Sunday, September 5, 2010

Makna yang ghaib dalam kehidupan

Pengaruh dan dorongan yang ghaib dalam berpolitik


1.0 Kepimpinan dan wawasan

Siapa saja atau parti mana saja yang diangkat menjadi pemerintah, tentulah memiliki wawasannya sendiri dalam melagang pemerintahan dan membentuk negara idamannya. Sebagai contoh ‘Wawasan 2020’ adalah dokumen penting berhubung impian seorang mantan dalam membentuk Malaysia pada masa depan.

Katanya Malaysia idaman adalah negara yang membangun dalam acuannya sendiri. Alangkah sejuknya jiwa raga kita mendengar frasa-frasa yang telah diungkapkan.


2.0 Yang ghaib sebagai dorongan


Begitu juga dengan parti-parti yang lain. Dalam saf kepimpinan Pas mereka sentiasa bercakap tentang kebenaran berita akhirat. Oleh sebab itu faktor akhirat ini sangat ketara dalam segala gerak kerja parti.

Dalam kalangan pemimpin Negeri Kelantan, cerita tentang dorongan besar kebahagiaan di akhirat ini selalu saja kita dengar. Sebagai contoh kita kerap mendengar ungkapan seperti ‘pahala itu pitih akhirat’ disebut-sebut pemimpinnya. Oleh sebab itu, seru para pemimpin ini lagi, berlumba-lumbalah kita semua mengejar dan menabung pahala.

Maka dalam bulan Ramadan yang kini semakin hampir memasuki maghrib itu, perlumbaan untuk mengumpul laba akhirat semakin lebih seru dan ketara. Perihal pahala ini kerap sekali disebut-sebut lebih-lebih lagi dalam Ramadan. Kelantan yang bermandikan tarbiah dan tazkirah tidak lari dari seruan mengejar pitih akhirat.

Beberapa hari yang lalu, seorang pemimpinnya telah menceritakan kepada Dinsman dan saya bagaimana bilangan dan jumlah elaun yang menjadi haknya sebagai pemimpin sangat merisaukannya. Tidak tergamak dia membaca seluruh kandungan senarai elaun yang menjadi haknya itu. Dan tatkala melihat dan membandingkan slip gajinya dengan pemandunya, dia bertanya, “Kenapakah beza gaji ambo dengan dreber besar sangat?”

Itu peristiwa pasca 1990 yang sedang giat dikumpul dan dihimpun untuk renungan dan kita contohi.

Apakah ini semua adalah akibat dorongan dan kepercayaan total kepada yang ghaib itu?


3.0 Kenapakah kau mesti pergi?


Beberapa hari lagi, ramai yang sangat sedih-pilu ditinggalkan kekasihnya.
Dalam sedu sedan itu ada yang tertanya-tanya: Apakah kita bakal bersua lagi?

Footnote:

For our readers outside Malaysia:

'Believing in the unseen' forms an important aspect in the administrative philosophy of certain governments. Due to this firm belief, the leaders of such a government firmly believe that they are not only answerable to electorate. They have the Hereafter to worry.
Absurd?

Learn more from the Pas-led Government in Kelantan, a state in Malaysia.




No comments: