Saturday, September 5, 2009

Rebranding emosi: Produk lama, pedagang kuno bungkusan baru

Sebagai makhluk berkaki dua, usahawan (entrepreneur) sememangnya bijak merekacipta, menghidu, mencari dan memanfaatkan peluang. Kekadang kita pelik bagaimana manusia-manusia istimewa ini berupaya terfikir akan benih-benih peluang untuk membuat duit. Katanya Azizi Ali, usahawan muda internet yang muncul dengan pelbagai buku tentang seni membuat duit, mula menerokai dunia bisnes dengan menjual peta lewat internet.

Di sekeliling kita terdapat contoh-contoh lain yang boleh kita amat-amati keunikan dan keanikaragamannya. Misalnya ada yang ghairah mengumpul dan menjual barang-barang antik. Viralal, itu sang suami dalam novel ‘Sangeetha’ Azizi Abdullah membina kekayaan dengan menjual barang-barang bekas dan besi buruk. Ada yang membuat duit dengan menjual insurans. Ada yang menjual kepakarannya dengan memberikan latihan. Tidak kurang istimewanya, ramai juga yang bijak menjual barang separuh masak. Contohnya telor separuh masak. Di Kota Bharu, telor separuh masaknya White House, begitu mengngiurkan...

Ada pedagang yang hela nafasnya half-truth. Nyawa perdagangan mereka adalah half-truth yang diputar-belit, dikitar semula dan diobral sebagai fakta.

Para pelelong ‘half-truth,’ para pembelit@penyorok fakta ini semata-mata bertujuan memperdaya dan mengelirukan para pembeli mereka yang lalai berfikir. Orang-orang ini bukan saja tidak menceritakan kedudukan sebenar perihal sesuatu perkara malah mereka tidak mahu kebenaran diketahui oleh para pembeli mereka. Oleh sebab itu jangan terperanjat jika kebenaranlah yang mereka gelapkan. Dan ‘fakta’ separuh benar mereka perdagangkan. ‘Fakta’ yang bukan ‘fakta’ ini digunakan untuk berhujah dan mengelirukan khalayak. Mereka adalah makhluk berkaki dua yang tidak mengetahui cara-cara lain kecuali berniaga half-truth demi kelangsungan hidup mereka.

Tragedi melambakkan kepala lembu berdarah, menyepaknya di depan khalayak adalah salah satu contoh mutakhir half truth itu. Ini berlaku dalam bulan Ramadhan dan telah direkod untuk tontonan seluruh dunia.

Sekali lagi, tidakkah kita semua keliru dengan apa yang terjadi dalam negara kita ini? Mesej apakah yang telah dihantar untuk tontonan seluruh warga dunia oleh para pedagang half-truth ini?

No comments: