Sunday, July 27, 2014

Abi Tok Ayah Incorporated





My Daddy, Abi Tok Ayah Incorporated


“Jadi, kau serius?” dahinya terus berkerut-kerut, pelupuk mata kian mengecil; dia sudah hampir-hampir sepet.  Segala alur, kerutan dan lipatan di dahinya tidak dapat dia sembunyikan lagi.

“Kau fikir aku main-main?  Kami berkenalan sejak dia mula-mula sampai ke Kaherah.  Akulah seniornya yang menyambut, mengurus, melayan dan menatangnya sepenuh jiwaku ― ibarat mengimbang-ampu sebuah takhta kristal.”

“Wah, menjaga atau meracik?  Kau tahu siapa Dedinya ‘kan?”

“Abi...” aku perbetulkan panggilan untuk bakal bapa mertuaku.

“Ya, Abi..” Aiman patuh meniru gayanya si tiung.    

Itu kisah akhir tahun-tahun 1990an.  Minggu lalu aku memberitahu Aiman yang kami akan bernikah sebelum akhir tahun.


“Dapat juga kau racik anak kesayangan Tok Ayah...” Aiman masih sukar mahu percaya aku layak menjadi menantunya orang hebat-hebat.

“Apa kau masih tidak percaya yang aku adalah lelaki terbaik dalam kalangan jejaka yang baik-baik...?”

 Kuhulurkan bukuku yang baru.  Dalam buku pertama,  kusyarah perihal bagaimana mahu belajar agama di negara asal usul para ulamak besar dunia.  Buku itu mendapat sambutan luar biasa, lebih-lebih lagi dalam kalangan para calon hafiz, hafizah, ustaz dan ustazah yang ada kaitan dengan Azhar.

“Ha, bukan main lagi – Tips Menjadi Menentu Yang Baik”   

Gambarku terpampang di kulit belakang, lengkap dengan “cv” dan segala macam kelulusan. Yang memikatkan tentunya nama Universiti tertua dunia. 

Kubiarkan Aiman mengimbas-imbas isinya:


Bab 1: Hormati bakal isterimu ― anak kesayangan bakal mertuamu ― dan jagalah anaknya baik-baik.   

“Nah! Itu telahpun kulakukan sejak kami sama-sama di Azhar lagi...”  kujelaskan walaupun Aiman tidak pula meminta sebarang penjelasan.


Bab 2: Dampingilah sang puteri di saat-saat diperlukan


“Pernahkah kau tengok aku abaikan Diyana?  Bukankah aku sentiasa di sisinya di saat-saat aku diperlukan ― semasa dia mahu ujian, praktikum, sakit gigi, mahu ke doktor atau pun deman?”


Bab 3: Bersikap dan bertindaklah seperti lelaki sejati


“Apa kau lihat aku ini jenis yang berkelakuan tidak senonoh di depan bakal isteriku dan juga di depan bakal mertuaku?”


Bab 4: Dekatilah bakal bapa mertuamu

“ Aku tak pernah lupa membuktikan bahawa aku sentiasa ingat dan teruja dengan Abinya Diyana.  Paling busuk pun,  aku selalu titipkan salam setiap kali dan pabila Diyana menelefon Abinya”


Bab 5: Hadiri, dekatilah dan bermesra-mesralah dengan keluarganya          

“Kenapa tak ada penjelasan?” Aiman seolah-olah menunggu keterangan lanjutku.

“Itu lebih banyak kulakukan bila kami sama-sama berada di Pantai Timur.” begitulah kira-kira penjelasanku.


Bab 6: Binalah jambatan kasih dengan keluarganya yang lain

“Itu tak jadi masalah besar kepadaku.  Aku sentiasa dirindui adik kakaknya.  Ini jelas terbukti jika aku terlalu lama tidak bertandang ke Pantai Timur.  Semua pada bertanya, di manakah Muaz?”


Bab 7: Berunding dan mendapatkan nasihat buah hatimu pabila ada masalah besar

“Bukankah yang lebih dekat, rapat dan mengetahui  segala ‘selok belok, liku dan tikungan perasaan’ seorang Abi itu adalah anaknya sendiri?  Sebelum kuperolehi jawatan juruperunding sekarang ini, itulah yang kubisik ke telinga Dyana.  Dan waktu itu kami sedang menunggu kehadiran cahaya mata kami yang pertama ...”

“Bolehkah kubicarakan karyamu ini?  Ini kit praktis terbaik untuk menawan hati mertua yang pernah kutemui!” 

Wah, ternyata Aiman juga teruja dengan kemahiranku, Muaz Al-Jabbar Al-Hafiz,  melagang agenda besar.   


27 Julai 2014
Kuala Lumpur.


No comments: