Saturday, February 22, 2014

'Fatal Attraction" oleh Louise Lowe (Low Seok Loo)







Pelukis: Louise Lowe (Low Seok Loo)
Tajuk : Fatal Attraction
Bahan: Recycle Bra, Wire, Steel Structure (Installation)


“Louise Low’s work refers to the idea of disparity of gender, using metaphors and symbols to associate the issue relating between these two groups.

The shark a most fearsome predator, is a metaphor for abusive men.  The bras are the trophies of such men. Yet, to the unsuspecting women they give false comfort. The heart in the mouth of the shark allures innocent fishes, just as exploited women still place hope in the men they are seduced by”.


LOUISE LOW


Itulah salah sebuah karya yang kami (Dinsman dan saya) temui dalam Pameran Young Malaysian Artists – New Object (ION) II di Lembaga Muzium Negeri Pulau Pinang, Bangunan No. 57, Jalan Macalister, 10400 Pulau Pinang.   


2.0

Jika penulis ‘menjelaskan’ kefahamannya tentang  karya di atas,  mungkin Fatal Attraction (Godaan Maut?) ini dapat diterjemahbebaskan sebagai berikut:  

Dalam karya yang memperkatakan persoalan jurang jantina, Louise Low telah menggunakan coli bekas@dikitar semula, dawai, struktur keluli dan manfaatkan metafora serta simbol untuk mengaitkan isu yang melibatkan kaum Adam dan Hawa ini.

Baginya (ikan) yu pemangsa yang begitu menakutkan adalah lambang lelaki ganas ― lelaki yang tanpa malu, segan dan silu memperagakan koleksi coli para mangsa sebagai piala kebanggaan.  Namun  tragisnya, wanita yang alpa tetap menyangka inilah lelaki adalah pohon tempat mereka berteduh.  Lihatlah bagaimana (hati merah warnanya itu) di dalam mulut yu berupaya memikat dan memperdayakan  ikan-ikan yang lurus bendul.  Lihatlah betapa mudahnya lelaki buaya memangsai dan mengorbankan wanita lurus bendul lagi alpa!

3.0 

Seniman dengan kekuatan kesenimannya tetap gagah membentangkan gaya, cara dan isi pemikirannya.  Bukankah para seniman lebih kerap menggunakan indera keenamnya?




No comments: