang tidak menjaga kepentingan golongan
minoriti. Maka, demi menyelamatkan Mesir dari diperintah oleh golongan
radikal, mereka terpaksa keluar beramai-ramai memaksa agar Morsi meletakkan
jawatan walaupun setelah memenangi pilihanraya presiden setahun yang lalu
dengan undian hampir 52%, dan walaupun belum cukup tempoh mandat yang diberikan
kepadanya. Persoalannya, apakah benar Morsi gagal? Dan apakah benar beliau
menjadi alat kepada Ikhwan untuk membolot semua kuasa di Mesir?
Kegagalan Morsi memulihkan ekonomi
Hakikatnya, Morsi menerima bebanan yang terlalu besar dari regim Mubarak
untuk diperbaiki. Amat mustahil untuk menyelesaikannya di dalam tempoh setahun.
Sewaktu Dr Morsi mengambil tampuk pemerintahan, Dr Morsi terpaksa menanggung
hutang kerajaan Mesir yg lepas yg dianggarkan sebanyak 1300 serijuta atau
bilion Paun Mesir. Sewaktu Dr Morsi mengambil alih tampuk kepimpinan, seramai
lima juta orang rakyat Mesir yg tiada memiliki tempat tinggal. Sewaktu Dr Morsi
mengambil tampuk pemerintahan juga, kadar rakyat Mesir yang keciciran pelajaran
adalah melebihi 30 juta orang. Fakta yang tidak boleh dinafikan juga ialah
ketika Dr Morsi mengambil tampuk pemerintahan, Mesir mempunyai 7 juta orang ibu
tunggal yang rata-ratanya tidak mempunyai pekerjaan tetap dan mengharapkan
sepenuhnya bantuan dari kerajaan. Ini hanyalah secebis dari isu sosio-ekonomi
di Mesir, ribuan lagi masaalah yang terpaksa Morsi hadapi di dalam menjadikan
Mesir sebuah negara yang stabil.
Malangnya, di dalam keadaan getir seperti itu, pihak liberal, pihak elitis
sekular dan saki baki rejim Mubarak telah menangguk di air yang keruh. Semenjak
setahun presiden Morsi dipilih oleh rakyat, golongan pembangkang tidak pula
berusaha untuk bersama dengan beliau membangunkan negara, jauh sekali untuk menghargai
apa yang telah beliau dan juga kabinetnya lakukan. Apa yang berlaku sepanjang
setahun pemerintahan beliau, kumpulan pembangkang hanya berjaya melakukan 50
kempen besar-besaran untuk memburuk-burukkan Morsi, di samping penghinaan dan
ejekan setiap hari di media milik mereka. Pihak pembangkang juga telah
menganjurkan 5,821 demonstrasi dan serangan ke atas pejabat-pejabat parti milik
IM, iaitu Parti Kebebasan dan Keadilan (PKebKa) atau Freedom and
Justice Party (FJP) dan juga pejabat-pejabat milik IM,
termasuk ibu pejabat mereka di Jabal Moqattam di Kaherah.
Lebih menakjubkan di dalam tempoh setahun juga pihak pembangkang telah
mengadakan sebanyak 7,709 protes di seluruh Mesir sehingga merencatkan
pembangunan. Di dalam tempoh yang sama juga, sebanyak 24 kali seruan untuk
perhimpunan sejuta rakyat agar keluar ke jalan rakyat mendesak Morsi untuk
meletakkan jawatan bermula beberapa minggu selepas Morsi dilantik. Pemimpin dan
kerajaan manakah yang boleh bertahan di dalam keadaan seperti ini? Hanya kerajaan
diktator sahaja yang mampu mengendalikan kegilaan mereka yang gila kuasa
seperti ini. Namun, IM tidak sekali-kali menggunakan kuku besi dan juga
kuasa diktator, kerana tindakan sebegitu dianggapnya bertentangan dengan
prinsip asas gerakan tersebut yang menentang keganasan dan sistem kuku besi!
Kegagalan pihak liberal dan Tamarrud secara amnya
untuk menerima perbezaan dan menghormati mekanisme demokratik menunjukkan
bahawa pihak sekular dan liberal di Mesir tidak demokratik. Hal ini dengan
jelas terlihat pada perancangan lama dan juga bersepadu mereka untuk
menjatuhkan IM dan Morsi semenjak keputusan pilihanraya parlimen dan juga
semenjak hari pertama Morsi dilantik menjadi presiden. Antara hujah mereka,
golongan IM ingin menjadikan Mesir negara teokratik, maka IM
berusaha meng’Ikhwan’kan Mesir dengan menguasai kesemua institutsi kerajaan.
Mereka juga menuduh IM telah memonopoli penggubalan perlembagaan agar Mesir
tidak bersikap sekular, walaupun di dalam kumpulan penggubal perlembagaan yang
telah dibentuk oleh parlimen, kumpulan itu dianggotai oleh semua aliran,
termasuk golongan liberal, sekular, Kristian dan juga sosialis.
Akhirnya, hujah yang paling ampuh untuk mereka menggulingkan kuasa yang
ada hanyalah dengan mengatakan bahawa Morsi gagal memulihkan ekonomi Mesir, dan
juga tidak mampu memerintah Mesir. Persoalannya, jikalaulah Morsi mempunyai
kelemahan sekalipun, terutama dalam aspek memulihkan keselamatan dan ekonomi
negara, namun ia bukanlah alasan kukuh beliau digulingkan sewenang-wenangnya.
Hakikatnya, tiada presiden yang mampu mengubah sebuah negara pasca-revolusi
dalam tempoh sekelip mata. Persoalannya lagi, pakah benar Morsi gagal melakukan
apa-apa perubahan untuk menyelematkan Mesir?
Benarkah Morsi gagal?
Terdapat beberapa mitos berkaitan tempoh pentadbiran Presiden Morsi yang
sering dijaja oleh pihak Tamarrud. Antaranya yang paling popular ialah, keadaan
ekonomi Mesir semakin teruk pada zaman Morsi. Hal ini dapat dilihat secara
kasar kepada krisis bekalan petrol, bahan bakar dan eletrik di seluruh Mesir,
terutamanya di Kaherah. Antara indikasi lain juga ialah kesengsaraan sesetengah
rakyat yang bergantung kepada sektor pelancongan, kini terpaksa menghadapi
kesukaran kerana kekurangan pelancong yang datang ke bumi Mesir. Antara yang
sering ditimbulkan juga ialah tahap ekonomi keluarga di Mesir juga semakin
parah setelah revolusi dan setelah Morsi menjawat jawatan presiden.
Malangnya, kebanyakan tuduhan ini samada tidak berdasarkan bukti dan
angka-angka yang rasmi, ataupun berdasarkan angka-angka yang dimanipulasi untuk
menjustifikasikan tuduhan mereka. Hal ini telah segera dibalas semula oleh
pihak kerajaan pimpinan Morsi dan juga mereka yang terlibat. Ini dapat dilihat
di dalam laman web (http://www.morsifirstyear.com/en/) yang telah
dibangunkan oleh para penyokong kerajaan presiden Morsi dan juga
laporan-laporan dari institusi-institusi kewangan antarabangsa.
Walaupun Morsi mewarisi negara Mesir yang dipenuhi dengan 1001 masalah
sosio-ekonomi, dan beliau juga mengalami pelbagai kesukaran dan halangan,
bagaimanapun, di dalam tempoh setahun pentadbirannya, di dalam keadaan penuh
kekangan dan kelemahan, beliau telah berjaya membawa beberapa perubahan samada
di dalam pembangunan, ekonomi mahupun keadilan sosial. Antaranya ialah, menyediakan
peruntukan sebanyak 100 juta paun Mesir untuk membantu hampir 500,000 ibu
tunggal di seluruh Mesir. Menurut perencanaannya, pada Julai 2013, 500,000
ibu tunggal tersebut akan menerima pencen sebanyak 400 paun Mesir sebulan untuk
menyara keluarga mereka. Malangnya, apabila berlakunya rampasan kuasa,
pembiayaan tersebut diberhentikan serta merta.
