Yang
kita hantar sebagai pemimpin
Kecuali satu
atau dua orang, pemimpin-pemimpin yang dipilih dan diangkat menjadi pemimpin
parti-parti politik itu, UMUMNYA bijak sekali berkata-kata. Para pemimpin ini selalunya (atau adjektif
yang lebih tepat ialah ‘sentiasa, biasanya, kerap kali, tidak dapat tidak’) bergetar syahwat bercakapnya setiap kali mereka
terpandang mikrofon. Ketika syahwat
bercakapnya itu masih tegang, tanyalah tentang apa saja tajuk atau persoalan di
dunia ini, tidak ada yang tidak mereka kuasai, semuanya mereka amat arif. Kekadang pengetahuan mereka ini kelihatannya
seolah-olah mengalahkan ilmu pakar bidang.
Oleh kerana
seni bercakap telah menjadi kaedah yang paling popular untuk menarik perhatian
khalayak, maka ramailah yang memilih untuk bercakap. Dalam mesyuarat PIBG mereka yang paling
lantang bercakap, berhujah, merungut, mengkritik atau membantah, BIASANYA akan
dilantik menjadi pemimpin PIBG.
2.
Secara tradisi
lesen maha besar lagi terbuka ( a big-open license) untuk bercakap, berpidato
dan membuat keputusan tentang hal-hal agama diberikan kepada mereka yang
memegang jawatan-jawatan agama. Mereka
ini dilantik untuk mengurus bidang agama, satu profesion yang antara lain menentukan
perihal nikah cerai manusia beragama dalam negeri di bawah jajahan
takluknya. Ertinya tidak ada sesiapa
yang boleh menodai kesucian agama selagi para pegawai agama ini wujud di muka
bumi ini.
Oleh kerana
bercakap, bersyarah atau berkhutbah itu termasuk bidang kerjanya orang-orang
yang memegang jawatan agama, maka akan bercakap, berkhutbah dan bersyarahlah
mereka ini mungkin sehingga pencen atau sehingga mati. Jangan salah faham, mereka bukan saja bersyarah atau pun menulis
khutbah, mereka juga menyerang hendap segala perbuatan maksiat seks yang cuba
disembunyikan. Mereka menyerang para calon
ratu cantik yang mendedahkan batang tubuh yang katanya bertujuan mengaut keuntungan
dengan memperdagangkan tubuh yang mentah.
Oleh kerana
berita-berita tentang serangan hendap bersungguh-sungguh segala institusi agama
terhadap maksiat berunsur seks itu, TELAHpun
disensasikan dan didedahkan dengan begitu meluas sekali oleh pihak media, maka
segala kerja mulia institusi agama dalam memelihara kerukunan rumah tangga, kebahagiaan
pasangan suami isteri supaya tidak sampai bercerai berai ― tenggelam begitu
saja. Betapa malangnya segala penat lelah,
titik peluh memelihara kesejahteraan ummah tidak dihargai sama sekali kerana
yang dihargai ialah semata-mata SENSASI. Segala usaha serta penat lelah mereka dalam memberikan
kaunseling tentang pelbagai cabaran hidup dan kehidupan berumah tangga yang makin
berantakan dek tekanan hidup yang sangat menghimpit, tidak diberikan perhatian sebenarnya,
sewajarnya dan seadilnya oleh pihak media. Ternyata media lebih selesa dan teruja dengan
SENSASI.
3.
Kiblat ialah
arah. Ia menunjukkan arah ke mana ibadat
seperti sembahyang itu ditujukan. Ia penting supaya ibadah diterima? Oleh itu menyatakan bahawa arah kiblat itu
penting dan arahnya TIDAK BOLEH melencong adalah peranan dan tanggungjawab yang
tidak boleh dipandang ringan. Jadi
kenapakah ada pula pihak yang mahu menSENSASIkannya? Kita pun tidak begitu faham kenapakah
memusnahkan surau yang SALAH kiblatnya itu mahu diSENSASIkan?
Di atas ialah
salah satu contoh ‘padangan’ tentang kiblat, arahnya dan kenapa yang TIDAK BETUL
arahnya@melencong mestilah dimusnahkan? Sehubungan
persoalan ‘kesucian’ ibadah termasuk kiblat, kita teringatkan perihal ribuan surau
dan masjid yang dibina oleh pemborong Cina yang 'kapir' itu. Ya, surau dan masjid hasil buah tangan mereka yang 'kapir'. Setelah segala surau dan masjid yang dibina
oleh pemborong Cina yang ‘kapir’ ini siap, tentulah mereka kencing dan berak. Adakah ribuan surau dan masjid ini masih suci
bersih dijadikan tempat beribadah?
Di atas juga adalah
satu lagi contoh ‘pandangan’ tentang ‘kesucian’ dalam beribadat. Ada soalan yang sering menerjah: Are we
an ummah that is par excellence in splitting hairs on minor issues? Bukankah kerajaan yang korup, mementingkan kroni,
zalim tidak demokratik itu lebih besar melencong kiblatnya dalam kehidupan
beragama?
No comments:
Post a Comment