Thursday, November 1, 2012

'Lembu' yang simbolis



Membaca semula cerpen ‘Lembu tua jadi Maskawin’ karya Shafie Abdullah


Cerpen di atas termuat dalam antologi ’Mekar dan Segar’ (Oxford University Press, 1959), sebuah antologi yang di-pilih dan di-bicharakan oleh Asraf,  dan di dalamnya kita temui ulasan Asraf, begini:

‘Jika isi moral yang hendak kita chari dalam sa-buah cherita pendek maka harus-lah kita ingat bahawa isi moral dalam cherita pendek tidak mesti-nya bersifat mengajar.  Misal-nya dalam Lembu tua jadi Maskawin karangan Shafie Abdullah kita dapati chontoh simbolis dari semangat menentang walau dari sa-ekor lembu sa-kali pun terhadap kebuasan yang tidak jarang terdapat pada manusia juga.”

Di samping itu kita temui episod berikut:

‘Berapa tebusan-nya, Datok?’ tanya Husin memechah sunyi.
‘Tanya pada Bidin di luar sana!’

Husin beredar dari situ.  Di gerbang serambi suara yang garau berbisek kapada-nya, ‘Lima ringgit, tiga pada Datok dan dua pada aku.’

Kaki Husin terhenti melangkah.  Lima ringgit, lima ringgit.

‘Hukuman dari mana-kah ini?’ tanya hati-nya.
   

2.

Apakah pengajarannya?

i) Angka telah berubah namun ‘kebuasan yang tidak jarang terdapat pada manusia’ masih sama walaupun zaman telah berlalu.  (Nilai lima ringgit mestilah dibandingkan dengan gaji RM dua puluh ringgit sebulan ketika itu).    

ii) Walaupun zaman telah berlalu, kelihatannya lembu tetap relevan sehingga ke hujung masa.  Lembu kurus zaman 1959 mahu dijadikan Maskawin oleh Husin, perkahwinannya dengan buah hatinya, anak Tok Penghulu.  Ada lagi perbezaannya.  Lembu zaman ini dijadikan modal untuk mengembungkan kesejahteraan rakyat.   Ada satu lagi perbezaan yang selaras dengan tuntutan zaman lembu zaman sekarang menuntut supaya dinaiktarafkan (atau lebih tepat jika dikatakan, dinaiktarifkan?) dengan mendesak supaya berumahkan kondo mewah.  Ertinya lembu abad ke 21 sudah tidak tak main dengan kandang yang buruk lagi busuk.   

iii) Peranan tukang kutip sewa dan penyewa tetap tidak berubah, ia kekal.  Bidin yang balaci itu makan harta dengan memeras untuk tuannya.  Hasil kutipan dibahagi-bahagikan tidak sama rata untuk tuannya dan juga untuk dirinya sendiri. (Ya, kita teringat kepada karya Allahyarham P. Ramlie ‘satu untuk kau, dua untuk aku’ yang tersohor itu)

iv) Untuk mengutip tolnya kaedah yang tepat yang selaras dengan perubahan zaman,  mestilah difikirkan, direkabentuk dan dilaksanakan.  Di zaman 50an kesalahan terbesar ialah lembu tua memasuki dan merosakkan tanaman orang-orang kampung.  Di abad ke 21 kereta yang dipandu laju membahayakan orang lain dan juga nyawa pemandunya sendiri.  Oleh kerana keprihatinan Tok Penghulu abad ke 21 yang meningkat,  keselamatan orang ramai mestilah diUTAMAKAN.  Untuk tujuan itu satu alat, AES (Alat E Setan) dipasang di sepanjang jalan raya di tempat-tempat yang strategik.  Adalah kerja yang sia-sia jika lukah tidak dipasang di tempat-tempat  yang tidak berikan (ada ikan).


3.

Karya sastera yang baik menjadi cermin zamannya.  Jika penulis sebagai pemerhati yang tekun dan teliti sentiasa jujur terhadap dirinya, maka yang kita temui sebagai salah satu khazanah bangsa adalah  hasil karya yang segar sepanjang zaman.  Bila lagi akan dikembalikan mata pelajaran sastera yang khusus,  sebagai satu mata pelajaran,  ke sekolah-sekolah kita?
  
(Sastera, walaupun waktu candaku bersamamu cukup singkat dan sepintas lalu ibarat sentuh-sambil-lalu, namunnya kesannya berbekas sehingga ke saat ini.  Sastera, aku merindui zaman 60an itu tatkala kutemui antologi seperti Mekar dan Segar di Sekolah Menengah Ibrahim, Sungai Petani.)


No comments: