Dinsman (Hrkh
411, 22/11)
Penghargaan untuk Cikgu Ishak Surin
Alhamdulillah,
program “Seni-budaya Kampung Melayu di Ibukota” pada Sabtu 16 November lalu
menjadi satu lagi program seni-budaya Paksi yang berjaya. Selepas program
bersama nelayan-nelayan perahu kecil di Kuala Pahang pada November 2008 dulu,
inilah pula satu lagi program seni-budaya anjuran Seniman Paksi Rakyat (Paksi) yang
benar-benar merakyat bersama dengan golongan marhaen dan mustadh’afeen.
Sebelum ini
memang ada program seperti Himpunan Seniman-Budayawan di surau Kg Banda Dalam
(Disember 2010), Himpunan Seniman-Budayawan di Felda Sg Tengi, Hulu Selangor
(Disember 2011) dan Jelajah Budaya bersama kenduri kahwin di Tanjung Karang
(Disember 2012). Tetapi semua itu tidak begitu melibatkan rakyat setempat ke
dalam proses kerja seni-budaya itu sendiri.
Program
“Seni-budaya Kampung Melayu di Ibukota” Sabtu lalu berbeza. Ia memang dijayakan
bersama dengan orang-orang kampung yang terlibat. Kalaulah tanpa penglibatan
orang-orang kampung itu tentulah program ini tak akan berjaya. Dan alhamdulillah,
ramai orang kampung yang berkenaan itu hadir – Kg Chubadak, Kg Banda Dalam, Kg
Puah Seberang, Kg Padang Balang.
Mereka hadir
dengan berpakaian hitam. Mereka hadir dengan berkompang. Mereka hadir dengan membawa
pelbagai peralatan seni, keratan akhbar, dan barang-barang lama yang bernilai
seni-budaya seperti gendang lama, pisau, pasu, basikal dan sebagainya. Dan
barang-barang lama itu dipamerkan di lobi auditorium dewan Cina itu (KLSCAH).
Yang memimpin
mereka ialah Cikgu Ishak Surin – Ketua Kampung Kg Banda Dalam; Pengerusi Majlis
Permuafakatan Perkampungan Tradisi Melayu Wilayah Persekutuan (Muafakat);
Pengerusi Pertahankan Taman Merdeka Negara (PTMN); Pengerusi Pertahan-kan
Warisan Kita; Imam dan Penasihat surau Madrasah Tarbiyah; dan Yang Dipertua PAS
Kawasan Batu. (Pernah menjadi calon Parlimen Setapak dalam PRU 1974).
Dalam beberapa
keluaran lalu saya sudah ceritakan bagaimana tercetusnya idea untuk mengadakan
program “Seni-budaya Kampung Melayu di Ibukota”. Ia merupakan sambutan Ishak
Surin sebagai Ydp PAS Batu terhadap hasil Dialog Budaya Paksi dengan Presiden
dan pimpinan tertinggi PAS pada 20 Oktober. (Lanjutan dialog Paksi dengan Naib
Presiden PAS Mahfuz Omar mengenai gagasan ‘Kuasa Budaya Dunia’nya).
Sebenarnya Cikgu
Ishak Surin bersama dengan penduduk-penduduk tujuh kampung warisan di sekitar
Batu 4 Jalan Gombak sudah lama bergerak dengan pelbagai ikhtiar berunding
dengan pihak berkuasa (termasuk Dewan Bandaraya Kuala Lumpur) agar
mempertimbang-kan semula rancangan untuk mengubah kampung-kampung warisan
tersebut menjadi kawasan komersil dalam projek pembangunan River of Life (ROL) dan sebagainya.
Dan gerakan itu
menjadi jelas dan lantang apabila pihak DBKL membentangkan Draf KL 2020, pada
tahun 2008. Sejak itu banyaklah sudah ikhtiar dan perjuangan yang dipimpin oleh
Cikgu Ishak. Tidak terhad kepada kampung-kampung Melayu di sekitar Jalan Gombak
lagi, bahkan kepemimpinannya juga diperlukan oleh kumpulan Cina yang berjuang
mempertahan-kan bangunan-bangunan warisan di Jalan Sultan KL, dan kumpulan
India yang berjuang untuk Kampung Railway, Sentul.
Yang terbaru
ialah kumpulan NGO yang membantah cadangan projek bangunan 118 tingkat di
sekitar kawasan Stadium Merdeka, terdiri kebanyakannya daripada masyarakat
Cina, iaitu kumpulan yang dinamakan Pertahankan Taman Merdeka Negara (PTMN).
Cikgu Ishak dilantik sebagai Pengerusi NGO tersebut.
Seniman Paksi
Rakyat (Paksi) pula mulai terlibat dengan gerakan bersama Cikgu Ishak ini
apabila kita terpanggil untuk melihat kampung-kampung yang diancam oleh gergasi
kapitalisme rakus bernama ‘pembangunan’ itu, dari kacamata dan kacahati para
penyair, untuk dinyatakan melalui penciptaan puisi. Itulah maka terhasilnya
buku Antologi Puisi 56 Penyair
(2010).
Bertolak dari
situ para aktivis Paksi terus berfikir, merenung dan mengkaji persoalan
pembangunan di ibukota yang menjadi musuh kepada penghuni-penghuni asal
beberapa kampung Melayu yang masih bertahan di Kuala Lumpur.
Kenapakah
kampung-kampung yang berupa nadi dan jantung asal bandar Kuala Lumpur ketika ia
mulai dibuka dan dibangunkan kira-kira 150 tahun dulu itu mesti dimusnahkan?
Apakah kewujudan kampung-kampung Melayu itu sudah tidak bermakna apa-apa lagi
bagi masyarakat kota kosmopilitan Kuala Lumpur hari ini?
Apakah tindakan
kita memusnahkan bukti-bukti dan nilai-nilai sejarah warisan kehidupan para
peneroka bandar Kuala Lumpur itu suatu tindakan yang betul, dan tidak salah?
Kenapa kampung-kampung itu tidak boleh wujud seiringan dengan apa yang
dikatakan pembangunan itu, sedangkan padang golf yang lebih luas daripada itu
boleh?
Persoalan-persoalan
itu menjuruskan pemikiran Paksi kepada bertanya apakah sebenarnya yang kita
musnahkan apabila kita memusnahkan kampung-kampung Melayu di ibukota? Tidakkah
yang dimusnahkan sebenarnya ialah nilai-nilai kehidupan para penghuni
kampung-kampung Melayu itu, termasuk adat resam kita, seni-budaya kita,
nilai-nilai yang lebih mengutamakan kemanusiaan, nilai-nilai hidup beragama,
bersyari’at dan sebagainya?
Dan akhirnya
Paksi bersama Cikgu Ishak mendapat satu rumusan bahawa kampung-kampung Melayu
di ibukota itu sendiri sebenarnya adalah ‘seni-budaya’, yang menyimpan pelbagai
khazanah berharga dari tamadun besar Melayu-Islam, dan menjadi roh kemanusiaan
kepada kehidupan kota kosmopolitan Kuala Lumpur yang semakin didominasi dan
dicengkam oleh semangat kapitalisme yang rakus kebendaan (materialisme).
Rupa-rupanya
Cikgu Ishak tidak hanya berjuang untuk mempertahankan tanah dan rumah yang
menjadi milik keluarganya dan kaum kerabatnya sahaja, tetapi dia sebenarnya
berjuang untuk mempertahankan ‘seni-budaya’ Melayu-Islam yang sangat berharga
untuk masyarakat dan rakyat Malaysia seluruhnya.
Memang istilah
‘seni-budaya’ di sini membawa maksud yang lebih luas daripada yang selalu difahami
oleh kebanyakan orang. Dan memang maksud ‘seni-budaya’ yang luas inilah yang
diperjuangkan oleh Seniman Paksi Rakyat (Paksi) sejak ia ditubuhkan Jun 2008
dahulu. Makanya apabila Mahfuz Omar menyuarakan gagasan ‘Kuasa Budaya Dunia’ di
Parlimen pada 15 Julai itu, Paksi terus menyambutnya, kerana ia memang
bersesuaian dengan maksud seni-budaya yang diperjuangkan oleh Paksi.
Dan dengan maksud
seni-budaya yang luas inilah juga (maksud yang lebih sesuai dengan nilai dan
hukum Islam), Paksi mendapati banyak kesesuaian untuk bersama dengan gerakan
rakyat menuntut kelestarian kampung-kampung warisan yang dipimpin oleh Cikgu
Ishak Surin.
Sekali pandang
memang tidak kelihatan nilai-nilai Islam dan kemanusiaan dalam perjuangan yang
dipelopori oleh Cikgu Ishak itu. Tetapi cubalah berfikir dengan agak serius
sambil mempersoalkan berapa banyak sudah nilai-nilai Islam dan kemanusiaan yang
hilang sedikit demi sedikit, dan sedang digantikan dengan nilai-nilai kebendaan
yang rakus, tak peduli adab, mengejar hiburan berlebihan, dan mengutamakan
kepentingan diri di atas segala-galanya; hingga berleluasanya pelbagai jenayah
dan gejala sosial yang tak terbendung itu.
Di situlah
perlunya “Kampung Melayu di Ibukota” terus dikekalkan, kerana ia adalah
sebahagian daripada roh dan benteng bagi mempertahankan aqidah dan cara hidup
Islam dalam masyarakat Melayu bandar.
Dan di situlah
kita melihat pentingnya usaha dan perjuangan Cikgu Ishak Surin. Maka saya dan
kawan-kawan Paksi berfikir – kenapakah Cikgu Ishak Surin dibiarkan ‘bersendirian’
dalam perjuangan yang sangat diperlukan oleh masyarakat kita itu?
Kenapakah
orang-orang PAS khasnya tidak memberikan sokongan yang sewajarnya kepada
perjuangan beliau? Sedangkan golongan mustadh’afeen
di sekitar ibukota Kuala Lumpur dari pelbagai kaum telah banyak yang menyatakan
harapan kepadanya, agar dia terus memimpin mereka menuntut hak dan keadilan
dari pihak yang berkuasa.
Ternyata
perjuangan yang ikhlas itu tanpa dirancang dan tanpa disedari pun ia telah
menyentuh hati manusia tanpa mengenal perbezaan kaum, bangsa dan agama.
(Ini adalah satu
contoh aktiviti ‘seni-budaya’ yang saya selalu maksudkan apabila saya mengajak
para pimpinan PAS supaya memberi sedikit perhatian kepada seni-budaya. Bukan
sekadar aktiviti berpuisi, menyanyi, berlakon, melukis dan berteater sahaja.
Cikgu Ishak adalah contoh YDP PAS yang mengerti maksud dan kepentingan
seni-budaya.)
Sebenarnya Cikgu
Ishak sedang melakukan sesuatu yang sangat penting dan besar kesannya, bukan
sahaja terhadap seni-budaya, tetapi juga terhadap kemanusiaan dan agama Islam.
Maka sewajarnyalah beliau diberi penghargaan yang setimpal.
Kalau boleh saya
mencadangkan kepada Muktamar PAS ke-59 yang sedang berlangsung sekarang ini,
agar mengambil inisiatif memberi penghargaan (dalam apa bentuk yang dikira
sesuai) kepada kerja-kerja dan sumbangan jasa serta perjuangan yang dilakukan
oleh Cikgu Ishak Surin selama bertahun-tahun itu.
Kepada Cikgu
Ishak saya mohon maaf kerana tidak memohon izin terlebih dahulu sebelum
menyatakan cadangan ini. Dan maaf jua dimohon kalau cadangan ini tidak
disenangi.
(Penulis boleh juga
dihubungi dengan sms 019-7172408)
No comments:
Post a Comment