Sunday, March 22, 2015

Para ulamak PAS 'kan ada?






Ke mana perginya kredibiliti Malaya?


Apabila kemaharajalelaannya mencapai kemuncak dalam tahun-tahun 1980an sehingga ‘dianya’ (pinjam bahasa Mahathir sendiri) dicabar oleh Tengku Razaleigh Hamzah untuk perebutan sengit jawatan Presiden UMNO dalam tahun 1987 yang akhirnya berkesudahan Umno diharamkan, diikuti dengan pemecatan Anwar Ibrahim dari semua jawatannya dalam tahun 1998 ― dan lebam matanya yang tersohor itu ketika dalam tahanan yang berkuasa Malaya ― masa depan Umno sudahpun berakhir.  Itu tanggapan dan bacaan saya sebagai seorang rakyat.  Bagi saya sudah tiada lagi sebarang harapan ― menaruh sebarang harapan ― untuk melihat Umno menjadi sebuah parti yang memerintah yang baik.  


Sebagai seorang rakyat biasa (lahir di zaman darurat ― 1948,  mula bersekolah di Sekolah Melayu di zaman awal kemerdekaan iaitu dalam darjah tiga pada tahun ― 1957, tahun Malaya merdeka, memasuki universiti di Indonesia dalam tahun 1970 dan mulai bekerja sebagai penjawat awam@jurutera dalam tahun 1979 dan pencen dalam tahun 2004), saya tidak pernah mengharapkan yang lain kecuali mendapatkan sebuah pemerintah yang baik untuk rakyat Malaysia.  Saya begitu rindu dan dambakan sebuah pemerintah yang baik untuk memerintah Malaysia.  Apa itu pemerintah yang baik yang didambakan itu?  Ya, satu soalan yang munasabah. 


Saya tidak mengharapkan seorang nabi sebagai pemimpin utama negara.  Saya juga tidak terlalu gila sehingga merindukan ‘manusia malaikat’ sebagai Perdana Menteri. Tapi jika saya melihat seorang TGNA atau salinannya sebagai perdana menteri Malaysia, saya sudah cukup bahagia.  Saya bahagia bukan kerana arwah itu seorang ulamak.  Saya bahagia kerana melihat kualiti kepimpinannya sebagai Menteri Besar.  Saya rindukan kualiti kepimpinannya itu yang tidak semuanya boleh diukur dengan menggunakan kaedah ROI, Return of Investment.  Mungkin jika malaikat sudi, dia boleh membaca senarai amal yang pernah ditulis untuk arwah semasa hayatnya di dunia ini.


Cuba perhatikan perbuatan arwah yang pernah diceritakan oleh bekas pegawai kanannya semasa TGNA pertama kali diangkat menjadi Menteri Besar Kelantan.  Saya dan Dinsman menemuduga pegawai tinggi ini untuk Qiadah, majalah keluaran PMBK, Perbadanan Kemajuan Menteri Besar Kelantan.  Kami mendengar penjelasan sekitar hari-hari awal arwah sebagai Menteri Besar Kelantan.  
Cerita seperti itu berterusan sehingga ke akhir hayatnya.  Apakah salah dan berdosa jika saya mimpikan seorang perdana menteri atau duplicatenya yang begitu?


Para ulamak Pas ‘kan ada?

Aku mendengar monyet-monyet di hutan terbahak-bahak.
Yes, you must be kidding!!





No comments: