Wednesday, October 26, 2011

Alam Kayangan


Mereka yang berterbangan di alam Kayangan

Berita pertama:


“Minister admits no such thing as RM3 lunch

KUALA LUMPUR - A RM3 bill charged on prime minister Najib Razak by Ukhwah 1Malaysia Restaurant for a meal which normally comes to RM6 has forced Domestic Trade, Co-operatives and Consumerism minister Ismail Sabri to explain the 50% discount.

Last week, newspapers splashed news about Najib’s RM3 lunch at Ukhwah Restaurant to promote the so-called '1Malaysia People’s Menu' as a way to address rising costs.”

(Komen: Demikianlah caranya mereka ini melihat kita, rakyat: BODOH, DUNGU, BUTA yang amat sangat...)

Berita kedua:

http://malaysia-chronicle.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=21776:najib-a-coward-for-cancelling-uia-visit-says-student-body&Itemid=2


Najib a 'coward' for cancelling UIA visit, says student body

Written by  Melissa Lee, Malaysia Chronicle

“Graduates body Solidariti Mahasiswa Malaysia or SMM has flayed Prime Minister Najib Razak for being a coward after he cancelled a scheduled visit to the International Islamic University or UIA at the 11th hour.

According to some news portals, Najib had to give the UIA visit a miss as he has to attend the funeral of the Saudi Crown Prince. But political watchers believe that was just an excuse to avoid a public tongue-lashing from the students, who are fed up of his incompetent administration and profligate spending of public money to benefit himself and his family.

Indeed, Najib has beein trying hard to appear 'cool', spending millions of taxpayers money on an expensive public relations campaign to make himself popular with Malaysians, especially the youths of Generation Y.

But success has eluded him and his latest attempt to force controversial law professor Aziz Bari to toe the line has backfired. His Umno party is paying the price for its leaders' inability to advance with the times. Najib's successor, Muhyiddin Yassin the Umno No. 2 and also Deputy Prime Minister, is just as unpopular as Najib. Both men are seen to belong to the era of caveman 'old politics', where the stick is used each time there is dissent.”


Berita ketiga

Sumber: http://www.detikdaily.net/v5/modules.php?name=News&file=article&sid=17259

Dunia Gaddafi telah tamat

Subky Latif

“Hukum yagng diterimanya amat tragis, tetapi dia  tidak terpaksa menanggung beban dan  siksaan sebagai orang kalah yang ditawan.

Dia tidak menglami lagi apa yang dialami oleh dua rakan sejawatnya dulu, Hosni Mubarak dan Zaine el Ebidene Ben Ali. Dia tidak dengar dan tidak alami kutukan penentangnya dan segala kesannya.

Tetapi dua  rakan sejawatnya  dari Mesir dan Tunisia yang sedang dihukum oleh rakyatnya sekarang terus menderita baik dari segi mental dan tubuh badan.”



SELAYANG PANDANG

Petikan berita-berita di atas menunjukkan dengan jelas sikap Sang Penguasa itu terhadap segalanya yang telah sekian lama berlaku, sedang berlaku dan yang akan terus-terusan berlaku kepada kita, rakyat negara ini sehingga, entah sampai bila.   

Ya, pendek kata sebagai Sang Penguasa Mutlak, mereka yang sedang menguasai apa saja yang wujud di negara ini amat yakin bahawa merekalah yang menentukan, mencorakkan kehidupan kita.

Sesungguhnya bekal kuasa mutlak itu sudah mencukupi,  semua-dan-segalanya buat mereka meneruskan apa saja yang mereka terus lakukan selama ini.  Ertinya dalam semua urusan ‘menguruskan kuasa mutlak’ ini yang perlu dilakukan hanyalah merancang segala gerak kerja di bilik-bilik operasi.

Sebagai rakyat kita wajar tabik kepada keyakinan mereka.  Keyakinan mereka bahawa apa dan segala yang mereka lakukan selama itu betul dan tepat sekali.  Oleh sebab semua tindakan mereka selama ini tepat dan berpahala besar, maka tidak ada sebarang sebab musabab kenapa apa yang mereka rancangkan itu tidak boleh diteruskan.

Mungkin mereka sangat pelik kenapakah kita ─ sebagai rakyat tidak dapat melihat bahawa Sang Penguasa dengan kemutlakan kuasanya itu betul dan sentiasa betul.  Yang jelas,  rakyat negara ini benar-benar tidak mengenang budi.

Ya, demikianlah malangnya nasib Sang Penguasa Mutlak apabila memerintah sekelompok rakyat yang tidak pernah mengenang budi.



No comments: