Tuesday, February 2, 2010

'Muara' dan 'Segugus Nafasku': Rahimidin Zahari


Dari "Perjalanan Salik" Rahimidin Zahari

Friday, January 29, 2010

Muara

aku rindukan laut
tempat aku selalu duduk
memancing ombak,
tetapi ikan juga yang datang
membawaku umpan.

debur angin yang menampan
perahu-perahu berolengan
di dalam diriku, nah
muara manakah sebenarnya
yang engkau akan tujui?

Thursday, January 28, 2010

Segugus Nafasku

rohku seperti sebutir embun
bila-bila pun akan sirna –
tak lewat sedetik
atau cepat sesaat
sebagaimana yang tercatat
di Lohmahfuz-Mu

kita berjarak sudah
oleh dua dunia berbeza
aku faqir di sini, dan
kau pula berkelana di sana;
hanya doa putera-puterimu
yang bertalian

sebelum segugus nafasku
digetus malaikat maut-Mu
aku bersujud dan berdoa
kekalkan aku dalam keimanan
untuk sujud hanya pada-Mu.