Semuanya
tertakluk dan beteraskan persoalan ‘Memilih dan Pilihan’?
Rampasan kuasa
Tentera terhadap kerajaan pilihan rakyat Mesir, iaitu kerajaan Presiden Morsi
(dari kelompok Ikhwan Muslimin, Islamic Brotherhood), berikutan meletusnya gerakan
Arab Spring terhadap regime yang zalim lagi korup di Timur Tengah, ditanggapi pelbagai
pihak dengan reaksi yang nyata berbeza. Misalnya
dalam kerajaan Umno/BN Malaysia, PM sendiri cepat-cepat berhujah ― kenapa dan
mengapa sesuatu perubahan itu mestilah alun-alun, jangan sampai tergesa-gesa. Dengan kearifan bijaksana bahawa sesuatu
perubahan itu mestilah perlahan-lahan, maka laungannya yang penuh bersemangat
selama ini tentang betapa keramatnya demokrasi itu, tenggelam dan pupus dari
pendengaran rakyat. Sila bandingkan
reaksi PM Najib ini dengan komen menteri barunya dalam kabinet terbarunya, Khairi Jamaludin. Berbezakan? Kenapakah reaksinya berbeza? Sementara itu kini sudah ada negara-negara
tertentu, termasuk di Timur Tengah
sendiri, di Barat dan juga di Asia yang telahpun mengiktiraf kerajaan Kudeta Tentera
Mesir ini.
Selain reaksi
yang ‘tidak begitu peduli’ kerajaan Umno/BN,
Pas tampil dengan seruan yang cukup lantang kepada kerajaan PM Najib ― Kerajaan
Tentera Mesir (yang tidak demokratik ini) tidak boleh sama sekali diiktiraf. Rakan sebantal PAS dalam Pakatan Rakyat, DAP
tidak pula kedengaran berhujah lantang tentang hak dan suara rakyat dan apakah sebenarnya
makna demokrasi pabila ia diterjemahkan sedemikian rupa oleh pihak Tentera
Mesir. DAP ― seolah-olah dan seakan-akan
― tidak terkutik dengan tragedi demokrasi ini.
Agaknya kenapa, ya?
Perkasa yang pada
saat-saat PRU13 itu sangat galak membawa suara lantang Melayu versi ala Kutty juga
tidak berkata apa-apa tentang demokrasi dan ketuanan Arab Mesir. Dan seperti biasa persatuan-persatuan penulis yang sangat kental roh ketuanan Melayunya,
juga tidak terdaya melihat di luar kepompong pestanya, makan-makannya,
jalan-jalan makan anginnya dan seminar-ceramahnya tentang makna sastera dan
budaya dalam kehidupan manusia Melayu. Agaknya,
itulah makna hidup dan kehidupan Melayu
yang seadanya itu.
Bagaimana pula
dengan reaksi para blogger? Aneh tapi
benar, TT yang menjadi ikutan anak-anak muda yang rock dan yang pantang skema itu
hanya mampu melihat bahawa rampasan Tentera Mesir itu dari sudut “TAMARROD dan anak muda di Mesir telah tunjukkan jalan,
regime yang zalim jawabnya ialah tamarrod” .
Entah kenapa TT memilih berhenti memperkatakan Kudeta oleh Tentera Mesir
tapi melihat betapa pentingya peranan anak-anak muda yang rock dan yang tidak
skema dalam menjatuhkan sesebuah kerajaan.
Agaknya, kenapa ya, begitu
jadinya?
2.
Sesungguhnya rampasan
kuasa oleh Tentera di Mesir ini, (di samping pelbagai peristiwa lain yang saban
waktu terpapar di sekeliling kita), menunjukkan dengan jelas satu dua
perkara. Pertama semua pihak, tidak kira
siapa saja mereka, baik yang kecil maupun yang besar, baik yang kerajaan maupun
yang sangat individu sifatnya dan di mana saja mereka berada, memiliki
keutamaan@preference masing-masing.
Mereka yang mengharungi kemelut kehidupan yang maha ruwet ini sudahpun memiliki
urutan keutamaan tindakan masing-masing.
Misalnya Kerajaan yang sangat Pro-Amerika (sehingga tega tunduk ke taraf
balaci setia yang sahih) akan terus menyokong apa saja yang dilakukan oleh
tuannya. Kita dapat melihatn bagaimana parti-parti
politik yang sangat cemburu menjaga sempadan zon selamatnya sentiasa saja berhati-hati
dalam mempamerkan sikapnya secara terbuka, apatah lagi dalam ‘isu-isu Islam yang tidak pro-Amerika’
(baca:sensitif dan religius) yang besar seperti rampasan kuasa Tentera Mesir
ini. Hatta blogger yang tersohor pun
boleh melalut dan tersasar dalam hutan rimba ideloginya walaupun sangat jelas
di depan mata bagaimana demokrasi yang katanya sangat dijuarainya selama ini diinjak-injak,
dirobek-robek di depan mata seluruh dunia.
Pengajaran
yang kedua, jika ia mahu dilihat sebagai ‘pengajaran’ ― rakyat yang kecil tidak
redha dengan kekejaman dan kezaliman yang tidak bergabung di bawah mana-mana
organisasi, mereka yang bersatu di bawah
pelbagai NGO yang tak punya apa-apa kepentingan itu, dan juga mereka yang
dulunya bertahun-tahun belajar dan lulus dari Al-Azhar tentulah tidak selesa
berpeluk tubuh ‘kan? Apakah mereka
berada di luar pagar dan melihat seluruh peristiwa ini dengan mata yang
terbata-bata? Kita percaya manusia-manusia
kecil seperti ini sudahpun sedar bahawa sesungguhnya masa untuk menaruh seluruh
dan segala harapan kepada institusi-institusi yang rasmi seperti kerajaan atau
OIC itu sudahpun berlalu. Ya, manusia-manusia
yang kerdillah yang mesti menentukan bahawa hati nurani mereka tidak boleh
selama-lamanya didera oleh institusi yang rasm—rasmi.
3.
Sebagai
penutup, kita ada satu soalan cepu emas kepada segala para agamawan dan
ekonomis negara ini, khususnya kepada mereka yang redha. Satu soalan yang dekat dengan kita semua. Siapakah
yang mahu bersuara dengan lebih lantang dan kritis perihal Tabung Haji dan bos
barunya itu? Kita biarkan saja? Jangan lupa betapa ramainya (baca: orang-orang
Melayu) rakyat negara ini yang menabung dalam Tabung ini. Jangan lupa berapa banyaknya khazanah yang
tersimpan, disimpan dalam Tabung untuk
kerja-kerja religius Islam ini. Dan jangan
lupa bahawa ‘Tabung’ untuk urusan haji ini pernah menjuarai Anugerah Kualiti
Perdana Menteri, sebuah anugerah yang satu ketika dulu sangat prestigious dan besar
maknanya dalam hal-hal pengurusan khazanah. Kita redha begitu saja?
No comments:
Post a Comment