Friday, May 22, 2009

Ke dalam diri


Manusia diangkat Allah menjadi Khalifah di muka bumi ini. Harus diingat bahawa darjat kekhalifahan yang amat tinggi lagi mulia ini bukanlah satu anugerah lompong. Di sana ada pertanggungjawaban, peranan-tanggungjawab setimpal yang mesti dipikulnya.

Tatkala orang meneliti peranan dan tanggungjawab “kekhalifahan” ini, ramai yang melihat ke luar diri. Ramai yang tidak sedar bahawa musuh sebenar dan terbesar manusia ialah dirinya sendiri. Di dalam organisasi misalnya, penyakit tidak memandang ke dalam diri (makanya, tidak sedar bahawa dialah musuh sebenar dirinya) memberikan kesan terhadap jemaah apatah lagi jika manusia taksub diri ini menjadi pemimpin. Itulah sebabnya penyakit pemimpin cerdik, bodoh sombong yang memiliki keyakinan diri yang sangat tinggi tetapi fasik kerap memusnahkan ummah. Manusia-pemimpin yang sangat yakin diri sering beranggapan bahawa dialah manusia yang dipilih-terpilih-terhebat yang pernah diturunkan ke bumi ini. Dia itu anugerah alam. Dia yang akhirnya tertewas oleh kehebatan dirinya adalah pemimpin cerdik yang terlalu taksub dengan kehebatan dirinya sehingga lupa diri adalah musuh ummah. Bayangkan manusia-pemimpin-cerdik ini sentiasa saja memuja-sanjung kehebatan dirinya: Mahu diklonnya seluruh manusia-pengikutnya menjadi replika dirinya. Apakah pemimpin jenis ini akan mendengar pandangan orang lain? Pandangan berbeza manusia-manusia kecil yang tidak terdaya?


Apakah isunya? Apakah pemimpin itu sebaik-baiknya ulama atau profesional?

Rasanya ada sedikit pembetulan. Pemimpin sewajarnya cerdik-bijaksana dan bertaqwa. Kita perlukan pemimpin bertaqwa yang sangat mengenali dirinya: Dia mungkin saja ulama, profesional, petani, nelayan atau …. SIASAH.

Di dalam konteks sebuah negara, apakah tidak mungkin SIASAH menjadi pemimpin yang paling besar? Pemimpin yang kerap kali ternyata lupa daratan-fasik-lagi-zalim? Pemimpinkah itu yang tidak memiliki cita-cita, kecuali terus rakus mau berkuasa hatta dengan menzalimi rakyatnya, autokratik dan menjadi musuh nyata demokrasi? Apakah ini semua khayalan?

SIASAH telah lama memusuhi dirinya. Makanya sekian lama pula ia, memusuhi rakyatnya.

SIASAH siapa yang gencar sekali merongrong kita sekarang?


No comments: