Saturday, November 23, 2013

Kiamat kecil bernama kematian




Penyesalan sebelum mati



Dalam sepucuk surat kepada FMT, Free Malaysia Today, November 22, 2013,  KT Maran yang bekerja dalam bidang perawatan paliatif, (palliative care is medical care provided by physicians, nurses and social workers that specializes in the relief of the pain, symptoms and stress of serious illness’) menyenaraikan lima perkara yang para pesakit sering kesali sebelum mereka dipanggil pulang.  Berikut ialah ‘garis-garis kasar’ apa yang KT Maran nukilkan.  Ia ditulis semula dengan memakai sudut pandang seorang AKU:


Pertama:  Betapa bagusnya jika aku punya kekuatan diri untuk nikmati kehidupan yang kudambakan dan bukannya kehidupan sepertimana yang orang lain harapkan.  Di saat-saat menjelang ajal, aku kecewa kerana tidak dapat memenuhi walaupun separuh daripada impianku.  Dalam perjalanan hidup ini, alangkah bagusnya jika kupenuhi sebahagian daripada mimpi-mimpiku itu.  Kini aku menyesal.  Semuanya terlambat apabila kesihatanku mulai merosot.

Kedua: Alangkah bagusnya jika aku tidak bekerja terlalu keras.  Aku kehilangan zaman mudaku dan juga nikmat kehidupan bersama teman hidupku. Sekiranya kusederhanakan gaya hidupku dan peka dengan pilihan yang kubuat, aku tak perlukan pendapatan sepertimana yang kufikirkan.  Dan dengan membuka ruang yang lebih luas untuk kehidupan, aku menjadi lebih bahagia dan menemui peluang-peluang baru yang sesuai dengan gaya hidup yang kupilih.    

Ketiga: Alangkah bagusnya jika kumiliki kekuatan untuk menyatakan perasaanku.  Aku tak perlu merancuni diri untuk menjaga hati orang lain.

Keempat: Alangkah bagusnya jika kuterus hubungi teman-temanku.  Kesibukan telah merampas makna kehidupan bersahabat.


Kelima: Alangkah bagusnya jika kubahagiakan hidup dan kehidupanku.  Di saat-saat kematian ini,  barulah kurasakan bahawa akhirnya kebahagiaanlah paling utama buatku.


2.0


Ada yang berkata, kematian ini hanyalah kiamat pertama.  Untuk mereka yang mempercayainya, sesungguhnya ada lagi kiamat besar yang bakal menanti; saat segala hutang piutang dihitung dan untuk dilunasi.  Doa kita ialah Ya, Rabb, permudahkanlah. Amin.

     



No comments: