(Must it be the world of hate mongers? Why?)
Komentar
pembaca sebagai cermin
Pernah ikuti
komen-komen pembaca di hujung sesebuah tulisan (artikel, berita, ulasan, surat dan
lain-lain) di laman-laman digital? Komen-komen
yang dapat kita baca misalnya di Harakahdaily, Detikdaily atau pun Malaysiakini
versi Inggeris dan juga versi Melayunya. Sebenarnya hampir semua akhbar digital memuatkan
komen pembacanya. Apakah betul jika kita
katakan bahawa segala komen pembaca ini memberikan gambaran tentang tanggapan
para pembaca berhubung isu yang dibicarakan dalam tulisan?
Apakah
ciri-ciri umum komen-komen ini? Kelihatannya
salah satu aspek paling ketara ialah ramai sekali yang menggunakan
nama samaran. Hatta dalam Malaysiakini
versi bahasa Inggeris pun, kita temui hampir
semua pembacanya berbuat demikian. Ini
bermakna secara umum, para pembaca yang menjadi ‘pengkomentar’ ini tidak mahu
identiti mereka sebagai tukang komen diketahui umum. Mereka lebih selesa berselindung, bersembunyi
atau tidak dikenali umum. Bukankah ini
memberikan gambaran tentang ‘diri kita’ sebagai satu masyarakat? Apakah benar kita adalah masyarakat yang sentiasa
saja bimbang, takut-takut, cuak sekiranya batang tubuh kita sebagai sumber idea
dan pandangan yang kontroversial itu diketahui umum? Jika benar begitu, kenapa ya? Adakah
keadaan ini berkait rapat dengan sejarah didikan keluarga, sistem pendidikan kita
― pendidikan baik yang formal
maupun yang bukan formal?
2.
Dalam konteks ini
apakah peranan dan tanggungjawab para penggendali laman-laman digital? Kecuali kenyataan rasmi laman digital bahawa mereka
tidak bertanggungjawab terhadap segala komen yang dibuat oleh para pembacanya, kita
dapat merasakan komen-komen tersebut kelihatannya tidak diurus@di’moderate’. Mungkin kerja untuk mengurus segala komen ini
terlalu sulit, membebankan, tidak terbuat dan tidak memberikan faedah. Mungkinkah begitu? Apa benar segala komen ini tidak memberikan
faedah?
Sesungguhnya jika ruangan
komen pembaca ini dimanfaatkan sepenuhnya dengan sebaik-baiknya, ia berfaedah sebagai satu wadah untuk para
pembaca berhujah, bertukar-tukar pandangan, mengkritik, mendorong dan
menghargai. Ertinya jika komennya diberikan dengan jujur, ikhlas dan terbuka,
ia bermanfaat kepada para pembaca semua. Bagi kita inilah yang wajar dipupuk,
digalakkan dan mungkin juga dihargai walaupun dalam bentuk yang sangat
sederhana (misalnya hadiah sebuah buku bestseller terkini).
3.
Sekarang ini apakah
bentuk dan ‘isi’ komen yang kita kerap kita temui di laman-laman digital kita? Kelihatannya jarang yang mahu berhujah dengan
serius dan bersungguh-sungguh supaya buah fikiran mereka itu dipelajari, dihayati
dan dimanfaatkan. Ya, kita dapati jarang yang mahu membidas sesuatu
idea atau pandangan yang tidak secocok dengan dirinya, secara bersungguh-sungguh supaya manfaat
hujahnya itu dapat dijadikan renungan oleh para pembaca lain.
Kelihatannya, masih terlalu ramai yang memilih cara, gaya, berloyar
buruk dan berhentam keromo semasa ‘berhujah’. Tidak kurang pula mereka yang memilih untuk tidak
serius@main-main, gemar menghina, mencerca, dan kerap kali memilih menyerang
peribadi penulis yang diketahui sosoknya daripada berhujah untuk mematahkan
hujah yang mereka tidak setujuinya itu. Ya benar, semasa ‘berhujah’ yang dicari ialah batang tubuh penulis
bukannya hujahnya.
4.
Jika kita renungi
secara mendalam dan kita jadikan komen-komen pembaca itu kayu pengukur diri
kita sebagai satu bangsa, apakah sosok yang kelihatan dalam ‘cermin diri’ kita itu? Ya, sebagai satu kelompok manusia abad ke -21,
sihatkah kita, jiwa dan rohnya? Agaknya kenapakah
demikian keadaan kita?
No comments:
Post a Comment