Dinsman (TMI siri 43, 20/0115)
Garis sempadan seni-budaya dan politik
Berikutan sidang media Seniman
Paksi Rakyat (Paksi) 8 Januari lalu berhubung isu akhbar Harakah memberhentikan
dua orang wartawan kanannya dan meminta Ketua Pengarangnya meletak jawatan,
diikuti esoknya dengan persembahan Baca Puisi Madrasah Seni (BPMS) yang salah
satu temanya ialah “Solidariti untuk kawan-kawan di Harakah”, beberapa orang
kawan dalam Paksi sendiri menimbulkan soalan: apakah Paksi sedang mendedahkan
dirinya di‘hijack’ oleh pihak lain?
Soalan itu barangkali juga
timbul memandangkan kejayaan yang tercapai pada malam itu agak “terlajak laris”
sambutannya. Malam itu merupakan percubaan Paksi menganjurkan program Baca
Puisi secara tetap pada setiap bulan, dan malam itu adalah program pertamanya.
Dirasmikan oleh tak-lain-daripada Sasterawan Negara/Sasterawan Rakyat A Samad
Said.
Turut hadir kawan-kawan dari
Kedah, Ahkarim; dari Johor Bahru, Amni Jagat; dan dari Melaka, Sharifah Asiah.
Memang meriahnya di luar duga walaupun kumpulan Kompang Anak Remaja Kg Banda
Dalam tak jadi beraksi malam itu disebabkan ada kematian di rumah berhampiran,
di waktu siangnya.
Tidak perlulah saya sebutkan
mengapa timbulnya rasa musykil itu di hati kawan-kawan yang prihatin – seorang
daripadanya penyair veteran manakala seorang lagi penyair muda. Saya faham
kemusykilan mereka itu berbeza asasnya, namun kedua-duanya berkongsi rasafikir
yang sama, iaitu musykil dengan arah tuju Paksi seterusnya, berikutan hal-hal
yang boleh menimbulkan rasa curiga itu.
Memang rasa curiga itu
berasas, bagi mengingatkan ahli-ahli sebuah badan seni-budaya seperti Paksi,
agar sentiasa waspada dengan prinsip kebenaran dan keadilan yang bersifat
sejagat, sebagai prinsipnya.
Paksi pun jarang-jarang tampil
dengan kenyataan umum melalui sidang media seperti itu. Sebelum ini hanya dua
kali – pertama berkaitan isu novel Interlok,
dan kedua berkaitan isu A Samad Said dipanggil polis kerana membaca puisi
“Unggun Bersih” pada tahun 2011.
Kali ini Paksi hadir bersama dengan sebuah parti politik peringkat kawasan,
iaitu PAS Kawasan Batu (Kuala Lumpur). Maka ada wartawan yang bertanya dalam
sidang media itu – kenapa Paksi hadir bersama dengan PAS Batu? Satu soalan yang
sangat wajar. Hanya dia tak mengatakan: kenapa Paksi terlibat pula dengan parti
politik?
Ya, mengapa sebuah badan seni-budaya tampil bersama dengan parti politik?
Apakah Paksi juga berpolitik kepartian? Jawabnya tidak, Paksi tidak berpolitik
kepartian. Tetapi Paksi dengan PAS Kawasan Batu ada cerita lain. Ceritanya ialah
disebabkan oleh suatu watak yang besar bernama Cikgu Ishak Surin, yang
kebetulan menjadi Yang Dipertua PAS kawasan tersebut.
Dan beliau juga ialah Ketua Kampung bagi Kg Banda Dalam; Imam bagi surau
Madrasah Tarbiyah; bekas pengasas suratkhabar Harakah; Ketua sebuah badan yang
memperjuang-kan kelestarian kampung warisan – Muafakat; dan beberapa NGO lagi,
yang terbaru ialah Bertindak, iaitu badan bertindak bagi mengembalikan
pemilihan Datuk Bandar Kuala Lumpur melalui undi pilihanraya.
Kami tertarik dengan watak
Cikgu Ishak Surin itu pertamanya pada tahun 2010 ketika beliau dan orang-orang
Kg Banda Dalam bangkit untuk mempertahankan kampung mereka daripada diambil
oleh pihak Dewan Bandaraya untuk projek pembangunan yang terlibat dalam Draf KL
2020.
Paksi menganjurkan himpunan
seniman dan budayawan bagi menyokong perjuangan orang-orang kampung tersebut,
yang dipimpin oleh Ishak Surin. Sempena himpunan itu Paksi menerbitkan sebuah
antologi puisi karya 56 penyair – iaitu puisi-puisi yang bertema kampung dan
mengapa kampung di pinggir Kuala Lumpur perlu dipelihara sebagai warisan
bangsa.
