Apakah mereka mengira kebolehbolehpercayaan (credibility) itu murah
harganya?
Sesebuah
institusi awam seperti Polis Diraja Malaysia (PDRM), Mahkamah atau pun sebuah hospital
biasanya dipandang tinggi oleh masyarakat kerana memiliki dua ciri penting iaitu
kebolehpercayaan@credibility dan kepakaran. Bukankah itu yang diharap-harapkan dan diperlukan
oleh masyarakat terhadap institusi-institusi awam ― kebolehpercayaan@credibility
dan kepakaran? Sebabnya institusi awam telah
diamanahkan dan dipertanggungjawabkan untuk menjaga ‘kesejahteraan’ orang-orang
awam. Itulah sebabnya kenapa pihak kepolisian
atau pun mahkamah begitu cemburu sekali menjaga mutu kebolehpercayaan dan
kepakarannya yang dimilikinya.
Jadi tidak
heranlah jika para bos besar institusi-institusi awam seperti PDRM dan
Kehakiman ini (sekadar contoh ) sungguh berhati-hati dalam menjaga
kebolehpercayaan dan kepakaran agar tidak terjejas. Mereka menjaga dengan bersungguh-sungguh
supaya institusi jagaan mereka tidak dihina.
Mereka TIDAK redha rakyat jelata ragu-ragu apatah lagi amat membenci
PDRM atau pun mahkamah. Mereka terpukul
yang amat sangat sekiranya institusi pimpinan mereka itu diperlekehkan. Mereka amat tersiksa jika segala bentuk cemuhan,
ejekan dan pelecehan oleh rakyat biasa itu sudah menjadi fenomena awam yang
bukan rahsia lagi.
Makanya bos-bos
besar yang baik-baik yang memimpin institusi-institusi awam yang maha penting
seperti kepolisian dan mahkamah ini (sekadar contoh) sama sekali tidak rela jika
nama baik, maruah institusi yang telah dipupuk dengan titik peluh dan kekadang
darah dan air berpuluh-puluh tahun lamanya oleh para pimpinan terdahulu itu, dijahanamkan dan tenggelam dalam caci maki dan
penghinaan rakyat biasa. Mereka tidak
mahu kebobrokan institusi dikaitkan dengan perbuatan mereka. Mereka tidak rela jika institusi pimpinannya dicemuh
kerana sesungguhnya mereka juga punya maruah, harga diri dan anak, cucu dan
keturunan yang sangat mahal nilainya, untuk ditinggalkan. Mereka tidak mahu nama baik mereka
diinjak-injak lagi.
2.0 Sebuah
hospital dan mutu perkhidmatannya
Sebuah
hospital swasta menjadi terkenal, masyhur, ‘laku’ dan dikunjungi oleh para pesakit-pelancong
perubatan dari dalam dan luar negara kerana ia memberikan perkhidmatan
terbaik. Ia dikunjungi oleh ramai tetamu-pesakit
kerana hospital swasta tersebut menjadi tempat bermastautinnya para pakar yang berilmu,
yang mahir, yang baik budi bahasanya dan cukup bagus mutu perkhidmatannya. Oleh kerana itu, orang-orang yang kaya tidak
ragu-ragu membayar untuk memperolehi perkhidmatan yang bermutu ini. Apakah yang jadi sekiranya hospital swasta
yang tersohor ini cuai dalam menjaga namanya, mutu perkhidmatannya? Apakah yang akan terjadi jika mutu
perkhidmatannya dan nama baiknya dijejaskan oleh perilaku kepimpinan yang tidak
profesional, misalnya? Apakah hospital swasta
tersebut masih berpeluang mendapat tetamu yang berterusan ― sumber duit yang pada
kebiasaannya menjadi fokus utama sesebuah hospital swasta itu?
3.0 Sebuah
institusi awam, kebolehpercayaan dan kepakaran yang hilang
Tidak seperti
hospital swasta, sebuah institusi awam seperti kepolisian dan mahkamah (sekadar
contoh) itu diwujudkan bukan untuk membuat duit yang sebanyak mungkin. Sesebuah institusi awam ―sesuai dengan
namanya ― diwujudkan untuk memberikan khidmat dan baktinya kepada
masyarakat. Oleh kerana itu yang menjadi
fokus sesbuah institusi awam ialah perkhidmatannya kepada masyarakat. Kita ulangi: Yang menjadi fokus perkhidmatan
sesebuah institusi awam seperti PDRM (sekadar contoh) ialah baktinya kepada
rakyat. Ertinya dalam jiwa merdeka sebuah
PDRM yang merdeka itu adalah khidmat baktinya kepada rakyat terbanyak. Jiwa yang merdeka itu tidak sekali-kali rela dan
tunduk dan sudi menjadi balaci kepada mana-mana parti politik TERMASUK yang sedang
berkuasa. Bukankah seseorang menteri
dalam negeri datang dan pergi ― TAPI PDRM bakal kekal selama-lamanya (mengikut logik
akalnya) selagi ada bulan dan bintang?
Atau ia pupus bersama bosnya kerana ia adalah alat bosnya?
Kita tunggu
dan lihat apa yang akan terjadi dalam tahun 2014 yang amat menyiksakan rakyat
ini dan tahun-tahun seterusnya.
No comments:
Post a Comment