Monday, May 7, 2012

Senarai soalan Bersih 3.0


Terjemahan bebas senarai soalan Datuk Ambiga dalam kenyataan akhbar Bersih 3.0:


Kami juga punya banyak soalan yang mahu ditanyakan. Di antaranya:

Kami ingin tahu siapakah si tukang arah yang memerintah supaya para peserta Bersih 3.0 itu dikeroyok sedemikian rupa? 

Siapakah orang yang memberikan arahannya?  Sila katakan siapa?  

Siapakah pegawai-pegawainya berbaju T-Bersih yang menyusup untuk bersama-sama para peserta Bersih 3.0?

Siapakah lelaki-lelaki berseragam biru tanpa tanda nama dan juga tanpa nombor pengenalannya?

Apakah betul terdapat berbas-bas manusia yang disusup masuk untuk membuat onar, dan jika benar, siapakah yang membawa mereka ini masuk?

Apakah dapat kamu jelaskan kenapa dan mengapa terdapat perbezaan kelakuan polis sebelum dan selepas gas pemedih mata ditembak?

Apakah sebenarnya arahannya?

Kenapakah pemerintah ― melalui media utama miliknya ― memlih untuk tidak menjelaskan seluruh cerita apa yang telah berlaku?


__________________________________________________________________


Teks asal:


We too, have questions to ask. Amongst other things, we would also like to know, who gave the orders to come after the participants in that fashion? Who were the officers in Bersih T-shirts in the crowd? Who were those men in blue who had no identification numbers or names on their uniforms? Is it true bus loads of people were brought in just to create havoc and if so who brought them in? How do you do explain the vast difference in the behaviour of the police before and after the firing of tear gas? What exactly were their instructions? Why is the government through the mainstream media choosing not to give the whole picture?


1 comment:

Anonymous said...

Pak Kasim, polis-polis ni terlupa bahawa kerja-kerja mereka bersaksikan kalimah ALLAH dan MUHAMMAD yang terpampang pada lencana mereka di topi, di kepala tali pinggang dan di dada - sayangnya hikmah kalimah ALLAH dan MUHAMMAD itu tidak masuk ke dada, tidak lekat tersemat di hati mereka,
kalimah ALLAH dan MUHAMMAD sekadar menjadi azimat pujaan yg dipakai polis2 - termasuk bukan Islam- utk membelasah rakyat beragama Islam dan juga rakyat agama2 serta kepercayaan lain.