Dan sejak itu hubungan baik
antara seniman-budayawan Paksi dengan orang-orang Kg Banda Dalam berterusan
dijalin melalui pelbagai aktiviti seni-budaya. Ishak Surin tidak didlihat oleh
Paksi sebagai pemimpin politik PAS, tetapi dilihat sebagai aktivis sosio-budaya
yang masih giat-aktif walaupun usianya sudah lanjut, dan beliau menjadi ikon
yang disegani dan diteladani kegigihan dan istiqamahnya dalam prinsip
perjuangan.
Kebersamaan Paksi dan PAS Batu
dalam mengadakan sidang media 8 Januari itu bukanlah demi politik, tetapi demi
hak dan kebebasan bersuara. Nama PAS Kawasan Batu diangkat ialah kerana
dipercayai itu akan memberi kesan yang lebih terhadap pihak pengurusan Harakah
yang dikuasai oleh parti politik tersebut.
Dalam sidang media itu juga
ada wartawan bertanya kenapa Paksi bersuara apabila Lutfi hendak diberhentikan
Harakah, tetapi tidak ketika wartawan-wartawan di akhbar lain diberhentikan?
Apakah kerana Lutfi itu bersaudara dengan Dinsman?
Ketika menjawab soalan itu
saya mengakui bahawa Paksi memang lebih cenderong kepada parti-parti dalam
Pakatan Rakyat, kerana Paksi lebih percayakan mereka dalam perjuangan untuk
kebenaran dan keadilan. Dan sehubungan itu Paksi juga menganggap media mereka
seperti Harakah adalah juga media bagi penulis dan budayawan yang
sealiran.
Paksi tidak bersuara ketika
ada wartawan di akhbar lain diberhentikan kerana tidak percaya yang suara
mereka akan memberi kesan kepada pihak akhbar lain itu.
Dan ada faktor lain lagi yang
dimusykilkan oleh penyair muda berkenaan, yang barangkali merasakan badan
penulis perlu bebas daripada penglibatan politik. Untuk itu Kassim Muhamad
menjelaskan bahawa karya sang penulis perlu ada isinya. Dan dia bertanya apakah
isi di dalam karya sastera cukup dengan hal-hal seni dan sastera sahaja tanpa
penglibatan dengan isu dan permasalahan dari realiti kehidupan manusia itu
sendiri?
Paksi adalah badan seni-budaya yang percaya kepada
perlunya hal isi dan pengisian karya itu dijadikan sebahagian daripada
aktivitinya. Bukan sekadar bersibuk dengan persoalan dan permasalahan seni dan
sastera sahaja, tetapi juga dengan persoalan dan permasalahan manusia dan
masyarakat yang menjadi sumber pengisian karya.
Makanya para seniman dalam badan penulis seperti Paksi
perlu mempunyai kefahaman dan keyakinan diri yang kuat, agar tidak mudah
terpengaruh atau dipengaruhi, bukan sahaja oleh parti atau agen-agen politik
kepartian tetapi juga oleh pihak-pihak lain yang berkepentingan atau mempunyai
kecenderongan yang berbeza.
Seniman dan budayawan (termasuk penulis), seperti juga
ulama, perlu kenal dan faham mana yang baik dan mana yang jahat, juga mana yang
benar dan mana yang bohong. Malah perlu mempunyai keyakinan diri yang kuat, agar
tidak berasa takut untuk hadir atau melibatkan diri dengan politik dan
orang-orang politik.
Sesi pertama BPMS 9 Januari 2015 membawa “Solidariti buat
kawan-kawan di Harakah” sebagai temanya; manakala sesi kedua pada 13 Februari
ini pula akan membawa tema “Solidariti buat Mejar Zaidi”, (di samping
pelancaran novel “Nenek” karya Razali Endun).
Memang Mejar Zaidi bukan penyair, tetapi sikapnya yang
berani berkata benar walau apapun risikonya itu perlu dihormati dan dihargai
oleh para penyair dan seniman. Demikianlah Paksi menyatakan sikap dan
komitmennya.
Mereka yang ingin menyatakan sikap dan solidariti yang
sama – silalah hadir di Madrasah Tarbiyah, Jalan Gombak, pukul 9 malam. Kita
berpuisi, menyanyi, bermuzik dan bersuara secara kita. “Kita buka bentangkan
suara kebenaran melawan kepalsuan. Kita buka laungkan suara keadilan menentang
kezaliman.”
No comments:
Post a Comment