Kerajaan Morsi juga telah menghapuskan hutang lapuk yang ditanggung
oleh 52,200 orang petani kecil dan susah di pendalaman agar mereka dapat
memulakan hidup yang baharu. Di dalam sektor kesihatan pula, kerajaan Morsi
telah menyediakan insurans kesihatan untuk 13.2 juta kanak-kanak di
seluruh Mesir yang berjumlah 160 juta Paun Mesir. Manakala 1.2 juta orang
rakyat pula menikmati perkhidmatan kesihatan percuma di seluruh Mesir.
Di samping itu, dasar prihatin OKU kerajaan Morsi amat patut diberikan
perhatian. Antara langkah yang diambil ialah mengurangkan yuran kesihatan di
hospital-hospital untuk membeli ubat sebanyak 37%, dan juga potongan
tambang tiket keretapi sebanyak 75% kepada warga OKU. Bagi pelajar-pelajar
universiti yang cacat penglihatan pula, mereka diberikan elaun khas
sepanjang tempoh pembelajaran mereka di kampus, manakala di dalam ruang
pekerjaan pula sebanyak 5% dari peluang pekerjaan di sektor awam disediakan
sebagai kuota kepada warga OKU demi memastikan mereka tidak mengalami
diskriminasi untuk mencari rezeki. Dasar-dasar seumpama ini tidak pernah
dikenali di zaman rejim-rejim yang memerintah sebelum Morsi.
Di dalam tempoh setahun juga kerajaan pimpinan Morsi telah berjaya menyediakan
sebanyak 45, 388 rumah mampu milik untuk rakyat Mesir yang belum memiliki
rumah, dan sebanyak 56,388 yang lain di dalam proses pembinaan di Bandar-bandar
baru di seluruh Mesir. Seramai 90,000 keluarga juga menikmati skim pinjaman
untuk membina rumah mereka sendiri melalui program ‘Bina Rumah Sendiri’
yang diperkenalkan oleh kerajaan. Kerajaan Morsi juga sedang merangka
pemberian subsidi petroleum sebanyak 74.4 serijuta/bilion Paun Mesir kepada
rakyat di dalam pakej rangsangan ekonominya. Berhubung isu makanan pula,
seramai 67 juta orang rakyat bakal menikmati subsidi roti, yang
merupakan makanan asasi mereka yang akan disusun di dalam bentuk kupon agar
hanya mereka yang layak sahaja akan menerimanya, berbanding apa yang berlaku di
zaman Husni Mubarak ketika pemberian roti telah disalah- gunakan oleh
kroni-kroni kerajaan.
Antara usaha kerajaan Morsi untuk merangsangkan ekonomi Mesir juga ialah
dengan menaikkan gaji kakitangan kerajaan Mesir yang berjumlah 6.4 juta
orang. Peruntukan untuk gaji para kakitangan kerajaan dinaikkan dari
keseluruhan 122.8 serijuta Paun Mesir pada tahun 2011 kepada 172 serijuta Paun
Mesir untuk tahun-tahun 2013-2014. Bagi para guru, pensyarah, pegawai di
kementerian pelajaran dan juga para imam dan pengajar Al-Azhar pula, kenaikan
gaji ditingkatkan agar penekanan terhadap pendidikan rakyat Mesir dapat
ditingkatkan. Melalui pakej rangsangan ini, sebanyak lebih 2.4 juta orang
menikmati kenaikan tersebut. Ini merangkumi 150,000 orang pensyarah universiti,
1.4 juta orang guru sekolah, 750,000 pegawai kerajaan dan 85,000 orang imam
yang bertugas dengan universiti Al-Azhar.
Kerajaan Morsi juga telah menyediakan sebanyak 593,000 peluang pekerjaan
baharu untuk rakyat dengan belanjawan melebihi 3.5 serijuta Paun Mesir, dan
ini merangkumi 5,611 pekerjaan untuk siswazah yang menganggur. Di dalam sektor
perniagaan pula, sebanyak 7,367 syarikat baharu telah dibuka yang telah
menawarkan peluang pekerjaan kepada lebih 150,000 rakyat Mesir. Di dalam sektor
pelancongan pula, sepanjang pentadbiran Morsi, pelancong sudah mula kembali ke
Mesir kerana kestabilan relatif yang wujud, dan ini menunjukkan peningkatan 9.2
juta orang pelancong dari serata dunia untuk tahun-tahun 2012-2013 berbanding
8.2 juta orang pelancong sahaja untuk tahun-tahun 2011-2012. Sepanjang
pemerintahan Morsi, negara Mesir telah menyaksikan peningkatan KDNK pada
tahap yang terbaik berbanding tahun-tahun 2010-2011, iaitu peningkatan
kepada purata 2.4% pada tahun 2013 berbanding 1.8% pada tahun 2011 dan 2012.
Malangnya semua pencapaian Morsi ini telah disembunyikan
dari pengetahuan umum oleh media yang dimiliki oleh saki baki regim lama dan
juga golongan liberal. Sebaliknya, segala kelemahan yang diwujudkan oleh saki
baki rejim sengaja diperbesar-besarkan agar mengaburi mata awam dan rakyat yang
naif serta masyarakat antarabangsa agar membina persepsi bahawa Morsi dan IM
gagal memerintah negara. Malang lagi di dalam proses memperbodohkan rakyat ini,
golongan intelektual, politikus dan elitis sekular Mesir yang anti-Morsi dan
anti-IM juga terlibat aktif. Maka mereka muncul dengan penulisan dan
wawancara yang penuh penipuan dan penafian demi menjatuhkan kerajaan pimpinan
Morsi serta memberikan gambaran seburuknya kepada Morsi, kerajaan pimpinanannya
dan juga gerakan IM.
Kritikan ke atas Morsi dan Ikhwanul Muslimun
Pihak tamarrod dan media barat juga sering mengambarkan bahawa IM
membolot kuasa dan ingin meng-Ikhwan-kan Mesir dengan penguasaan
terhadap kesemua institutsi politik di Mesir. Sebagai contohnya, IM
telah memenangi hampir 50% dari kerusi parlimen, IM juga memenangi
majoriti yang besar dari Majlis Syura Mesir, IM juga mendominasi ahli
majlis penggubalan perlembagaan yang baharu, dan yang paling utamanya ialah IM
telah berjaya mendapatkan kerusi presiden untuk akil mereka, iaitu Morsi. IM
dan Morsi juga dituduh sebagai tidak bersikap inklusif dan terlalu
esklusif di dalam menentukan hala tuju negara tersebut. Amat pelik jika dilihat
alasan yang dikemukan ini jika dilihat dari sudut sistem demokrasi. Bukankah
yang memilih IM adalah rakyat melalui jalan demokrasi yang bersih dan
adil? Bukankah itu yang diminta rakyat semasa revolusi 25 Januari 2011?
Bukankah mereka yang telah dipilih rakyat wajib menjalankan tanggungjawab
mereka demi membawa aspirasi rakyat?
Jika kita ketepikan lojik (logik) demokrasi pun kita akan dapati tuduhan
yang dilemparkan ke atas IM tidak berasas sama sekali. Jika dilihat
kepada komposisi gabenor-gabenor yang dilantik, walaupun Morsi berhak meletakkan
kesemua gabenor dari kalangan IM, namun hanya 35% dari gabenor di
seluruh Mesir adalah dari anggota IM. Di dalam bidang birokrasi pula,
hanya 100 orang IM sahaja yang terlibat dalam jawatan tertinggi
kerajaan. Lebih menarik, di dalam kabinet kerajaan, hanya empat kementerian
sahaja dijawati IM, malah jawatan Perdana Menteri pun telah diberikan
kepada Hesham Qindil, yang bukan ahli IM.
Berbalik kepada isu inklusif, bukankah sewaktu Morsi memulakan tugasnya
sebagai presiden beliau pernah menawarkan timbalan presiden kepada Hamdy
Sabahin, tetapi ditolak mentah-mentah oleh Sabahin. Lebih pelik sejurus
selepas beliau menolak jawatan tersbeut, beliau telah mengadakan sidang akhbar
mengatakan Morsi dan IM ingin membolot kesemua jawatan penting di dalam
kerajaan. Morsi juga pernah menawarkan jawatan yang sama kepada al-Baradei,
tetapi ditolak mentah-mentah oleh al-Baradei. Begitu juga dengan Majlis
penasihat presiden yang telah menyaksikan wajah dari pelbagai kumpulan yang
dilantik oleh Morsi di dalam pentadbirannya dari kalangan golongan liberal,
Kristian, Salafi dan juga sekular. Malangnya ada di antara mereka yang
menerima, dan ada antara mereka yang menolak, dan membuat tuduhan IM
ingin membolot kuasa.
Bagi pihak berhaluan kiri pula, hujah yang sering
digunakan ialah IM adalah pro-AS, berfahaman liberalisme-baru
atau liberaruisme (neo-liberalisme) dan mendokong ideologi Kapitalis.
Hubungan rapat Morsi dengan golongan pelabur dan juga ahli perniagaan di Mesir
juga dijadikan hujah untuk menolak apa yang mereka label sebagai ‘Islamis
Liberaru’ (Neo-Liberal Islamist). Bagi pihak Morsi mereka menolak
dakwaan tersebut. Menurut mereka, Morsi telah menjalankan dasar pandang ke
timur dan selatan. Antara negara dilawat Morsi ataupun delegasi rasminya adalah
Rusia [1], China [2] dan Brazil [3]. Dapat difahami jika tujuan lawatan mereka
untuk mendapatkan pelaburan dari para pelabur negara-negara tersebut adalah
untuk membangunkan ekonomi Mesir. Apakah salah bagi sesebuah kerajaan untuk
membangunkan ekonomi negaranya dengan menggalakkan pelabur asing datang ke
negaranya?
Berbalik kepada hubungan Morsi dengan AS, adalah termaklum bahawa Mesir
sebagai kuasa politik serantau di Asia barat perlu mengadakan hubungan
diplomatik dengan kuasa besar dunia itu. Malah sesiapapun yang menjadi presiden
Mesir mesti mengadakan hubungan dengan AS, namun persoalannya hubungan yang
bagaimana? Amat pelik kerana pada kala kumpulan berhaluan kiri ini giat menuduh
IM sebagai pro-AS dan liberal-baru atau liberaru (neo-liberal),
tetapi mereka nampaknya membutakan mata hatinya terhadap pemimpin Tamarrud,
al-Baradei, yang terang-terang mengundang barat, terutamanya AS, untuk masuk
campur menjatuhkan Morsi. Mereka melupakan hubungan al-Baradei dengan AS!
Lebih ironik lagi adalah kewujudan golongan liberal dan sekular di antara
kelompok Tamarrud yang menentang Morsi dan IM dari awal lagi
dikenali sebagai penerima dana asing, terutamanya AS. Malah parlimen Mesir
selepas revolusi 25 Januari di awal pentadbiran mereka telah membuat undang-undang
mengekang bantuan dana asing ke Mesir di peringkat individu dan ahli politik
serta BBK (NGO) kerana menyedari bahayanya pengaruh dana asing yang
disalurkan melalui gerakan-gerakan tersebut. Persoalannya, mengapakah kumpulan
berhaluan kiri boleh bersama dengan ejen-ejen tersebut untuk bersama-sama
menjatuhkan Morsi?
Antara hujah lain yang kerap digunakan oleh kumpulan Tamarrud juga
ialah IM mengekang kebebasan sepanjang mereka berkuasa. Pendakwaan
ke atas komedian Bassam Yusuf yang telah menghina Islam di dalam rancangan ‘Talkshow’
beliau, dan juga Tawfiq Ukasya yang telah memfitnah beliau selama tiga jam di
media pada 27 Mei 2012 [4] telah dijadikan sebagai contoh. Agak ironinya hujah
ini ialah sepanjang Morsi menjadi presiden selama setahun, Morsi tidak pernah
menutup mana-mana stesen TV, radio mahupun akhbar. Lebih malang lagi selama
setahun beliau menjadi presiden, beliau menjadi sasaran kritikan, cemuhan,
lawak jenaka, malah fitnah oleh media-media yang rata-ratanya dikuasai oleh
penentang IM dan golongan yang anti-Islam. Malah, mereka bebas bersiaran
tanpa sebarang sekatan. Sikap professional Morsi dan juga keteguhan beliau
menjunjung kebebasan media tidak pula mendapat liputan media barat, mahupun
golongan yang memperjuangkan kebebasan media dan hak asasi manusia.
Sepanjang tempoh setahun itu juga, tidak ada seorang pun wartawan atau
pengacara ataupun editor akhbar mahupun media yang ditangkap ataupun disiksa
tanpa bicara. Mengenai Bassam Yusuf dan Tawfiq Ukasya pula, kedua-dua mereka
telah dihadapkan ke muka pengadilan dan diberikan hak menurut undang-undang dan
perlembagaan. Sebaliknya selepas 30 Jun, setesen tv milik Ikhwan, milik
Aljazeera dan milik Salafi telah ditutup. Wartawan ditangkap dan ada yang
dibunuh. Ini mengulangi pengalaman di zaman Mubarak. Malah Morsi membiarkan
sahaja pengamal-pengamal media milik liberal dan sekular mengejek, memfitnah
dan memburuk-burukkan dirinya dan IM setiap hari sepanjang setahun
beliau memerintah.
Tuduhan yang turut dilemparkan juga ialah IM bersikap anti-Kristian,
dan Morsi mengamalkan diskriminasi terhadap golongan Koptik. Sikap yang
ditunjukkan oleh golongan Koptik ini merupakan kesan indoktrinisasi berterusan
pada zaman Mubarak yang sering menakut-nakutkan golongan Koptik terhadap IM.
IM digambarkan sebagai golongan pengganas dan ekstrimis. Alasan ini juga
ditolak oleh fakta memandangkan di antara kepimpinan parti milik IM,
iaitu PKebKa/FJP ada seorang Kristian, iaitu Rafiq Habib. Presiden Morsi
sendiri telah berhasrat melantik wakil wanita Koptik menjadi timbalan presiden
sejurus beliau memenangi pilihanraya presiden [5]. Apabila berlaku serangan ke
atas gereja, Morsi bangkit mengecam dan berpihak kepada gereja. IM
sepanjang sejarah mereka tidak pernah bermusuh dengan pihak gereja dan juga
tidak pernah membunuh walau seorang pun Kristian.
Kesimpulan
Kesimpulan yang boleh dibuat mengenai apa yang berlaku di Mesir ialah, Kudeta
adalah sesuatu yang telah dirancang untuk menaikkan semula saki baki rejim
Mubarak, mengekang kebangkitan Islamis dan juga menjatuhkan reputasi Islamis
sebagai tidak mampu memerintah dan tidak mempunyai kebolehan untuk mentadbir.
Walau bagaimanapun, hal ini tidaklah pula boleh memberikan markah penuh kepada
IM di dalam keadaan mereka menjadi mangsa. Bagi pihak IM, apa yang berlaku
sepatutnya menjadi titik tolak untuk mereka melakukan retrospeksi mengenai
strategi dan juga langkah-langkah sumbang mereka yang perlu dijauhi untuk
menghadapi masa mendatang. Begitu juga, mereka perlulah mengambil masa untuk
membuat anjakan dan penstrukturan semula beberapa langkah strategik dan juga
beberapa kandungan di dalam doktrin IM yang telah diterjemahkan sepanjang
gerakerja mereka pascarevolusi 25 Januari sehingga membawa kepada kudeta 3
Julai 2013.
[1] “Press statements following Russian-Egyptian talks”. Kremlin.
19 April 2013; “Egypt invites Russia to mine uranium, build nuclear power
plants”. RT (TV network). 20 April 2013 (retrived 15 July 2013).
[2] Shama, Nael M., “Morsi’s Egypt: toward a new, independent foreign
policy?”. Global Times, 30 August 2012 (retrived 15 July 2013).
[3] President Morsi invites Brazilian investment in Egypt. MENA and
Ahram Online, Friday 10 May 2013, (retrived 15 July 2013).
[4] “Morsi demands Okasha be banned from TV”. Egypt Independent. 30
May 2012. Retrieved 30 May 2012.
[5] Mourad, Sarah (28 June 2012). “Egypt to see first female, Coptic
vice-presidents: Morsi team”. Al Ahram. Retrieved 12 August 2012.
No comments:
Post a Comment