Tuesday, January 13, 2015

Sang Maha BER-BER





SANG Maha BER-BER  





Ramai yang percaya Islam itu penyelamat.

maka ramailah, YA begitu ramai sekali

ramai-ramai mem-ber-BER tentang ISLAM:

BERsyarah, BERbincang, BERseminar,

BERforum, BERdebat, segala macam BER-BER.   

mereka BER-BER apa saja ‘tentang Islam itu cara hidup’: 

AD-Deen yang lurus lagi selamat ― sirotulmustaqeem.

Dunia akhirat.



Percayalah, aku juga yakin dan percaya

JIKA kumahu, aku juga mampu memBER-BER

aku mampu jadi hebat melarik tetopeng retorik menjadi hasrat 

Aku, si fakeh bertopeng ini adalah sang maha BER-BER agama.





II. Pengalaman temanku, Giyono



Percayalah, mesej Islam kita bukan sekadar BER-BER. 

apakah tidak benar mesej pertama oleh setiap kita tentang Islam

adalah utas-utas jala bocor keyakinan,

saban waktu itu-itu jua yang kita berulang-ulang kali tebarkan    

dan bukan semua yang pertama itu indah-indah, molek-molek belaka;

pengalaman pertama, parutnya membaham, cengkamnya maha dalam.



jika aku sangat yakin dan percaya bahwa Islam itu sedap,  

rakanku Giyono di Universitas Gadjah Mada tahun 70an

TIDAK percaya. Tidak percaya dia ― apatah lagi yakin

sesungguhnya durian itu sedap.

baginya pengalaman pertamanya adalah bukti sahih:

bahwa buah berduri-durian itu tidaklah tersangat sedap



Maka puaslah kami ― para rakan sekelas ― MemBER-BER:

berkempen, berhujah, bercakap, bersyarah

perihal enaknya ulas-ulas durian.

Giyono tetap menolak!

Kami kecewa:

Kasihan, teman kami Giyono tidak nikmati enaknya durian.



Aku pun turut berhujah, “Ayuh Giyono, ono apo kue, ogah nie dureen separuh mati?” Kenapakah Giyono, kamu ini separuh mati membenci durian?”



“Apakah kamu tidak sedar, saking enaknya durian itu, ia digelar manusia TIMUR sebagai raja segala buah-buahan?”



Berkatalah Giyono:



“Sim, jika ada yang bersalah melihat sikapku terhadap durian, kau salahkanlah pengalaman pertamaku mencicip durian!”



“Rasanya sungguh tidak enak, bagiku rasa durian itu jauh lebih buruk daripada air longkang walaupun aku belum pernah cicipi air longkang!  Lama kemudian,  baru kutahu durian yang pertama kali kucicipi itu adalah durian bosok!!”





III Islam yang mahu mereka Melayukan





Jika Giyono serik dengan pengalaman durian bosoknya,

aku juga serik berdepan Islam yang juling amalnya.

maha kecewa aku berdepan amalan Islam. 

ia masih nyenyak didodoi buai syarah dan teks.



Perhatikan contoh-contoh berikut:



Mereka ― orang-orang politik ―

saban waktu berlumba-lumba mereka,

berebut- berebut menjuarai Islam 

maka jadilah Islam itu piala,

piala pusingan, piala rebutan,  

piala pusingan diperagakan.



Lebih malang, bangsaku gemar menjadi hamba

sebagai hamba,  mereka pun bertuan.   

Maka tuannyalah menyediakan makan, pakai

dan keperluannya berkelamin.

Bangsaku juga suka bertenung nasib,

merengkuh kebatinan,

bercita-cita bermimpi ketemu Nabi,

lebih ironis,  bangsaku yang kaya metafora itu

juga punya cita-cita besar:  

maka selalulah pintanya;

matikan daku di dalam Islam. 





IV Aku, wadah dan Islam



Sejak 60an aku memujanya.  Katanya, itu wadah Islam ― wujudnya juga demi Islam

awal 70an aku tersedak, terkedu melihat wadah Islam sekelambu, bercumbu-cumbuan.

80a awal sehinggga dua ribuan, perih sengsaranya terus-terusan,

bangsaku diperkotakkatik,  diperbodoh set-set ketuanan.

2008, 2013 gembiranya batin mencerap bening-bening sinar harapan

 2015, ternyata wadah Islam kembali bermukah dengan kekasih lamanya.









V Bangsaku,  mahunya apa?



Entah mengapa bangsaku ratibnya ‘asalkan Melayu’.

biarkan, biarlah betapa hodoh, jorok jelek sekalipun, biarlah,

― biarkanlah ― asalkan Melayu

biarkan, biarkan, biarkan mereka menyamun

asalkan Melayu!

mestikah Melayu sesat dalam kitaran setan yang sama?

kenapakah dulunya hamba, sekarang juga semestinya hamba?

apakah sekali hamba, selama-lamanya semestinyalah hamba?

kenapakah Melayuku ― sang hamba tersohor itu ―

matinya mahunya Islam?



Bangsaku

mahunya, bila mati kelak biarlah Islam.

mahunya dalam-dalam dalam Islam

semahu-mahunya mahunya Islam

mahunya.



Bangsaku,

mahunya apa, sebenarnya?

Melayukan Islam?

Islamkan Melayu?

atau para Melayu Islam?

mana satu mahunya kita?



Kassim Muhamad

9 Januari 2015



(Sajak yang tidak sempat dibaca malam BPMS (Baca Puisi Madrasah Seni) bil 1/15 kerana terlalu ramai peminat yang mahu terlibat).




No comments: