Wednesday, July 6, 2011

Mengajar anak-anak kita berfikir (nota: berfikir KRITIS)


BAHAGIAN A: LATAR BELAKANG ISUNYA

Sumber: Malaysiakini

Stuffed ballot box, 'clone voters' found
Kuek Ser Kuang Keng
Jul 6, 11
8:16am

Even as the nation closely follows the tug-of-war between Bersih 2.0 and the government over the rally for reforms, more flaws have been exposed in the electoral system.

The latest allegations include a case in the Sarawak election in mid-April where the number of ballots cast at one polling centre exceeded the total number of registered voters there.
________________________________

BAHAGIAN B: REAKSI SANG PEMERINTAH ITU

No let-up on Bersih clampdown
http://www-cdn.malaysiakini.com/v6/media/mk_50x50.png
Jul 6, 11 7:56am

Initially, Bersih 2.0 had planned to hold the march to raise awareness about the need for electoral reform and submit a petition to the Agong on the matter.

Over the past two weeks, the police have launch a massive clampdown on Bersih 2.0 related activities including arresting those with the movement's paraphernalia.

Six, including a parliamentarian, have been detained under the Emergency Ordinance, which allows detention without trial, while close to 150 people were nabbed, but released after police interrogation.

Massive jams due to police roadblocks

Meanwhile, motorists has reported this morning of massive jams during peak hour traffic due to police roadblocks in major roads around Kuala Lumpur.

Many have poured their frustration by taking to Twitter.
Here are some of their tweets:

RT @syazwinasaw: All ways out of Subang have been blocked by police trying to create havoc aftr last nite's FRU showdown at a ceramah.
_____________________________________________


BAHAGIAN C: HARAPAN PEMIMPIN SEJATI



KUALA LUMPUR, 6 Julai: “Di bawah naungan Kaabah, patik dengan penuh rasa kasih dan sayang berdoa semoga KDYMM Tuanku dan Permaisuri dilimpahi rahmat oleh Allah SWT,” kata Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

“Patik di sini mendoakan agar KDYMM Tuanku serta Permaisuri sentiasa dilimpahi keberkatan yang berpanjangan daripada Allah SWT.

Patik mendengar khabar berita bahawa pihak Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) telah diberi ampuni untuk mengadap KDYMM Tuanku pada pagi ini dan menyembahkan tuntutan-tuntutan ke arah memastikan perjalanan pilihan raya yang lebih bersih dan terjamin ketelusannya.

Patik juga dimaklumkan bahawa pihak penganjur telah dinasihatkan agar tidak mengadakan perarakan di tempat terbuka dan memindahkannya di tempat yang tertutup seperti stadium bagi menjamin perjalanan yang aman dan tidak mengganggu ketenteraman awam.

Justeru, patik ingin merakamkan setinggi-tinggi tahniah di atas keprihatinan KDYMM Tuanku terhadap kehendak rakyat untuk merasai keadilan melalui sistem demokrasi yang telah dijamin di dalam perlembagaan Malaysia.

Sukalah patik mempersembahkan pendirian patik bahawa sebarang pertukaran kepimpinan negara di bawah sistem pilihan raya yang adil tidak akan mendatangkan huru-hara sama sekali seperti yang berlaku di negara-negara lain seperti Jepun dan terkini negara jiran iaitu Thailand.
Sekali lagi tahniah dan junjung kasih berpanjangan dari patik.

_____________________________________

BAHAGIAN D: REAKSI DAN SILAT SANG PEMERINTAH ITU

Kerajaan sedia bersemuka

Oleh NORLIZA ABD. RAHMAN dan NAZMIL NASIRUDDIN
pengarang@utusan.com.my

PUTRAJAYA 5 Julai - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kerajaan bersedia bertemu dengan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) bagi membincangkan hasrat pihak berkenaan mengadakan perhimpunan di stadium berbanding di jalanan sebelum ini.

Sehubungan itu, Perdana Menteri berkata, keputusan Bersih membatalkan perhimpunan haram pada Sabtu ini adalah tepat kerana mampu mengelakkan kejadian yang boleh mengganggu-gugat keamanan dan keselamatan negara.

''Kita bersedia berjumpa dengan pihak berkenaan supaya perhimpunan diadakan di stadium dengan syarat mereka pergi dengan aman, berhimpun dengan aman dan balik dengan aman," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat pertama Majlis Urus Tadbir Agensi Inovasi Malaysia di pejabatnya di sini, hari ini.

Perdana Menteri mengucapkan terima kasih kepada semua pihak kerana menghormati titah Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin untuk tidak mengadakan sebarang demonstrasi jalanan.

Ini kerana, tegas beliau, jika berlaku sebarang perkara tidak diingini seperti tercetus huru-hara, kerosakan harta benda atau kecederaan membabitkan mana-mana individu dalam perhimpunan haram, pihak penganjur perlu dipertanggungjawabkan.

Ditanya bila beliau menemui Seri Paduka, Perdana Menteri menjawab: "Bila saya jumpa Agong dan sebagainya itu adalah hak saya, Perdana Menteri merupakan penasihat utama kepada Yang di-Pertuan Agong.''

Najib berharap, pihak penganjur perhimpunan Bersih akan menepati janji untuk memastikan segala-galanya berjalan dengan lancar dan aman tanpa sebarang kejadian tidak diingini berlaku.

Menurut Perdana Menteri, demonstrasi jalanan boleh memudaratkan orang ramai, justeru beliau perlu mengambil berat tentang kepentingan awam dan mahu melindungi mereka daripada perkara-perkara yang tidak diingini.

Menjawab satu soalan mengenai tindakan ke atas mereka yang memakai kemeja T Bersih di stadium, beliau berkata, ia terpulang kepada pihak polis menentukannya.

__________________________________________

BAHAGIAN E: KALAULAH SAYA GURU ITU


Kalaulah saya menjadi guru sekolah menengah (boleh jadi guru dalam bidang apa saja ―mungkin guru kertas am untuk pelajar stpm, guru sejarah, guru bahasa malah guru sukan pun boleh) inilah salinan teks yang akan saya edarkan kepada pelajar saya untuk diteliti, diharam, dicerakinkan dan dirumuskan dengan penuh keterbukaan.  

Di akhir kelas saya nanti, inilah di antara soalan yang saya senaraikan:

1) Huraikan dan rumuskan isi kandungan teks yang dipaparkan di atas. 

2) Berikan cadangan penambahbaikan dalam menghadapi masalah di atas ini.  Jika saudaralah Perdana Menterinya, apakah yang akan saudara lakukan?
(Jangan bimbang, saudara TIDAK akan dirotan.)
  
3) Pada pandangan saudara, apakah yang sedang berlaku di antara pihak kepolisian, media dan juga Perdana Menteri.

4) Adakah ayat bahasa Inggeris seperti ini,  gramatis, “motorists has reported this morning of massive jams”

_______________________________________


BAHAGIAN F: BILA LAGIKAH SAYA MENJADI GURU ITU?



No comments: