Sunday, November 7, 2010

Ular juga sumber protein

Bila kolam ditimba


Untuk generasi yang ‘meremaja’ dalam tahun-tahun 60an dan awal 70an, yang tinggal dan membesar di kawasan-kawasan tanaman padi, seperti Kerian, Mada, Kada dan Tanjung Karang ada satu peristiwa hujung musim yang kerap ditunggu-tunggu ― menimba kolam ikan. 

Ya, sawah-sawah zaman dulu, lebih-lebih lagi yang terletak di kawasan-kawasan yang relatif  dalam, terdapat  kolam ikan atau ‘kubang’ yang akan ditimba apabila sampai piamanya.  Kolam-kolam ikan ini berupaya memberikan pendapatan dan juga sumber protein tambahan  kepada keluarga petani.

Kalau banyak sepat benua atau ikan puyunya, maka sang isteri akan membuat pekasam.

ii.

Semalam, 6 November 2010, di Kampung Bandar Dalam,  Pas Kawasan Batu di bawah pimpinan Cikgu Ishak Surin telah menganjurkan jamuan Pulut Kuning untuk meraikan para petugas Pas yang bertugas di Galas dan Batu Sapi.  Mengikut Sdr Termizi Md Jam inilah acara yang tetap ‘akan diadakan sama ada Pakatan kalah maupun menang.’ 

Syukurlah begitu ― pekerja diraikan sebagai ingatan dan dorongan.    

Salah seorang penceramah acara Pulut Kuning ini, Dr. Ali Jamil, Timbalan YDP Wilayah Persekutuan mengulangi cerita almarhum Ustaz Fadhil tentang menimba kolam ikan ini.
Ceritanya begini:

Tatkala orang menimba telaga ikan, biasanya banyak jugalah hasil yang diperolehi; keli, haruan, puyu, sepat (benua dan ronggeng), belut dan selat.  Di samping belut, bukanlah luar biasa jka kita temui juga ular air, ular tanah, kura-kura dan katak...

Untuk mereka yang benar-benar faham tentang makna hidup, kehidupan dan segala peraturannya; adat, agama, larangan dan batasannya, dunia nyata dan juga yang ghaib ― bukan semua hasil tuaian kolam akan diraup.  Ini bermakna ular tidak akan dipandang sebagai hasil kolam yang sah.


iii.

Galas dan Batu Sapi sekali lagi memperlihatkan bagaimana ular dan belut itu, oleh sesetengah pihak, dilihatnya sebagai hasil tuaian kolam yang sama saja kelasnya:  Boleh dimakan, sumber protein tambahan dan fulus yang lebih.

Sementara itu, YB Tian Chua pula bercerita tentang kemunculan sekian banyaknya bot para pengunjung negara jiran, dari sekian banyaknya pulau-pulau di sekitar perairan Sabah.  Begitulah erti dan maknanya demokrasi di negara yang tercinta ini.

Adakah sesiapa dalam kalangan kita yang memiliki idea ― yang jernih untuk perbaiki keadaan ‘Malaysia Boleh’ ini?





No comments: