Tuesday, September 8, 2009

Hak dan kebebasan pemerintahan yang disita

Hak dan kebebasan pemerintahan yang telah tersita
“We can be legally married, so you can have my body, but definitely not my soul, never!”


Dalam sistem pentadbiran negara kita, penjawat awam adalah pelaksana segala dasar yang telah diputuskan oleh pihak legislatif. Istilah yang lebih biasa dipakai untuk ‘penjawat awam’ yang dilantik oleh Suruhan Jaya Perkhidmatan Awam/Negeri ialah ‘pegawai kerajaan.’

Selaras dengan kedudukan mereka sebagai pelaksana, pegawai-pegawai kerajaan ini bertanggungjawab untuk melaksanakan segala dasar dan undang-undang yang dibuat oleh pemerintah yang memegang tampuk kuasa ketika itu, the government of the day (setelah ini, tgotd) iaitu parti-parti politik yang memenangi pilihan raya.


Sebagai pelaksana, kedudukan dan kuasa para pegawai kerajaan adalah besar. Oleh sebab itu jika ada di antara pegawai-pegawai kerajaan sudah benar-benar bertekad untuk tidak mahu bekerjasama dengan pemerintah semasa, tgotd maka masalah yang dihadapi oleh tgotd memanglah cukup besar. Ibarat seorang suami beristerikan seorang betina yang jelas dan sengaja ingkar dan tidak rela menjadi seorang isteri. Kenapa sampai terjadi demikian? Ha..ha… ternyata hati sang isteri sudah sekian lama berpaut rapat dengan kekasih lamanya. Saking kecewanya kerana tidak dapat mendirikan mahligai idamannya, maka dilafazkannya ungkapan klise remuk hatinya, kepada sang suami, “We can be legally married, so you can have my body, but definitely not my soul, never!” Benar, ini semacam kisah cinta sehidup semati ala Romeo dan Juliet atau Laila Majnun.



Di negeri-negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat, terdapat pegawai-pegawai kerajaan yang telah sekian lama bercinta dan berjanji sehidup semati dengan kekasih lamanya. Sebagai kekasih yang setia pada cintanya, para pegawai kerajaan ini memilih untuk menjadi isteri yang ingkar dan sekaligus menjadi Abdullah bin Ubai dalam rumah tangga pemerintahan Pakatan Rakyat.


Apakah tindakan paling wajar yang mampu diambil oleh sang suami terhadap isterinya yang sengaja mencabar dengan memilih untuk membelakangkan peraturan, melupakan adat dan menentang syariat ini?

No comments: