Friday, September 6, 2013

TERAS BANTAH LAYANAN TERHADAP PAK SAMAD



Kenyataan Media TERAS

6hb Sepetember 2013



TERAS BANTAH  LAYANAN TERHADAP PAK SAMAD



TERAS Pengupayaan Melayu (TERAS) kesal layanan polis terhadap Pak Samad yang menahan beliau di rumah tengah malam. Seolah beliau seorang penjenayah yang perlu diburu sehingga lewat malam adalah suatu tindakan yang tidak wajar.



Apakah yang menggerakkan pihak polis beria-ia benar mahu menahan Pak Samad sehingga  perlu melakukannya lewat malam .



Seperti yang dijelaskan oleh Pak Samad polis hanya perlu memaklumkan kepada beliau secara resmi dan tidak hanya melalui penguman media agar beliau ke balai polis untuk memberi keterangan.



Layanan seperti yang dilakukan oleh pihak polis itu sangat tidak wajar apatah lagi kepada seorang yang dihormati masyarakat dan mengambilkira juga  beliau yang sudah lanjut usia.



Kami membantah sikap Menteri Multimedia dan Komunikasi Datuk Seri Ahamd Shabery Cheek ,  yang mengugut bahawa gelaran Pak Samad sebagai Sasterawan Negara mungkin ditarikbalik . Sikap tidak matang dan gopoh dari seorang Menteri adalah sangat memalukan.



Demikian pernyataan keras dan biadap seorang lagi Menteri sebelum ini iaitu Menteri Kebudayaan dan Pelancongan , Datuk Seri Nazri Aziz yang bongkak terhadap Pak Samad tidak melambangkan kematangan dan kelayakan seorang  Menteri terhadap seorang pemegang anugerah Sasterawan Negara. Dengan hanya laporan media , beliau melampiaskan kata-kata kesat kepada Pak Samad.



Pak Samad dihormati rakyat kerana beliau menampilkan diri sebagai seorang budayawan yang merasai kepincangan dan kebejatan politik negara perlu ditegur . Sikap tegas tetapi sangat santun dan beradab dalam melahirkan rasa dan pandangannya kepada pemimpin dan pemerintah dilihat rakyat sebagai penampilan yang jujur dan dibanggakan.



Oleh itu kekuatan beliau yang hanya dengan kata-katanya yang diungkap lewat puisi sastera tahap tinggi hendaklah dihormati oleh semua pihak.



Pihak polis yang hanya bertindak atas arahan kebanyakan mereka tidak mungkin memahami mesej beliau yang tajam dan sarat dengan kalimah kritikal tidak sewajarnya melayani beliau sebegitu rupa.



Kami kesal Ketua Polis Negara nampaknya begitu cepat meluahkan kata-kata menuduh Pak Samad padahal  beliaupun sepatutnya menunggu sesiatan dilakukan keatas Sasterawan Negara itu.

Pihak polis sepatutnya meminta maaf kepada Pak Samad diatas sikap dan layanan mereka mengambil beliau pada tengah malam bagaikan menangkap seroang penjenayah.

Kami merakamkan pernyataan hormat dan kagum dengan sikap dan watak tenang Pak Samad ketika menghadapi karenah pihak berkuasa .

Kami menyatakan solidariti kami bersama Pak Samad dan mengharapkan insiden tersebut menambahkan tegar beliau bersama Rakyat memperjuangkan kebenaran dan keadilan.


Mohd Azmi Abdul Hamid
Presiden TERAS Pengupayaan Melayu



No comments: