Wednesday, September 30, 2009

Siapakah yang perlukan kuda?




(Sesekali elok juga kita semak makna pembangunan itu)


Katakanlah kita ini warga sebuah masyarakat yang tidak pernah mengenali apa yang namanya kereta atau pun sebarang jenis kenderaan bermesin. Bagaimanakah agaknya kita bergerak dari satu tempat? Ya, ketika itu.

Ali Shariati dalam sebuah tulisannya berjudul “Civilisation and Modernization: What’s the Difference?” memberikan contoh yang cukup menarik. Kata Shariati tatkala dia sedang belajar di Eropah, dia merasakan pelik tatkala mendapat tahu bahawa sebuah kilang pengeluar kereta mengiklankan jawatan bergaji tinggi untuk ahli-ahli sosiologi dan saikologi (sociologists dan psychologists). Saya sedang mencari kerja dan berminat untuk mengetahui kenapakah kilang kereta memerlukan sociologists dan psychologists.

Lalu Shariati bercerita tentang sekumpulan manusia asli di sebuah negara di benua Afrika yang dalam kehidupan seharian mereka, bergerak dengan berkuda. Mereka tidak berpakaian dan memelihara binatang ternakan sebagai sumber penghidupan. Di sana tidak ada sekolah, tidak jua jalan raya. Dan di depan khemah ketua suku kaum itu tertambat dua ekor kuda yang gagah tangkas; yang terbaik. Dalam masyarakat manusia peribumi ini, siapa saja yang memiliki kuda yang paling bagus, dialah yang paling unggul, berprestij dan dicemburui.

Bagaimanakah mereka, para pemodal-kapitalis dari Barat ini berupaya menjual timbunan kereta yang dikeluarkan jika keadaan ini berkekalan?

“Kami perlu memodenkan ketua suku kaumnya: Kalau selalunya si ketua ini menambat kuda-kudanya di laman khemah, kami telah menggantikannya dengan dua buah kereta.”

Shariati bingung: Mana jalan rayanya?

“Kami telah membina jalan raya sepanjang 8 kilometer di situ.”


II)


Terdapat banyak sebab kenapa dan bagaimana sungai-sungai kita yang dulunya prestine telah mememui ajalnya, pelahan-lahan.

Salah satu sebabnya ialah kerana kita telah menjadi moden: Kita telah didatangi air dalam bosi.





III)


Kata Cikgu Azmi, Presiden Teras, “Semasa Projek Jerai Industrial Park sedang panas dalam agenda pembangunan” oleh mantan seorang MB Umno di Kedah, “Ada tak kurang dua ribu orang berkumpul di rumah saya ni!” Benarlah, orang cerdik tidak mudah diperdaya dengan silau kemilau pembangunan.


IV)


Apakah semestinya, kita terkam dan telan semuanya, segala-galanya atas nama pembangunan? Jangan mudah terpedaya dengan gabungan politikus-bisnes rakus. Jangan mudah terpedaya! Bak kata itu si anak Rais dalam blog tukartiubnya....pasti ada mau masyyuuukk!!

















No comments: