Dinsman (Hrkh 420, 14/214)
Pentas
Uda Dan Dara di kampung asalnya
Dalam beberapa perbincangan mengenai aktiviti yang akan
dibuat oleh Yayasan Usman Awang yang kini dalam proses penubuhannya, Tan Kai
Hee beberapa kali menimbulkan idea kemungkinan untuk mementaskan semula karya
teater Usman A wang yang terbaik itu – Muzika
Uda Dan Dara.
Lantas sewaktu memikirkan pengisian acara sambutan ulangtahun
kelahiran Usman yang dicadang akan dibuat di kampung kelahirannya Kuala Sedili,
Johor, pada pertengahan tahun ini, saya pun terfikirkan kemungkinan itu.
Setidak-tidaknya pun sebagai langkah persediaan ke arah pementasan tersebut.
Maksudnya bukan sebagai pementasan perdana yang dibuat sempurna dengan segala
kemudahan moden, tetapi suatu pementasan sederhana yang disesuaikan dengan
persekitaran kampung.
Tan Kai Hee pun tertarik dengan idea tersebut. Dan ketika
berbincang dengan teman-teman Paksi (Seniman Paksi Rakyat), Nor Amani yang
berpengalaman sebagai sinografer dalam beberapa pementasan itu langsung teruja
dengan idea itu dan spontan membayangkan laman sebuah rumah tradisional sebagai
setingnya.
Maka dalam kunjungan kami (Kassim, Nasser dan saya) ke
Kuala Sedili, Sabtu minggu lalu, itulah antara yang menjadi tumpuan mata kami –
rumah tradisional yang ada laman agak lapang di depannya, sebagai lokasi untuk
pementasan Uda Dan Dara.
Namun Kuala Sedili yang kami temui Sabtu itu bukanlah
Kuala Sedili seperti yang sekian lama terakam di dalam minda kami – bahawa ia
sebuah perkampungan nelayan tradisional dengan rumah-rumah Melayu berdinding
kayu dan bertiang dengan ruang kosong di bahagian bawahnya, walaupun atapnya
tidaklah lagi atap rumbia.
Tidak ada lagi rumah Melayu yang seperti itu dapat kami
temui di kiri-kanan jalan utama Kuala Sedili, kecuali sebuah. Yang ada ialah
rumah-rumah batu seperti yang terdapat di pinggir-pinggir kota di mana-mana
saja di negara kita. Dan tidak nampak pun tanda-tanda menunjukkan yang
penghuninya adalah para nelayan yang setiap hari turun ke laut menangkap ikan,
(kecuali di Sedili Besar).
Tapi itu cerita lain. Saya bukan nak cerita itu. Saya nak
cerita Uda Dan Dara yang sedang
simpang siur dalam kepala saya mencari kesesuaian untuk dipentaskan dalam
masyarakat kampung, khasnya kampung asal penulis drama itu sendiri.
Ia sebuah kisah cinta yang romantis. Antara Uda si teruna
miskin dengan Dara anak gadis keluarga orang berada. Apabila pinangannya
ditolak oleh ibu si Dara, Uda bertekad untuk mengumpul ringgit di kota, kerana
ringgitlah yang menjadi penghalang cintanya. Tetapi di situ Uda tersilap. Bukan
sahaja ringgit yang menghalang hasratnya mengisterikan Dara. Ada faktor lain
lagi yang lebih kuat dan berkuasa daripada ringgit.
Ketika Uda pulang membawa ringgit untuk diserahkan kepada
ibu Dara, dan hati ibu itu pun mulai lunak untuk menerima Uda menjadi
menantunya, Alang Bakhil lebih cepat memintas dengan kuasa dan pengaruhnya. Uda
dibunuh oleh orang-orang Alang Bakhil.
Tamatlah riwayat cinta yang romantis itu di situ, tetapi
drama Uda Dan Dara tidak tamat di
situ. Drama seterusnya ialah perjuangan Malim dan kawan-kawannya (kawan Uda),
memerangi ‘peraturan’ yang selama ini menindas dan membelenggu mereka.
Hebatnya teater ini ialah pada keindahan bahasa Melayu
yang diadun Usman menjadi dialog dan lirik lagu di dalamnya. Memang. Kalau ada
orang hendak melihat bagaimanakah indahnya bahasa Melayu – bacalah drama ini.
Barangkali inilah puncaknya keindahan bahasa Melayu. Saya tidak pernah
menemuinya dalam karya-karya lain, termasuk karya-karya Usman Awang sendiri.
Tidak ada yang lebih indah bahasanya daripada dialog-dialog dan lirik-lirik
lagu dalam drama Uda Dan Dara.
Ini faktor pertama mengapa saya bercadang mementaskannya
lagi, menyambut hasrat Tan Kai Hee itu. Faktor keduanya ialah kerana hendak
menjayakan agenda sambutan ulangtahun Usman Awang di kampungnya. Untuk memberi
pengisian yang bermakna kepada sambutan itu. Bahawa inilah antara hasil seni
yang penting di negara ini, pernah dilahirkan oleh seorang putera kampung
tersebut sendiri.
Saya pun belum jelas lagi sebenarnya bagaimanakah yang
saya maksudkan “pementasan sederhana yang disesuaikan dengan persekitaran
kampung” itu. Apakah adegan tari-menari seperti yang selalu mengisi pementasan
muzikal itu sesuai untuk persekitaran kampong, atau tidak sesuai?
Antara yang paling menonjol dalam teater ini ialah adegan
silat oleh pemuda-pemuda kampung. Bahkan teater ini dibuka dengan adegan silat
(latihan) dan ditutup juga dengan adegan silat (pertarungan sengit). Maka sudah
tentulah penglibatan anak-anak muda di Kuala Sedili akan diperlukan untuk
mengisi adegan ini. Dan mereka juga diperlukan menjalani latihan silat, mungkin
agak lama, hingga dapat menunjukkan kemahiran bersilat dan memperlihatkan
keindahan silat Melayu itu sendiri.
Dan saya juga ingin melihat bagaimanakah kesannya sebuah
pementasan teater seperti Uda Dan Dara
ini, terhadap masyarakat kampung. Positif, ataupun negatif? Dan bagaimanakah
pula penilaian terhadapnya dilihat dari perpektif nilai dan hukum agama?
Atau apakah nilai yang paling menonjol sekali apabila
teater ini dipersembahkan dalam masyarakat Melayu-Islam di luar bandar?
Kalaulah kesannya adalah positif, barangkali ia elok dipentaskan pula di
tempat-tempat lain lagi selepas itu.
Namun walau apapun, ini semua adalah fikiran-fikiran awal
sebelum dimuktamadkan samada pementasan ini jadi dibuat ataupun tidak. Maka
eloklah jangan kita perpanjangkan lagi bicara ini. Cukuplah dulu sampai di
sini.
(Penulis boleh juga dihubungi dengan sms
019-7172408)
No comments:
Post a Comment