Memusuhi
pandangan berbeza
“Kritikan
bukanlah ancaman”. Itu yang tertanam
dalam benak. Itulah di antara tunjang
pengucapan oleh Prof Dr Abu Hasbullah Abu Hassan, Universiti Malaysia Kelantan
dalam ucaputama dalam Konvensyen Aktivis Media Independen, KAMI di salah sebuah
hotel di sekitar Lebuh Raya Seremban, Kuala
Lumpur pada 12 Mei 2012. Ramai,
khususnya pemimpin politik atau organisasi yang sangat gembira, jika mereka dikategorikan sebagai pemimpin yang
boleh dikritik. Ungkapan yang sering mereka ungkapkan ialah ‘kami cukup
terbuka’, oleh kerana itu silalah kritik.
Memang benar, mereka yang
mendabik dada sebagai pemimpin terbuka tidak malu-malu mengikrarkan demikian di
khalayaknya. Tidak cukup dengan itu,
pemimpin kelas Abdullah bin Ubai ini (buat pengetahuan teman-teman saya yang
bukan Melayu, Abdullah bin Ubai itu adalah Bapa Munafik di zaman Nabi Muhammad,
pbuh) ini segan untuk mengkuliahkan bagaimana keterbukaan itu amat perlu buat
siapa saja yang menganggap dirinya pemimpin tulen.
Di negara-negara
yang wujud suara pemimpin versi rasmi dan juga suara-suara pemimpin versi yang
tidak rasmi, persoalan keterbukaan ini menjadi lebih kronik. Ia kronik kerana mesej-mesej rasmi pemerintah
ini bukan saja lintang pukang malah kadang-kadang saling bertentangan,
lebih-lebih lagi dalam masa krisis ini.
Kita tentu masih ingat isu SOP, Standard
Operating Procedure berhubung tatacara pihak polis dalam ‘mengurus’ kerja-kerja
wartawan serta peralatan mereka. Misalnya
Big Boss politik ― kuasa paling tinggi, yang tertinggi dalam pentadbiran negara
telah berkata, pemerintah boleh merampas alat dan peralatan wartawan. Big Bossnya institusi awam yang
bertanggungjawab dalam menjaga ketenteraman awam tidak bersetuju dengan pula
menegaskan bahawa itu bukanlah sebahagian daripada SOP pihaknya.
Bersih 3.0 ― tegasnya
peristiwa 428, (28 April 2012) adalah fasa baru sejarah Malaysia Baru ― empat belas tahun setelah rakyat Malaysia
bangkit buat kali pertamanya pada September 1998. Ia sejarah penting yang menyaksikan lebih suku
juta rakyat turun ke jalan raya, bahu-membahu membanjiri Kuala Lumpur. Mereka bangun dengan penuh tekad untuk merempuh
tembok ketakutan yang sengaja mahu diinstitusikan Kerajaan. Mereka bangkit untuk menghancurkan cengkaman
ugutan dan ancaman yang sekian lama ditanam.
Mereka, rakyat Malaysia di Kuala Lumpur telah disertai juga oleh rakyat
Malaysia di berpuluh-puluh lagi bandar di seluruh dunia. Ertinya rakyat ― secara total telah bangkit
melawan kezaliman ― zalim kerana tidak mahu mengadakan pilihan raya yang bersih
dan adil.
II.
Bersih adalah
kritikan massal rakyat Malaysia terhadap proses pilihan raya kita selama
ini. Bersih 1.0 bermula sebagai gesaan terbuka
rakyat supaya pilihan raya kita adil dan bersih. Siri Bersih adalah kritikan
massal dengan mesej dan desakan yang sama: Kerajaan mestilah memastikan pilihan
raya yang adil dan bersih. Malangnya ada
pemimpin TIDAK rasmi negara, yang khabarnya cukup terkenal berwawasan, yang
pernah bersyarah tentang ketelusan, keadilan, negara bangsa, keterbukaan dan segala macam keindahan pemerintahan telah
mengambil sikap yang berlawanan. Bagi
dianya, bagi kerajaan dan bagi segala alatnya, kritikan itu adalah ancaman yang tersangat
besar.
Berbekalkan
sikap bebal ini, mereka bangun secara bergilir-gilir untuk menempelak:
Bersih itu
gerakan mahu menggulingkan Kerajaan,
Majlis Peguam
itu sebuah parti politik,
Bersih itu
ganas apabila yang jelas mengganas, membantai rakyat itu alat Kerajaan,
Berdemonstrasi
itu haram hukumnya
No comments:
Post a Comment